Javne nabavke i/ili korupcija (…ili kako najavljene izmjene i dopune Zakona o javnim nabavkama BiH mogu ostati tek dobre namjere, ukoliko se ne utvrde efikasni mehanizmi sankcija za dokazanu korupciju…)

Kažu, dragi moji, da bismo do kraja godine trebali dobiti novi Zakon o javnim nabavkama BiH

55
Aida Delić

Kažu, dragi moji, da bismo do kraja godine trebali dobiti novi Zakon o javnim nabavkama BiH. Kažu stranci, a i domaći su saglasni s konstatacijom da nema razloga da se izmjene i dopune Zakona o javnim nabavkama BiH, koje bi trebale spriječiti korupciju u sistemu javnih nabavki, ne usvoje. Iskreno, jedva čekam da vidim šta će nam te izmjene i dopune Zakona donijeti i hoće li i na koji način riješiti goruća pitanja javnih nabavki.

Vrijedni poslovi

Naprimjer, da gotovo milionski vrijedan posao dobije firma osnovana prije nepunu godinu dana sa jednom nazovi referencom u samo jednom segmentu kompletnog posla koji se traži i sa jednom ili dvije zaposlene osobe.

Ili da se sa ponudom pojavi firma sa cijenom nižom od ostalih ponuda u rasponu od 10.000 do 50.000 KM, a osnovni kriterij ostaje najniža cijena. Nije vam se jednom desilo, zar ne… Nedavno nam je kolega iz branše ispričao kako se prijavio na tender jedne kompanije koji je, između ostalog, podrazumijevao i nabavku tačno određene vrste papira. Ponudio je pristojnu cijenu, ali nije dobio posao, jer se pojavila firma (gotovo nepoznata u branši) sa izuzetno niskom cijenom za papir. Našem kolegi nije bilo mrsko da sa sva tri proizvođača tačno te vrste papira provjeri njihovu, fabričku cijenu. Svaka je u prosjeku bila 20 do 30 posto skuplja od one koju je dao „najpovoljniji“ ponuđač, koji je na kraju i izabran. Nije prošlo mnogo dok kompanija koja je raspisala tender nije shvatila da joj „najpovoljniji“ ponuđač umjesto zahtijevanog, isporučuje, istina, sličnu, ali ipak drugu vrstu papira, naravno lošije kvalitete. Onda je krenula „noćna mora“ sa raskidom ugovora, ubjeđivanja da je to „haman“ isti papir koji je tražen itd.itd.itd.

Primjerene kazne

Znamo da stranci vole govoriti o BiH kao o liberaliziranom tržištu, ali ako se već ne možemo prijavljivati na tendere međunarodnih institucija, gdje se traži godišnji promet agencije koja se npr. bavi PR uslugama od tri miliona eura (nemaju ga sve bh. PR agencije zajedno), onda nam barem ostavite naše tržište. Možete li zamisliti da npr. agencija koja se bavi, evo, PR-om dobije posao pružanja PR usluga za agenciju za bankarstvo Slovenije (ili kako se već zove) ili bilo koju drugu vladinu agenciju u toj državi? Naravno da ne možete. Pa bh. agencije ne mogu dobiti posao ni za privatne slovenačke kompanije da ga rade za tržište BiH „jer se taj posao dogovara globalno“ i naravno, rade ga slovenačke agencije. E, ali zato slovenačka agencija koja u BiH ima registriran ured sa jednim ili dva zaposlena uredno dobije posao Vladine (FBiH) agencije u BiH.

Navodimo primjere iz branše koja nam je najbliža, a vjerujemo da, svaki od vas, dragi naši, ima svoju priču sa javnim nabavkama. Izmjene i dopune Zakona o javnim nabavkama BiH jesu nužne, borba protiv korupcije jeste prioritet reformi, ali sve to mogu ostati tek dobre namjere ukoliko se jasno ne preciziraju kaznene odredbe, ubrzaju sudski sporovi i primjereno kazne prekršioci zakona. U protivnom… Znamo čime je popločan put do pakla, zar ne…

 

PREKOAida Delić
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here