Business portret: Zhang Yiming – čovjek koji je osmislio TikTok

Prema nekim mjerilima, kineski softverski inžinjer Zhang Yiming najuspješniji je poduzetnik na svijetu. Njegova kompanija ByteDance koja koristi umjetnu inteligenciju i u čijem je vlasništvu megapopularna društvena aplikacija TikTok, za samo sedam godina dostigla je vrijednost od 75 milijardi dolara.

291
TikTiok. Zhang Yiming

Kineski milijarder Zhang Yiming, koji je osmislio TikTok, viralnu aplikaciju popularnu među tinejdžerima, 36-godišnji je tehnološki guru čiji je pogled na mladalačke trendove i pionirsku upotrebu vještačke inteligencije katapultirao taj proizvod do globalnog uspjeha, uprkos cenzorima u Kini i svijetu. Zhang je vlasnik 24 posto dionica inovativne pekinške kompanije ByteDance koju je utemeljio i koja je vlasnik aplikacije TikTok na kojoj se objavljuju kaleidoskopski video isječci u trajanju od 15 do 60 sekundi. Njihov sadržaj je šarolik, od video uputstva za bojenje kose do plesnih koreografija i skečeva o svakodnevnom životu. TikTok je pokrenut 2017. godine, a kada se radi o skidanju aplikacije lani je pomeo konkurenciju, Facebook i Instagram. Aplikacija je do danas skinuta više od 1,5 milijardi puta. TikTok je najprije osvojio Aziju, pa SAD, a potom i cijeli svijet. Ova aplikacija koja funkcionira kao društvena mreža, hit je među tinejdžerima, a privukla je pažnju Facebooka i Snapa.

Zhang je mnogo manje poznat od aplikacije koju je osmislio. Ipak, Forbes procjenjuje njegovo bogatstvo na 16,2 milijardi dolara, što ga čini devetom najbogatijom osobom u Kini. Pretekao je etabliranije tehnološke tajkune, poput utemeljitelja internet tražilice Baidu. U zvjezdanom je usponu još od 2012. kada je osnovao ByteDance, nakon čega se 2013. godine našao na listi Forbes China 30 najuspješnijih mladih poduzetnika sa manje od 30 godina. ByteDance je do danas generirala 7,5 milijardi dolara, a njena vrijednost je procijenjena na 75 milijardi dolara.

Samozatajni inžinjer

Dostupne informacije o Zhangu su šture. Ne daje mnogo intervjua. Na njegovom Instagram profilu u prvom planu su fotografije Tokija, fotografija vjenčanja snimljena dronom i fotografija na kojoj Zhang stoji ispred najstarijeg računara na svijetu. Njegovo ime na kineskom znači „onaj koji iznenađuje sve na prvi pogled“.

TikTiok. Zhang YimingOvaj samozatajni softverski inžinjer koji je diplomirao na Univerzitetu Nankai u Tianjinu, svojevremeno je otkrio tek nekoliko detalja o sebi. Veliki je ljubitelj biografija i za sebe kaže da nema izražene socijalne vještine. Na fakultetskim druženjima sebe je predstavljao sa „Ćao, popravio sam ti računar“. Tokom studija, Zhang je izrađivao web stranice kako bi zaradio džeparac, a na fakultetu je upoznao i svoju buduću suprugu. Potom je 2008. godine kratko radio za Microsoft, nakon čega je dao otkaz kako uspio ostvariti svoje lične poslovne ciljeve. Ipak, svi njegovi rani pokušaji pokretanje startupa poput Fanfou su propali.

Iz anonimnosti je izašao 2012. godine, kada je pokrenuo kompaniju ByteDance koja koristi umjetnu inteligenciju za personaliziranje vijesti prema interesima korisnika. Ova kompanija postigla je momentalni uspjeh, jer veliku pažnju posvećuje mladim korisnicima. Investitori Yuri Milner i fond Susquehanna Investments odmah su u nju investirali pet miliona dolara, a 2013. godine u razvoj ovog startupa uložili su dodatnih 10 miliona dolara. Naredne godine, ByteDance je osigurao još 100 miliona dolara investicija, a vrijednost kompanije je tada procijenjena na 500 miliona dolara. To je bio tek Zhangov početni poslovni uzlet. Samo tri godine kasnije, njegova aplikacija Toutiao za sakupljanje i plasiranje vijesti prema personaliziranim interesima mlađih korisnika postala je najviše puta preuzeta aplikacija na iOS App Store trgovini za aplikacije. Istovremeno je te godine vrijednost ByteDancea procijenjena na 20 milijardi dolara, a kompanija je kupila društvenu video aplikaciju Musical.ly za blizu milijardu dolara. Zhang je u martu 2018. godine debitirao na Forbesovoj listi milijardera, sa bogatstvom procijenjenim na četiri milijarde dolara.

Zhang je potom predstavio i aplikaciju TikTok na međunarodnom tržištu, a njena popularnost je naglo skočila. Samo tri mjeseca po lansiranju ove aplikacije koju je razvio u okviru svoje privatne kompanije ByteDance, vrijednost ByteDancea je procijenjena na 75 milijardi dolara. Musical.ly je inkorporiran u TikTok, a Zhangovo bogatstvo je udvostručeno. Našao se među najbogatijim Kinezima.

