Amra Silajdžić-Džeko, najuspješnija bosanskohercegovačka manekenka, televizijska voditeljica, poduzetnica i humanista, neko je ko može biti uzor mladim ženama u Bosni i Hercegovini. Prije tri godine, Silajdžić-Džeko je sa prijateljima pokrenula online platformu, OREA Bazaar, za prodaju isključivo ručno rađenih, kvalitetnih proizvoda, suvenira i originalnih radova i umjetnina iz naše zemlje. Platforma je organizirala i tri OREA Art Marketa, prodajnog, kulturnog i zabavnog karaktera u okviru kojeg su posjetitelji mogli kupiti unikatne proizvode i upoznati se s kreativcima koji stoje iza njih. Kroz svaki projekat, Silajdžić-Džeko nastoji promovirati BiH, te pozitivne priče koje dokazuju da se i u našoj zemlji može uspjeti. Iako živi u Italiji, u BiH često dolazi ne samo zbog poslovnih obaveza, nego i zbog učešća u brojnim humanitarnim projektima. Tako je između ostalog podržala UNICEF-ov projekat Škole prijatelji zdrave ishrane, projekat Moja kosa, tvoja kosa kojeg provodi Udruženje Srce za djecu oboljelu od raka, te su prihodi od ulaznica OREA Art Market donirani Roditeljskoj kući u Sarajevu. U intervjuu za Business Magazine, Silajdžić-Džeko govori o motivima pokretanja OREA Bazaara, značaju podizanja svijesti o kupovini domaćih proizvoda kao i jačanju ženskog poduzetništva, te kako balansira između poslovnih obaveza u BiH i porodičnih u Italiji.
BM: Ove godine platforma OREA Bazaar je proslavila treći rođendan. Kojim motivima i standardima ste se vodili tokom pokretanja platforme i s kojim izazovima ste se susretali?
SILAJDŽIĆ-DŽEKO: Motiv nam je uvijek bio poboljšati promociju i poslovanje malih biznisa koji se bave unikatnim radovima. Već na samom startu smo shvatili da to možemo najbolje postići formiranjem snažne zajednice, koja će se zalagati za osnaživanje malih biznisa kao i za stvaranje boljeg ambijenta za njihovo poslovanje. Izazovi su brojni, od zakonske legislative koja općenito ne čini bilo kakvo poslovanje lakim i jednostavnim – posebno online poslovanje, preko tehničkih izazova poput elektronskog transfera novca, do društveno-ekonomskih izazova, jer živimo u društvu koje je poprilično skeptično prema kartičnom i online plaćanju. Ima, naravno, i ona pozitivna strana medalje, gdje vas upravo takvi izazovi tjeraju da izađete izvan okvira trenutnih mogućnosti i pronađete rješenje.
BM: Danas platforma OREA Bazaar broji više od 160 kreativaca, a u ove prethodne tri godine organizirali ste i OREA Art Markete. Koliko su im Platforma i Art Marketi pomogli u promoviranju njihovih proizvoda?
SILAJDŽIĆ-DŽEKO: Možda je nezahvalno da mi govorimo koliko smo pomogli kreativcima, no činjenica da OREA kao zajednica i platforma egzistira tri godine, te da broj kreativaca koji čine našu zajednicu konstantno raste, sama po sebi odgovara na Vaše pitanje. Platforma pomaže kreativcima da dođu do novih kupaca i da im uvijek budu dostupni, što se posebno važnim pokazalo za vrijeme lockdowna kada je Platforma bila jedini način da dođu do kupaca i održe svoje biznise. Što se Art Marketa tiče, sva ta pozitivna energija i sjajna atmosfera koje budu prisutne na jednom mjestu, te fizički kontakt s kupcima svakako pomažu kreativcima da stvore neraskidive veze sa svojom publikom. Art Marketi su jedinstvena prilika da njihove proizvode vidi više od 3.000 ljudi u toku jednog ili dva dana, a uz to se dobro zabave i provedu.
BM: Koliko je značajno podizati svijest o kupovini domaćih proizvoda, posebno kada su u pitanju mali proizvođači?
