Kako dati otkaz zaposleniku?

U karijeri poslodavca davanje otkaza nužno je zlo ili barem ružniji dio posla. Kako god se poslodavac lično nosio sa tim zadatkom, treba pokazati da ima stila, takta i obzira.

117

Davanje otkaza zaposlenicima je proces koji se odvija svakoga dana, svugdje u svijetu, pod različitim zakonskim uvjetima. Nekada je davaje otkaza intenzivnije, kao u ovo vreijeme globalne pandemije koronavirusa, nekada je manje intenzivno. Ali se dešava stalno, svuda i svakome… U karijeri poslodavca davanje otkaza nužno je zlo ili barem ružniji dio posla. Kako god se poslodavac lično nosio sa tim zadatkom, treba pokazati da ima stila, takta i obzira.

Objektivni razlozi

Zašto uopće otpuštamo zaposlenika? Tri su objektivna razloga za otkaz. Prvi je nekompetentnost, odnosno, nemogućnost radnika da obavi zadatke koji su pred njega postavljeni od strane pretpostavljenog. Drugi razlog je „prazan hod“, situacija u kojoj nema dovoljno posla za zaposlenika tako da ni njegova plaća nije ekonomski opravdana. Treći razlog, kojem upravo svjedočimo, su eksterni uticaji pod kojima podrazumijevamo ekonomske faktore koji su izvan moći kompanije. Takvi razlozi su globalna kriza poput COVID-19 ili svjetska ekonomska kriza od prije desetak godina, recesija, zasićenje tržišta, superiorniji proizvodi ili usluge itd.

Ma koji od razloga za davanje otkaza da je u pitanju, sam čin nikada nije prijatan. Za početak, poslodavac zaposlenika kojem planira dati otkaz treba pozvati u svoj ured ili na neko drugo mjesto gdje mogu razgovarati u miru. Kada god je to moguće, uz poslodavca treba biti svjedok razgovora – poželjno je da to bude osoba iz odjela ljudskih resursa ili osoba iz finansijskog odjela kompanije, zadužena za finansijske isplate koje uključuju i plaće. Ako se radi o manjoj kompaniji, uz poslodavca bi trebao biti neko koga zaposlenik kojem se planira dati otkaz cijeni ili je u dobrim odnosima s njim.

Ono što svakako treba izbjegavati jeste da osobe koje su u lošim odnosima sa zaposlenikom prisustvuju sastanku, na taj način se poslovni odnos svodi na privatni.

Zaposleniku treba jasno dati do znanja da je otkaz nužna poslovna odluka, da njegov dosadašnji trud i rad cijene. Za poslodavca, ali i zaposlenika kojem se daje otkaz najbolje je organizirati da otkazni rok kreće istog dana.

Sastanak treba voditi odlučno, ne smije biti prekratak, jer bi time zaposleniku mogli dati do znanja da nije važan. Sa druge strane, takav razgovor ne treba biti ni pretjerano dug pa ga treba ograničiti na način da se tokom sastanka riješe svi tehnički i drugi detalji otkaza.

U slučaju kada poslodavac treba otpustiti veći broj radnika, trebao bi pripremiti zaposlenike na ono što slijedi. Ponajprije zato što nije pošteno držati ljude u zabludi. Sa zaposlenicima treba organizirati sastanak i obavijestiti ih i poslovnim problemima i namjerama. Jasno im naglasite da ste željeli izbjeći scenario koji uključuje otkaze.  U ovakvim situacijama dvije su mogućnosti selekcije. Prva uključuje analizu rada zaposlenika, šta i koliko dugo su radili. Na osnovu toga će se steći jasna slika o zaposlenicima, o pojedincima koji su više ili manje svestrani, teže i lakše zamjenjivi. Dobrog stručnjaka teško se baš može nadomjestiti. Sve argumente treba staviti na papir i odrediti koji zaposlenici će najmanje nedostajati kompaniji kada odu.

Druga mogućnost je manje korektna, jer odluku, a samim tim i odgovornost poslodavac prebacuje na druge. Ona podrazumijeva provođenje anonimne ankete među zaposlenima koji ostaju, a koji bi trebali ocijeniti svoje kolege (a ujedno i kandidate za otkaz) prema kriterijima profesionalnosti, tačnosti, poštivanja rokova. Kod ove mogućnosti izbora onih koji trebaju dobiti otkaz mora se povesti računa o činjenici da bi kolege iz solidarnsti mogle bojkotovati anonimnu anketu.

Na kraju, poslodavac je taj koji treba obrazložiti odluku i pri tome biti spreman na reakciju koja može biti različita. Za poslodavca je u ovoj situaciji od presudne važnosti da osigurau neupitnost isplate posljednje plaće i drugih novčanih davanja. Iskustva su pokazala da najveći problemi prilikom davanja otkaza nastaju upravo ukoliko nije osigurana isplata zarađene plaće.

Izbjegavati “cyber-otpuštanja”

Davanje otkaza zaposlenika donosi lošu radnu atmosferu u kompaniju. Zato poslodavac treba razgovarati i komentirati svoju odluku sa zaposlenicima koji su ostali na poslu, treba im objasniti šta je dobro ta odluka donijela kolektivu, ali i pokazati im da su uručeni otkazi ipak gubitak za kompaniju.

Ono što poslodavac treba izbjegavati po svaku cijenu jeste davanje otkaza zaposlenicima elektronskom poštom ili sms porukom. Nažalost, u svijetu su već prisutne naznake trenda kojeg zovu “cyber-otpuštanja”. Tako je američka kompanija Radio Shack obavijestila 400 zaposlenika e-mailom o tome da se u ponedjeljak ne moraju pojaviti na poslu.

“Cyber-otpuštanje” novi je poslovni termin koji obuhvata, uz virtualne načine otpuštanja i svako drugo otpuštanje u kojem poslodavci daju otkaze na sve moguće načine osim direktnim razgovorom sa zaposlenikom.

 

 

 

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here