Sebe je jednom prilikom uporedio sa osnivačem Facebooka Markom Zuckerbergom i kreatorom Ubera Travisom Kalanickom. I da, lično koristi TikTok.

„Dugo vremena sam samo gledao videozapise koje su ljudi postavljali na TikTok, ali na mrežu nisam postavio nijedan vlastiti videozapis. Međutim, kasnije sam zajedno sa svim upravljačkim članovima TikToka kreirao mnoštvo zapisa, a neki su čak dobili određeni broj lajkova. To je bio veliki korak za mene“, rekao je Zhang.

Njegovu introvertnost mnogi podvode pod aroganciju, a neki smatraju da se radi zapravo o njegovoj izraženoj poslovnoj oštrini i intuiciji. On je dokazao da zna voditi posao i ima vještine „timskog igrača“, ali ne voli raditi za druge.

Vještačka inteligencija

TikTok je jedna od najjednostavnijih aplikacija za instaliranje i funkcionira kao društvena mreža. Za preuzimanje aplikacije i gledanje prvih videozapisa potrebno je manje od pet minuta. TikTokovo glavno sučelje je feed For you (Za vas) koji automatski navodi najpopularnije videozapise na aplikaciji. Nakon toga možete početi “lajkovati” sadržaj. TikTok će s vremenom vaše lajkove koristiti kako bi prepoznao kakvi vas videozapisi zanimaju, pa će vam na glavnom sučelju prikazivati videozapise koji više odgovaraju vašim interesima. Naravo, ako želite možete izraditi i vlastiti videozapis. Aplikacija TikTok je besplatna, ali omogućava kupovinu virtuelnih TikTok novčića, počevši od 100 novčića za 0,99 dolara do 10.000 novčića za 99,99 dolara. Novčiće potom možete dati svojim omiljenim kreatorima videozapisa na TikToku, koji vam zauzvrat šalju digitalne poklone.

“Gospodin Zhang je neobičan je kineski poduzetnik. Razumije mlade i njihovu psihologiju “, o kreatoru TikToka kaže njegov prijatelj Bo.

Podaci ukazuju da su korisnici TikToka potrošili 3,5 miliona dolara na kupovinu digitalnih TikTok novčića, ali je i dalje do kraja nejasno kako ova platforma zarađuje. Svakako, marketinške agencije vide na TikToku ogromnu šansu za oglašavanje. Kineska verzija TikToka nudi postavljanje oglasa čija prisutnost na ovoj platformi može koštati i do 150.000 dolara dnevno, ali i oglase koji koštaju četiri dolara po kliku. Svjetski brendovi poput Pizza Hut odradile su na TikToku takve kampanje.

Međutim, popularnost aplikacije izaziva strah u pogledu sigurnosnih pitanja pa su tako krajem prošle godine dvojica američkih senatora pozvala Vladu na pokretanje istrage o TikToku. Razlog poziva je upozorenje da bi aplikacija korisnike mogla izložiti špijuniranju iz Kine. ByteDance naime koristi umjetnu inteligenciju za personaliziranje vijesti ovisno o interesima korisnika.

U kontinentalnoj Kini ByteDance zapošljava hiljade cenzora koji uklanjaju neprimjeren sadržaj na TikTok platformi uz velike troškove za kompaniju. Zhang je navodno u decembru prošle godine zaposlio 2.000 cenzora, nakon što je Peking optužio TikTok za „širenje pornografskih i vulgarnih informacija”. Veliku pažnju privukao je video na TikToku u kojem je kritizirano kinesko masovno zatvaranje muslimana u logore u pokrajini Xinjiang, uz savjete o njezi trepavica. Video je ubrzo postao viralan, a potom je tinejdžerka koja ga je objavila preko Twittera poručila da je suspendirana sa ove platforme “zbog pokušaja širenja svijesti”. TikTok međutim opovrgava tu tvrdnju.

Vlada je aplikaciju privremeno zabranila, a Zheng je zatim obećao povećati broj cenzora na čak 10.000.

Zbog popularnosti u čitavom svijetu, TikTok je pred novim cenzorskim izazovima. Indijski sud je nakratko zabranio aplikaciju zbog optužbi da promovira dječju pornografiju, a blokirana je i u Bangladešu. Zhangova kompanija je u SAD-u morala platiti veliku novčanu kaznu zbog nezakonitog prikupljanja podataka o djeci. Iz kompanije se paralelno nastoje distancirati od Kine, ističući da na njih “ne utiče nijedna inozemna vlada, uključujući onu kinesku”.

TikTok navodno planira pokrenuti vlastitu uslugu prenosa muzike koja će konkurirati pretplatničkim modelima poput Spotifya i Applea.

“Romantika se temelji na razmišljanju o zanimljivim stvarima koje bi se mogle desiti teoretski, ali ne i u stvarnosti”, rekao je o tome Zhang.

 

PREKOMaja Hadžić
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here