BiH: Raste broj kartica i online transakcija

Vrijednost transkacija realizovanih kako u zemlji tako i inostranstvu iznosila je 16,1 milijardu KM, što je za 14,8 posto više u poređenju s 2022. godinom.

28
U prošloj godini u Bosni i Hercegovini je zabilježen rast broja bankovnih kartica, kao i rast vrijednosti transakcija putem interneta i na POS aparatima. Međutim, bh. građani i dalje preferiraju gotovinu, čemu svjedoči podatak da je na ATM aparatima realizovano 69 posto prometa karticama. Mastercard i Visa su dva vodeća brenda kartica u BiH.

U 2023. godini ukupan broj aktivnih kartica je iznosio 2.454.350, što je za 5,1 posto više u odnosu na godinu ranije, podaci su Centralne banke BiH.

Kartice je svojim klijentima izdavala 21 banka, uglavnom debitne.

Debitne kartice najzastupljenije

Vrijednost transkacija realizovanih kako u zemlji tako i inostranstvu iznosila je 16,1 milijardu KM, što je za 14,8 posto više u poređenju s 2022. godinom. Od ukupnog broja transakcija, 69 posto ih je realizovano na ATM aparatima, putem POS uređaja 27 posto, dok je putem interneta realizovano četiri posto transakcija.

Pregled prometa karticama (ATM, POS i internet)

Bitno je naglasiti da je prethodna godina donijela rast online transakcija. Tako je u 2023. promet karticama na internetu u zemlji porastao na 37 posto s 29 posto u 2022., dok kada je riječ o online kupovini u inozemstvu, došlo je do pada prometa sa 71 posto u 2022. na 63 posto u 2023.

Promet karticama na internetu

Rast online transakcija može se pripisati rastu e-commercea u BiH, međutim građani BiH i dalje preferiraju plaćanje pouzećem, dok je nepovjerenje prema kartičnom plaćanju i dalje prisutno.

Govoreći za emisiju Start Bloomberg Adrije, Orhan Gazibegović, country manager Monri Paymenta za BiH kazao je da je prekretnica rasta online plaćanja bio koronavirus i lockdown, kada su mnogu ljudi, u nemogućnosti odlaska u trgovine, napravili svoju prvu online transakciju.

“Tada su zapravo vidjeli da im se ništa loše nije desilo. U biti, malverzacije putem online plaćanja su vrlo rijetke i online plaćanje je sigurno”, kaže Gazibegović.

Više mogućnosti

Međutim, dodaje da kada je riječ o kartičnom plaćanju, BiH zaostaje za razvijenim zemljama.

“Ljudima treba ponuditi mogućnost plaćanja karticom, kako bi više razmišljali o tome. Naprimjer, treba postojati mogućnost plaćanja karticom u taksi vozilima, općinama, na parkinzima. Kada kupcima pružimo mogućnost, oni će više koristiti kartice i tada će shvatiti koliko je to jednostavnije za njih”, naglašava Gazibegović.

Dodaje da cijeli region prati evropske trendove kada je riječ o fintech rješenjima.

“Rekao bih da tržišta Slovenije i Hrvatske imaju malu prednost zbog članstva u Evropskoj uniji i prilagođenih legislativa i regulativa, dakle zakona koji dosta olakšavaju i plaćanje i online trgovinu i generalno unapređuju cijeli taj segment”, kazao je.

Ističe da su zemlje izvan EU uglavnom na istom nivou.

“Mi kao payment servis provajder koji je jedini i najveći u regionu, a zajedno s našim partnerima, bankama i trgovcima trudimo se da educiramo kupce, zašto i koji su benefiti online plaćanja i kartičnog plaćanja i u biti, zašto im je to jednostavnije i bolje da koriste tu metodu”, dodao je Gazibegović.

Mastercard je lider među karticama u BiH. Također su zastupljeni i ostali globalni brendovi: Visa, American Express i Diners, dok samo jedna banka – KIB d.d. Velika Kladuša nudi jedinu domaću karticu – Bamcard.

Zastupljenost kartica u BiH prema brendovima

Zastupljenost Diners, American i BamCard-a

Najveći iskazani promet u protekloj godini zabilježila je Maestro debitna kartica s prometom od 10,7 milijardi KM, a slijedi je Visa debitna s prometom od 4,7 milijardi KM.

Promet prvih šest vodećih kartica na bankarskom tržištu BiH od 2018. do 2023. godine

Izvor: Centralna banka Bosne i Hercegovine

Na globalnom nivou Mastercard Inc. je u prošloj godini zabilježio odlične rezultate. Zarada po akciji iznosila je 3,18 dolara, dok su anketirani analitičari očekivali 3,08 dolara po dionici, a neto dobit je bila nešto niža od očekivanih 2,89 milijardi dolara (2,79 milijardi u četvrtom kvartalu).

The Purchase, američka kompanija iz New Yorka, rekla je da je kartična potrošnja domaćinstava u SAD-u ostala dobra i da je to rezultiralo dobrim učinkom u četvrtom kvartalu. I konkurentska kompanija Visa Inc. je zahvaljujući potrošnji domaćinstava uspjela uvećati profit u posljednja tri mjeseca 2023. godine.

“Zabilježili smo dobre rezultate i snažan rast prihoda u 2023. godini, a najveći pokretači rasta bili su domaća potrošnja, ali i rast obima plaćanja u inostranstvu (od 24 procenta), kao i dobro sprovođenje strategije”, rekao je generalni direktor Mastercarda Michael Miebach u izjavi.

Prema prezentaciji, Mastercard očekuje da će u 2024. zabilježiti dvocifreni rast prihoda, dok će rast operativnih troškova biti jednocifren, između četiri i šest posto.

IZVORBloombergadria.com
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here