Sa bogatim iskustvom u farmaceutskoj industriji, od čega je prethodnih 15 godina bio na pozicijama u brazilskoj NC grupi, odgovoran za različita područja razvoja korporativnog poslovanja, prihvatio je izazov i pridružio se timu Galenike u Srbiji 2017. godine. Ricardo Vian Marques, generalni direktor kompanije Galenika za Business Magazine govori o ostvarenim rezultatima i ambicioznim planovima za budućnost kompanije.
BM: Ljudima u Bosni i Hercegovini dobro je poznata farmaceutska kompanija Galenika. Galenika je prošla proces akvizicije od strane brazilske NC grupe prije tri i po godine. Šta se promijenilo od tada i kako je brazilska kompanija doprinijela poslovanju Galenike?
MARQUES: Galenika je u suštini ostala ista kompanija koje se potrošači u BiH sjećaju iz perioda od prije 30 ili 40 godina. Akvizicija Galenike je za NC Grupu najvažnija akvizicija u Evropi, a grupa obuhvata i našu sestrinsku kompaniju EMS , najveću farmaceutsku kompaniju u Brazilu i jednu od najvećih u Latinskoj Americi. Povod i osnova akvizicije Galenike je strateško partnerstvo, a kao rezultat toga, novi vlasnik je dobio lokalnu kompaniju visokog potencijala, sa snažnim i pouzdanim brendom na koji smo izuzetno ponosni. Sa druge strane, Galenika je dobila jakog partnera za efikasan transfer tehnologije i znanja iz kompanije lidera kakav je EMS i taj proces uspješno traje nekoliko godina. Galenika je u lokalnom poslovanju ostala nezavisna kompanija. Veza sa novim vlasnikom u osnovi je strateška podrška i ulaganje. Možda su Brazil i Srbija geografski udaljeni, ali zajedno sa narodima sa Balkana, uključujući BiH, dijelimo globalnu i lokalnu brigu o zdravlju i trudimo se da pružimo sigurnost pacijentima u svakom trenutku.
U periodu nakon tranzicije Galenike postignut je napredak u svim aspektima poslovanja, organizacije i ljudskih resursa. Od 2019. godine držimo stabilno drugo mjesto u učešću na farmaceutskom tržištu Srbije, a sada želimo da napredujemo i u regionu, a tu mislim i na BiH. Skok sa četvrte na drugu poziciju u Srbiji rezultat je nove strategije i ulaganja, mnogo rada i posvećenosti tima i u tom pravcu će ići naše poslovanje na svim tržištima regiona. Naš tim je bogatiji za regionalnu menadžericu za razvoj prodaje Almu Krilić-Hrapović, a u BiH naš tim vodi menadžer Naid Gubaljević. Galenika ulaže u ljude, pruža nova zaposlenja te uz novi vizuelni identitet dolaze i novi eksperti iz svojih oblasti, a sve u svrhu da na svakom pojedinačnom tržištu poboljšamo poziciju koja bi onda u narednim godinama trebala samo rasti.
BM: Galenika je nedavno predstavila novi vizuelni identitet, da li je ovo prekretnica u poslovanju?
MARQUES: Trendovi i potrošačke navike se vrtoglavo mijenjanju i prekretnice u poslovanju su neizbježne. Galenika ima intenciju zadržati stare potrošače koji su tradicionalno vezani za brend i naše proizvode, ali želimo pridobiti i novije generacije u cijelom regionu. Shodno tome, uvođenje novog vizuelnog identiteta bio je prirodan nastavak procesa akvizicije, u skladu sa modernom poslovnom vizijom kompanije. Galenikine nove boje reflektuju i dodatno naglašavaju naše vrijednosti – posvećenost ljudima i njihovom zdravlju. Novi slogan Posvećeni ljudima, vjerni zdravlju odražava našu misiju poslovanja i pravac kojim će kompanija koračati na tržištima regiona. Promjena vizuelnog identiteta bila je rezultat investicionog i transformacionog ciklusa koji je realizovan prethodnih godina i koji je rezultirao modernizacijom kompanije i digitalizacijom poslovanja. Ove novine u Galenici predstavljaju novo, uzbudljivo poslovno poglavlje tokom koga će kompanija nastaviti da jača strateška partnerstva i njeguje kvalitet, inovacije, integritet i solidarnost, koji su danas posebno značajni. Želimo naglasiti da je to i dalje ista Galenika sa tradicijom dugom 76 godina, ali je sada u novom ruhu i poboljšana iskustvom sestrinske farmaceutske kompanije iz Brazila – EMS.
BM: Kakvi su rezultati na regionalnim tržištima? Koji su to planovi u poslovanju Galenike?
MARQUES: Moram da kažem da sam u postojećim okolnostima veoma zadovoljan dosadašnjim rezultatima. Naše regionalno prisustvo raste i to je direktan rezultat promjene kursa u poslovnoj strategiji i viziji kompanije. Rast prodaje u regionu u posljednje tri godine iznosi 32 posto,a odnosi se na tržišta BiH, Crne Gore, Sjeverne Makedonije. Galenika je aktivno prisutna i na 14 međunarodnih tržišta u EU, na Bliskom istoku i u Africi, gdje je izvoz povećan više nego dvostruko. Važan korak bilo je osnivanje Galenike International u Mađarskoj – kancelarije koja će predstavljati naše središte za tržišta EU. Radimo na daljem povećanju proizvodnje i prodaje kako na međunarodnom, tako i na tržištu BiH.
