Teknoxgroup je jedna od rijetkih bosanskohercegovačkih kompanija koja iz godine u godinu održava rastući trend u svim segmentima svog poslovanja. Krivulja rasta te kompanije nije poljuljana ni u pandemijskim uvjetima, a koji je recept za održavanje kontinuiteta poslovnog uspjeha čak i u radikalno pogoršanom poslovnom ambijentu, za Business Magazine otkriva Mirza Sabljica, generalni direktor Teknoxgroupa.
BM: Iza nas je još jedna pandemijska godina – kako je ona protekla u kontekstu poslovanja Teknoxgroupa, jeste li uspjeli održati kontinuitet rasta i ispuniti sve zacrtane poslovne planove?
SABLJICA: Na samom početku pandemije, mislim na period mart – april 2020 godine, bili smo zatečeni novonastalom situacijom na tržištu, ne samo na našem, nego i na globalnom, obzirom da je naše poslovanje u najvećoj mjeri povezano sa kretanjima na tržištima u Evropi i svijetu. Najviše smo bili pogođeni prekidom proizvodnje u Caterpillar fabrikama širom svijeta i zastojem u međunarodnom transportu. Naime, došlo je do kašnjenja isporuka mašina i opreme, koja je trebala biti isporučena po ranije zaključenim ugovorima sa našim kupcima i partnerima, što je uticalo na pokazatelje poslovanja u prvom polugodištu 2020. godine. Također smo morali, kao i ostale kompanije, reorganizovati proces rada, jer je dio osoblja prešao na rad izvan kancelarija, odnosno na rad na daljinu. Međutim, naši ključni resursi u postprodaji, servis i usluga opskrbe rezervnim dijelovima, uljima i mazivima, ostali su u punom kapacitetu na usluzi tržištu. Naša fleksibilnost i brzina prilagodbe novonastaloj situaciji i novim načinima poslovanja, omogućila nam je da se brzo konsolidujemo i da već u drugoj polovini 2020. poslovanje vratimo u normalne tokove. Sa relativnom stabilizacijom uslova na tržištima, već smo osjetili poboljšanje u 2021 godini i mogu slobodno reći, uspješno se vratili na kolosjek napretka u svim segmentima poslovanja.
Sa zadovoljstvom mogu istaći da smo uspješno ostvarili zacrtane planove i zadržali pozitivne trendove u svom poslovanju.
BM: Koliko su se u 2021. stabilizirali lanci snabdijevanja, odnosno u kojoj mjeri su bili izraženi problemi sa nabavkom i isporukom robe, tj. ispunjavanjem ugovorenih rokova?
SABLJICA: Nažalost, situacija se nije znatno popravila. I dalje nam usporene i kasne isporuke, naročito nove opreme, stvaraju značajan problem. Slično je i sa opskrbom rezervnim dijelovim uz, moglo bi se reći, nešto bolju situaciju nego što je to slučaj sa mašinama. Situacija u cijelom svijetu je prilično nestabilna i, posmatrajući iz današnje perspektive, neobećavajuća u pogledu nekih poboljšanja ili povratka na predpandemijsko vrijeme.
No, i mi i naše tržište smo se već poprilično prilagodili tim iznenadnim poremećajima i produženim rokovima realizacije ugovora i projekata.
BM: U 2020. ste uslijed pandemije srezali troškove za 25 posto u odnosu na planirane i za 30 posto u odnosu na prethodnu godinu – da li je štednja bila karakteristika Vašeg poslovanja i u 2021. i kako se to prinudno “stezanje kaiša“ odrazilo na investicije i ukupne finansijske rezultate? S druge strane, u kojoj mjeri je ta prinudna štednja rezultirala pozitivnim efektima u smislu finansijske racionalizacije poslovanja?
SABLJICA: I tokom 2021. godine vodili smo brigu o troškovima u svim segmentima poslovanja. Trudili smo se da zadržimo trend iz prethodne godine, tako da nije bilo značajnih skokova na troškovnoj strani.
Uspješnom optimizacijom procesa poslovanja u svakom odjelu kompanije trošili smo racionalno, što je u konačnici pozitivno uticalo na ukupni rezultat.
BM: Što zbog pandemije, što zbog subjektivnih unutrašnjih slabosti, iščekivani zamah infrastrukturnih projekta ponovo je izostao – kako ste se izborili s tom otežavajućom poslovnom okolnošću, koja također postaje hronična?
SABLJICA: Mogu s ponosom istaći da su ključevi uspjeha ostali u rukama naših radnika, koji su poslovne rezultate i ciljeve ostvarili zahvaljujući snazi, profesionalnosti, izvrsnosti i entuzijazmu. Oni su pravi predstavnici kompanije Teknoxgroup i njenog rada. Svojom etikom, produktivnošću, timskim duhom i pristupom, naši ljudi ključno utiču na pozitivne odnose s klijentima i ostvaruju njihovo potpuno zadovoljstvo.
Želimo spomenuti i naše cijenjene kupce i partnere, sa kojima već godinama dijelimo dobro i zlo. Oni su sa razumijevanjem prihvatali promjene u načinu poslovanja i prilagodili se novonastaloj situaciji te svojim pristupom omogućili da nastavimo saradnju na obostrano zadovoljstvo.
Uticaj kvaliteta proizvoda koje prodajemo i usluga koje nudimo, kao ni podršku matične kompanije, svakako ne smijemo zanemariti.