SILAJDŽIĆ-DŽEKO: Teško je ukratko pojasniti magnitudu važnosti kupovine domaćih proizvoda, a posebno od malih biznisa. To je, prije svega, direktan način da uložimo u domaću ekonomiju, jer znate od koga kupujete, znate šta kupujete i znate da direktno pomažete mali biznis da održi postojeća, te stvori nova radna mjesta. Prema zvaničnim podacima, više od 60 posto kompanija u BiH su mikro biznisi, odnosno kompanije do 10 zaposlenih osoba. Imala sam priliku putovati u mnogo zemalja i mogu vam sa sigurnošću reći da imamo kvalitetne proizvode koji mogu parirati svima u svijetu. Kod nas je još uvijek prisutan veliki broj zanata koji se njeguju, od kojih za znatno manje novca možete kupiti rukotvorine, a koje bi u inozemstvu koštale nekoliko puta više. Moramo njegovati i podržavati domaće jer to na kraju nije samo pitanje opstanka ekonomije, nego i naše tradicije koja je izuzetno lijepa i bogata.
BM: UniCredit banka je od samog početka uz OREU. U čemu se ogleda podrška Banke i koliko je pomogla u promoviranju kako platforme tako i biznisa koji prodaju svoje proizvode na OREI?
SILAJDŽIĆ-DŽEKO: UniCredit banka je bila uz nas od samog početka, kada nam je podrška velike i priznate banke bila od velikog značaja kako bismo stekli povjerenje naših korisnika, posebno jer se radi o online kupovini koja u većoj mjeri tek kuca na vrata našeg društva. Imamo odličnu i blisku saradnju s njima i uvijek su otvoreni za naše nove ideje. Nadamo se da ćemo i u narednoj godini sklopiti saradnju za više projekata od velikog značaja za OREU i male biznise.
BM: Koliko Vam je iskustvo koje ste stekli izvan BiH pomoglo u uspješnoj realizaciji svih projekata, kao i promoviranju OREE izvan granica BiH?
SILAJDŽIĆ-DŽEKO: Uvijek je korisno dobiti novu ili drugačiju perspektivu, a ja sam zaista imala sreće upoznati se s načinima rada i razmišljanja kako u Sjedinjenim Američkim Državama, tako i po evropskim zemljama. Projekti u koje sam uključena su specifični zbog humanitarnog karaktera, a OREA i zbog unikatnosti proizvoda koje promoviramo. Biti u mogućnosti pristupiti promociji na drugačiji i svježiji način, nego što je uobičajeno na podneblju gdje vršimo promociju, je svojevrsna strateška prednost. Sretna sam kada svoja iskustva mogu staviti u službu društveno-korisnih ideja i projekata.
BM: Kako ocjenjujete položaj žena u poduzetništvu? Koje poteškoće one ne dijele s muškarcima?
SILAJDŽIĆ-DŽEKO: Drago mi je vidjeti da se položaj žena popravlja i da konačno počinjemo dobivati poštovanje i uvažavanje koje zaslužujemo. Ako sagledamo kroz historiju koje sve uloge jedna žena ispunjava, možemo slobodno reći da su žene „isprogramirane“ za poduzetništvo. Istovremeno biti supruga, majka, kćerka, poslovna žena…zaista je potrebno biti poduzetan u svojoj srži da biste stigli ispuniti sve te obaveze. Sretna sam što je sve više hrabrih i uspješnih žena koje društvo, htjelo to ili ne, ne može ignorirati niti obezvrijediti zbog njihovih rezultata, a posebno što time krče put za jednu pozitivnu promjenu svijesti u društvu. Današnji tempo života je brz, obaveza je mnogo i jedini pravi način za uspjeh zajednice i društva je da muškarci i žene ravnopravno sarađuju.
BM: Iza većine biznisa na OREI stoje žene. Koliko je platforma usmjerena na ekonomsko osnaživanje žena i razvoj poduzetništva žena?
