Business forum:Ko brže prati proces digitalne transformacije – privreda ili javna uprava?

Dok su neke kompanije investirale u digitalizaciju poslovnih procesa, mnoge od njih uopće ne koriste digitalne tehnologije. One kompanije koje su se odlučile modernizirati, lakše su se prilagodile poslovanju u uslovima pandemije,te bilježe manje gubitke.

183
Digital transformation disruption digitalisation innovation technology concept

Digitalna transformacija nije počela zbog pandemije COVID-19. Mnoge kompanije su davno prije pandemije prepoznale koliko je važna digitalizacija poslovnih procesa i započele digitalnu transformaciju. Međutim, pojava koronavirusa je primorala kompanije da se praktično preko noći prilagode novonastalim okolnostima. Bosna i Hercegovina ima dosta prostora za napredak u tehnološkom smislu i digitalizaciju. Dok su neke kompanije investirale u digitalizaciju poslovnih procesa, mnoge od njih uopće ne koriste digitalne tehnologije. One kompanije koje su se odlučile modernizirati, lakše su se prilagodile poslovanju u uslovima pandemije,te bilježe manje gubitke. Sa druge strane, već dugo vremena se govori i o neophodnosti digitalizacije javne uprave kako bi bila efikasnija, transparentnija i više na usluzi privredi. Globalna iskustva ukazuju da tehnologija može značajno smanjiti opterećenje i troškove javnih usluga. Iako su i u ovom segmentu počele promjene, još uvijek je to daleko od onog nivoa koji je potreban građanima i privrednicima.

SAMIRA ĆERIM, BH Telecom, izvršna direktorica direkcije za informacione tehnologije

Prema mome iskustvu, proces digitalne transformacije se brže odvija u privredi. Kompanije koje posluju na konkurentnom tržištu brže odgovaraju na izazove i prijetnje koje po njihovo poslovanje donose nove tehnologije i novi poslovni modeli. Sa druge strane, javna uprava u BiH (na svim nivoima) i dalje ima „monopol“ za određene funkcije i nema pritisak potrebe digitalne tranformacije koju imaju kompanije u privredi. Dodatno, ključni zakoni i regulative koje su neminovne za ubrzanje procesa digitalne transformacije javne uprave, nažalost, u BiH još nisu donesene. Javna uprava bi trebala „osluškivati“ potrebe privrede na tom putu, a sa druge strane privreda treba „gurati“ javnu upravu u procesima njihove digitalne transformacije da bi sami sebi stvorili nove pretpostavke za rast i širenje.

 

 

HARIS ĆATIĆ,  CEDES Ltd., Direktor

Reforma javnog sektora u BiH, koja je podržana od strane EU, ali i drugih međunarodnih subjekata, a koja promovira povećanje efektivnosti i efikasnosti javne uprave podržava digitalnu transformaciju i uvođenje novih tehnologija već duži niz godina, što je moguće primijetiti kroz, na primjer uvođenje prakse digitalnog predavanja mjesečnog obračuna PDV-a ili prilaganje projektne dokumentacije u digitalnom obliku u procesu izdavanja urbanističke ili građevinske dozvole, digitalizaciju sistema zdravstvene zaštite, plaćanje usluga javnih preduzeća putem digitalnih aplikacija, itd. Privatni sektor prati transformaciju čije standarde često postavlja javni sektor, ali nekada i sama situacija, kao što je slučaj s ubrzanim procesom digitalizacije marketinga i prodaje potaknutim pandemijom COVID-19, gdje većina trgovina ima mogućnost online narudžbi, plaćanja i kućne dostave, što je do prije godinu dana bilo skoro nezamislivo. Ono što je vidljivo, kako u BiH tako i regionu, da mnogi iz privatnog sektora još uvijek nisu u potpunosti svjesni promjena globalnih tržišnih uslova te relativno sporo prihvataju nužne promjene i transformaciju, iščekujući prestanak pandemije.

 

HARIS HUSEJNOVIĆ  Lilium d.o.o, direktor

Mišljenja sam, a što se dokazalo i kroz mnogobrojne primjere naših klijenata, partnera i kolega iz industrije, da realni sektor mnogo brže usvaja promjene te daleko efikasnije reaguje na promjene na tržištu, kako prije situacije sa koronom tako i u zadnjih godinu dana i jače. Kako u Liliumu tako i u drugim kompanijama, naći ćete mnoge primjere gdje knjigovodstvene usluge već funkcioniraju online, gdje se svi procesi odvijaju kroz cloud, dok se tek nekih pet do10 posto ukupnih knjigovodstvenih aktivnosti odvija offline. Javni sektor, kako zbog komplikovane administracije, tako i zbog načina donošenja i provođenja odluka na nivou kantona i/ili države, poprilično kasni sa digitalizacijom procesa. Osim toga, kada se neki procesi i uspiju digitalizovati, nedostaje pravilne komunikacije i promocije novih rješenja za građane kako bi se što veći broj tih građana počeo koristiti lakšim, digitaliziranim kanalima komunikacije sa javnom upravom.

TATJANA VUČIĆ Bit Alliance, izvršna direktorica

S obzirom na situaciju izazvanu pandemijom, a koju karakteriziraju različita ograničenja normalnog poslovanja, definitivno je primjetan trend ubrzanog povećanja zastupljenosti digitalnih rješenja u različitim aspektima društva (privreda, obrazovanje, javna uprava…). Trenutno ne postoje zvanična istraživanja koja daju odgovor na navedeno poređenje, ali sa sigurnošću mogu da kažem da je očekivan nastavak pozitivnih kretanja u kontekstu digitalne transformacije u svim aspektima društva. Posmatrajući privredu, najveći pomaci su vidljivi u sektoru finansija i djelimično trgovine, a određeni pomaci su vidljivi i u javnom sektoru, kako u javnoj upravi tako i u javnim preduzećima. Mi kao IT industrija izazivamo i privredu i javnu upravu da se takmiče na polju digitalne transformacije, a mi smo spremni pružiti podršku i jednima i drugim, u cilju što kvalitetnije digitalizacije našeg društva.

 

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here