Sve navedeno predstavlja jednu sinergiju koja nam pomaže da obavljamo svoju djelatnost u skladu sa visokim svjetskim standardima i normama. Profitabilnim poslovanjem i zastupanjem svjetski poznatog proizvođača teške i druge radne mehanizacije, obogaćujemo tržište naše države te liderskom pozicijom u ovoj industrijskoj oblasti, daljnjim razvojem i širenjem, omogućavamo zapošljavanje mladih, kvalifikovanih ljudi iz čitave zemlje.
Profesionalnim pristupom i modernim načinom poslovanja zadovoljavamo potrebe svojih klijenata i poslovnih partnera iz različitih oblasti industrije.
BM: Pandemija je u prethodnoj godini odgodila promociju Caterpillar noviteta na bh. tržištu, kao i implementaciju određenih software alata za unapređenje poslovanja Teknoxgroupa – da li ste te aktivnosti uspjeli realizirati u 2021. i o kakvim inovacijama se konkretno radi?
SABLJICA: Inovativna rješenja koja nudi Caterpillar podižu ljestvicu kvaliteta i prilagođenosti mašina i opreme za moderno poslovanje u industriji u kojoj radimo.
Ono što je interesantno za naše tržište su sigurno rovokopači, buldožeri i utovarivači nove generacije. Svi modeli pružaju mogućnost odabira više varijanti za različite vrste poslova i zadataka, a generalno glavna karakteristika mašina nove generacije je značajno manja potrošnja goriva, niži troškovi održavanja, veća produktivnost i sigurnost u radu.
Tu je i povećan komfor za operatere i što je sve više važno u svijetu, a i kod nas, manja proizvodnja ugljen dioksida, odnosno manje zagađenje zraka i okoline u kojoj živimo i radimo.
BM: Koje poslovne projekte realizirane u 2021. biste eventualno izdvojili kao najznačajnije?
SABLJICA: Na prvo mjesto bih stavio prodaju novih mašina i opreme.
Naše tržište je prilično tradicionalno, pa klijenti više pažnje posvećuju nabavci novih i polovnih mašina u odnosu na druge vidove usluga koje pruža naša kompanija.
Poznato je da mi, kao zastupnik Caterpillara za BiH, na tržištu nudimo cijelu gamu opreme koju proizvodi CAT. U našoj ponudi je mehanizacija razvrstana u različite kategorije, počevši od mini bagera pa sve do teških rudarskih mašina. Naravno, tu je i široki spektar dizelskih i gasnih motora i agregata te oprema za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora (sunca i vjetra).
Uz svaki model mašine, ponudili smo i različite vrste radnih alata za obavljanje širokog spektra poslova u oblasti građevine, niskogradnje, iskopa, utovara, odnošenja i pomjeranja materijala.
BM: Šta je u središtu Vaših poslovnih planova za 2022. i koliko će njihova realizacija ovisiti i o političkom ambijentu, koji je izrazito nepovoljan i ne budi nade u skoro oživljavanje investicijskog procesa općenito, pa tako ni u branši na koju je fokusiran Teknoxgroup?
SABLJICA: Definitivno je to građevinski sektor – niskogradnja i izgradnja putne infrastrukture u našoj državi. Većina naših kupaca i klijenata je angažirana na projektima izgradnje autoputeva i lokalne infrastrukture u gradovima i opštinama.
Rudarstvo nismo zanemarili, jer na tržištu u BiH teško možete naći resurs u niskogradnji koji može nadomjestiti rezultate postignute u poslovanju sa rudnicima. Međutim, u tom sektoru je sve više problema i neizvjesnosti. Zatim, tu su različite opstrukcije, netransparen
tnost u procesu javnih nabavki te veliki uticaj lokalne politike i nepostojanje kontinuiteta u investiranju i modernizaciji rudnika kroz nabavku nove, savremenije opreme. Posmatrajući procese u Evropi, vezano za sisteme proizvodnje energije iz obnovljivih izvora, procese dekarbonizacije, sudbina naših rudnika baš i nije tako svijetla. Bilo bi neozbiljno odreći se vlastitih izvora za proizvodnju energije i zavisiti od uvoza i proizvodnje iz drugih zemalja. Stoga smo mišljenja da bi strateškim i racionalnim pristupom modernizacije rudnika i termoelektrana na fosilna goriva mogli nastaviti razvoj našeg rudarstva uz, naravno, ulaganja u novu modernu opremu koja zadovoljava visoke evropske standarde. Naša kompanije je na usluzi i u mogućnosti sve to i ponuditi uz jednu fer i transparentnu utakmicu sa konkurencijom u procesu javnih nabavki.
Kada govorimo o proizvodnji “zdrave“ energije, već sam naveo da mi u svojoj ponudi također imamo i široki spektar opreme za proizvodnju energije iz obnovljivih izvora (plin, sunce i vjetar), što znači da smo fokusirani, izuzetno opremljeni i spremni za sve buduće izazove u proizvodnji energije. U mogućnosti smo ponuditi sve vrste ekspertiza i realizacija projekata po sistemu “ključ u ruke“.
Netransparentnost javnih nabavki
BM: Jedan ste od domaćih privrednika koji najdosljednije ukazuje na netransparentnost procesa javnih nabavki u BiH kao jedna od problema koji otežava poslovanje Teknoxgroupa i drugih kompanija koje se u svom radu oslanjaju na profesionalizam i kvalitet – vidite li na tom polju bilo kakav napredak?
SABLJICA: Još uvijek je situacija nepromijenjena, jednostavno rečeno – status quo. Kada će doći do promjena, u ovom trenutku teško je predvidjeti…