Povjerenje koje ljudi imaju u Galeniku i njen kvalitet je nešto što nas inspiriše. Da bismo zadržali visok stepen povjerenja, uveli smo inovacije kroz investicije u proizvodnju, kvalitet i poslovne standarde, razvoj zaposlenih i timova, širenje portfolija proizvoda, zaštitu životne sredine i održivost, digitalnu transformaciju u proizvodnji, kao i u korporativne odnose i marketing. Sa primjenom principa digitalnog poslovanja i industrije 4.0 putem strateških investicija postigli smo važne ciljeve na putu ka održivom rastu Galenike kao konkurentne kompanije. Galenika je prva kompanija u regionu CIE koja je uvela SAP S4HANA Cloud, najnovije rješenje za planiranje resursa preduzeća (ERP). To je definitivno jedan od najvećih skokova koje Galenika napravila od osnivanja. Ponosan sam što smo ovaj inovativni softver implementirali čak i prije kompanija na visoko razvijenim tržištima. Želimo da brzina i predanost koju je tim uložio u ovaj proces budu jasna ilustracija našeg odlučnog plana za budućnost i primjer cijeloj industriji.
U narednim godinama cilj nam je postati prepoznati kao kompanija koja donosi inovacije, kreira trendove i ne krije ambicije da ponovo stekne poziciju regionalnog lidera. Tim je veoma motivisan, a Galenika je trenutno u fazi gdje se mnogo toga pokreće i dešava istovremeno. Planiramo da takva dinamika bude dugoročna. Nastavit ćemo da istražujemo inovativne načine za promociju postojećih proizvoda i bićemo posvećeni značajnom rastu portfolija, registracijom i lansiranjem novih proizvoda. Ono što znam jeste da svi moramo da pronađemo način da poslovanje bude što uspješnije i da budemo odgovorni. Cilj nam je da generišemo vrijednost i podstaknemo pozitivne promjene kroz ulaganja, inovacije i podršku svim zainteresovanim stranama. To uključuje ambiciozne poslovne planove i snažnu podršku tržištima na kojima poslujemo.
Važnost farmaceutske industrije za kompletno čovječanstvo i njena budućnost?
MARQUES: Kriza u kojoj se čitava planeta našla u proteklih godinu dana je naglasila važnost farmaceutske industrije i inovacija koje ona donosi. COVID je doveo u pitanje zdravlje svakog pojedinca te su sve oči bile uprte u to kako će farmaceutska industrija sustizati tempo krize. Prvenstveno u fokusu farmacije je zdravlje pacijenata i potrošača i u tome se ogleda njena važnost, a uzmemo li u obzir i to da je to na svijetu jedna od najsnažnijih industrija, te da je od strateške važnosti za privredu svake države i sa te strane vidimo njenu izuzetnu bitnost. Imamo standarde, procese, testiranja i ogromnu odgovornost prema ljudskom zdravlju. Uvođenje tehnologije u farmaciju mora ići ruku pod ruku kako bi se dobili optimalni rezultati u korist pacijenata.
Farmaceustka industrija napreduje, ali tržište se mora kretati sa reakcije na prevenciju. Zato se budućnost farmacije odnosi na prihvatanje tehnologije i širu definiciju lijekova i liječenja, koja uključuje veliki fokus na prevenciju. Poenta je da će se sa novim izazovima i složenostima liječenja vizija budućnosti tradicionalne opcije mijenjati sa jedne tablete na mješavinu alata. To podrazumijeva nove protokole i terapije koji kombinuju uređaje i lijekove, genetiku i lijekove, biomehaniku i lijekove, zatim matične ćelije, itd.
Tehnologija ulazi u sve pore farmaceutske industrije. Automatizacija i digitalizacija lanaca snabdijevanja i interakcija sa pacijentima, razvijaju se ispitivanja lijekova i kompjuterske simulacije organa što pokazuje da tehnologija u budućnosti može da zaobiđe in vivo kliničko testiranje i pri tome skrati vrijeme i troškove, ali i izbjegne testiranje na ljudima i životinjama i nuspojave na učesnike kliničkih testiranja. Sve veća upotreba napredne analitike podataka i deep learning omogućiće farmaceutskoj industriji da efikasnije osmisli i provede klinička ispitivanja koja rezultiraju personalizovanijom terapijom koja je lakša i efikasnija za upotrebu.
Tradicijom i kvalitetom do novih potrošača u BiH
BM: Kakvo je vaše gledište na tržište BiH i šta potrošači mogu da očekuju u narednom periodu?
MARQUES: Tržište BiH ima veliki potencijal, ali nosi i velike izazove zbog njegovih karakteristika. Galenika je bila omiljeni brend među bh. potrošačima i ne želimo iznevjeriti njihova očekivanja. Regionalna tradicija brenda i kvalitet na koji su potrošači navikli u velikoj mjeri olakšavaju naš posao. Imam veliko povjerenje u naš lokalni tim i njegov potencijal i brz, ali stabilan rast na putu da budemo tržišni i regionalni lideri. Strateški gledano, Galenika je na putu ulaganja, modernizacije i rasta i želimo da građani BiH to znaju. Ponosimo se Galenikinom 76-godišnjom tradicijom i neuporedivom stručnošću, ali istovremeno smo 100 posto fokusirani na budućnost. Želimo da se pozicioniramo kao inovatori sa dugom tradicijom kvalitete. Naše investicije će biti usmjerene na savremene potrebe tržišta, pacijenata i potrošača. Starije generacije jako dobro poznaju naše proizvode kao što su Jekoderm, Pantenol, Oligovit, Beviplex, ali moramo upoznati i mlađe sa proizvodima koji su tradicionalno bili u kućnim apotekama njihovih mama i baka. Ne dijelimo tržišta na mala i velika, siromašna i bogata, naša je misija jasna Posvećeni ljudima, vjerni zdravlju.