SILAJDŽIĆ-DŽEKO: To nam je oduvijek bio jedan od ciljeva, jer smo vidjeli od početka da mnoge žene na OREI koriste svoje hobije i biznise da se dodatno usavršavaju, realiziraju svoje kreativne snove i da u tom procesu svakako i zarade nešto. Nažalost, živimo u sredini koja nudi veoma malo podsticaja za poduzetništvo, a to se onda dodatno negativno oslikava i na žensko poduzetništvo.
BM: Kako motivirati žene na pokretanje vlastitih biznisa i koliko priče uspješnih poduzetnica mogu biti inspiracija drugim ženama?
SILAJDŽIĆ-DŽEKO: Uspjeh drugih nam uvijek treba biti motivacija jer nam pokazuje da je i naš san moguće ostvariti, te tako znate da niste sami, jer je neko već iskrčio put za vas. Smatram da je potrebno izgraditi ambijent za žene koje se žele ostvariti kao poduzetnice, odnosno sistem za podršku koji će im omogućiti da dobiju svu potrebnu pomoć, odgovore na pitanja te edukaciju kako bi se ohrabrile na taj korak i kako bi njihove šanse za uspjeh bile veće. Moram istaći da sam ponosna što kroz OREA zajednicu gradimo upravo jedan takav sistem za podršku i pomoć.
BM: Kakvi su Vam planovi za budućnost?
SILAJDŽIĆ-DŽEKO: Pored toga što nam je stalni cilj platformu upotpuniti dodatnim sadržajem, veliki plan za narednu godinu jeste OREU proširiti na regiju, počevši sa Srbijom i Hrvatskom.
Organizacija je ključ uspjeha
BM: Kako balansirate između poslovnog i privatnog, posebno uzimajući u obzir da ste stalno na relaciji Italija-BiH?
SILAJDŽIĆ-DŽEKO: Sve je stvar dobre organizacije, prioriteta i discipline kako bismo se osjećali dobro i vrijeme iskoristili na najbolji mogući način. Meni je uvijek primarno da je porodica sretna i zbrinuta, a i oni također podržavaju mene u svim mojim projektima, pa se lako organiziramo da stignemo na sve.
O projektu koji realizira Business Magazine u saradnji sa UniCredit Bank
Žene u biznisu su dugo bile izuzetak, nikada pravilo, no, vrijeme i cjelokupan napredak čovječanstva polako, ali sigurno pomiče granice koje su uglavnom rezultat izuzetno jakih predrasuda protiv kojih se generalno najteže boriti. Boriti se u dokazivanju da znaju, žele i na koncu mogu realizirati svoje snove čak i kada to izgleda preteško, stalno je „stanje“ u kojem se nalaze žene diljem svijeta, pa i u Bosni i Hercegovini. Kada se čitaju suhoparne brojke, koje daju rezutati raznih globalnih analiza koje obuhvataju i našu zemlju, skoro da se nije teško obeshrabiti. Ipak, u svakodnevnom radnom okruženju žena je sve više, pozicija koje zauzmaju, također, su sve više i značajnije no negdje se ipak zapaža da napredovanje do vrha, ide teže nego bi trebalo. Činjenica je da su se neke kompanije ohrabrile dati priliku i na najviše liderske pozicije imenovale žene, priznajući im na taj način sav dotadašnji trud, svo njihovo znanje i sve njihove sposobnosti kojima raspolažu. No, dug put je još pred svima nama u namjeri da postanemo društvo u kojem će biti normalno da je žena aktivan član poslovne zajednice čije se znanje i rad adekvatno valorizira u svakom segmentu. Business magazine u saradnji sa Unicredit Bank stoga pokreće projekat One prave razliku čiji je cilj ukazati na žene koje nisu ustuknule unatoč svim vrstama prepreka koje je jedno društvo poput bosanskohercegovačkog, stavljalo i stavlja pred njih. Na taj način želimo odati priznanje njihovoj borbi da neke buduće generacije dobiju priliku živjeti i raditi u društvu koje ne prepoznaje rodne razlike i koje podjednako cijeni uspjeh neovisno o spolu.