Zbog posljedica korona krize proizvodnja u autoindustriji Srbije pala je za 50 procenata, ocjenio je u izjavi Tanjugu direktor Automobilskog klastera Srbije Ivan Vijatov. |
“Posljedice u Srbiji slične su kao u kompanijama koje posluju u EU jer se prestalo sa proizvodnjom automobila, to se odrazilo na lance snabdjevanja, jer proizvođači dijelova nemaju za koga da proizvode, što se u velikoj mjeri odrazilo na naše kompanije u Srbiji”, rekao je Vijatov.
Zbog korone proizvodnja automobila tokom prvih pet meseci u Evropi pala je za 50 posto, a Vijatov kaže da je tokom maja pad bio i veći. Navodi da je u aprilu evropska proizvodnja automobila bila manja za 70 posto u odnosu na april 2019. godine. “Očekuju se poboljšanja ali se ipak prognozira da će pad proizvodnje u Evropi ove godine biti najmanje 20 procenata”, kaže on. Trenutna očekivanja su da bi evropska auto industrija najranije 2022. godine mogla da dosegne nivo proizvodnje sa početka 2019. godine, a top nivo iz 2017. godine, kaže Vijatov, bit će dostignut tek 2025. ili 2026. godine Vijatov smatra da će automobilska industrija početi da se oporavlja kada građani u Srbiji i širom Evrope počnu da razmišljaju ponovo o kupovini automobila, a do tada autoindustriju treba podržati. “Srbija bi trebalo da prati preporuke EU, da preslika u mjeri u kojoj je to moguće, ono što oni budu radili oko pomaganja svojoj autoindustriji”, kaže Vijatov. Autoklaster Srbije dio je evropske mreže u kojoj je više od 30 klastera koji će predložiti vladama svojih država zajedničke mjere za oporavak. “Pripremamo predlog mjera šta bi trebalo uraditi sa automobilskom industrijom širom Evrope koje ćemo zajednički uputiti vladama naših država”, kaže Vijatov i očekuje da to bude učinjeno početkom jula. Kako se očekuje jedna od mjera bit će i predlog da se koriguje stopa PDV-a za automobile. On smatra da će zbog posljedica korona krize doći do transformacije lanaca snabdjevanja u ovoj globalizovanoj industriji. ” Mislim da postoji šansa za Srbiju da u relokaciji lanaca snabdjevanja dobije neke investicije u sektoru autoindustrije, krizu treba iskoristiti kao šansu, dobijam neke informacije da se neke velike kompanije interesuju da dođu u Srbiju i ovde počnu da proizvode”, rekao je on. Automobilski klaster Srbije ima 54 kompanije članice a najveći broj njih proizvodi komponente. |
|