Kako Boeing upada u sve dublju krizu

Najveći proizvođač aviona na svijetu Boeing prizemljio je sve svoje avione modela 737 Max 8 nakon što su se pojavile sumnje u sigurnost letjelice koja je za manje od pet mjeseci doživjela dvije velike avionske nesreće. Riječ je o najvećoj krizi kompanije posljednjih godina, čiju štetu još nije moguće u potpunosti procijeniti.

127
Boeing kriza

Boeing je prizemljio 371 aviona 737 Max četiri dana nakon nesreće avioprevoznika Ethiopian Airlines u kojoj je poginulo svih 157 putnika, a prethodno su brojne države širom svijeta odlučile prizemljiti ove avione svojih avioprevoznika. Boeingove avione prizemljili su Kina, Brazil, Meksiko, Kanada, Australija, Njemačka, Francuska, Italija, Agencija za sigurnost aviosaobraćaja Evropske unije zabranila je 737 Max u svom zračnom prostoru, a američka Federalna uprava za avijaciju (FAA) navela je da će se pridružiti drugim državama, pozivajući se na satelitske podatke i dokaze s mjesta avionske nesreće u blizini Adis Abebe.

Nesreća u Etiopiji već je druga avionska nesreća modela 737 Max u manje od pet mjeseci, budući da je ista letjelica doživjela nesreću u oktobru u Indoneziji, kada je poginulo 189 ljudi. Nove informacije s mjesta nesreće u Etiopiji i podaci o putanji aviona govore o određenim sličnostima između dvije avionesreće, te „opravdavaju daljnju istragu mogućnosti zajedničkog uzroka nesreća“, saopćila je FAA. Za to vrijeme, među putnicima se širi strah te je američki Kayak, site za online rezervaciju aviokarata i smještaja, odlučio unijeti izmjene koje putnicima omogućavaju da iz pretrage isključe ime određenog proizvođača aviona s čijim avionima ne žele letjeti.

Pojedine web stranice putnicima su omogućile promjenu rezervacije, a američki avioprevoznici koji u svojoj floti imaju avione 737 Max, Southwest Airlines Co, American Airlines Group Inc i United Airlines, naveli su da će putnicima omogućiti promjenu rezervacije. Iz Southwesta su saopćili da su u jednom danu imali pet otkazivanja rezervacije u vezi s avionom 737 Max, a American da ih je zabilježio skoro 40. Southwest je najveći niskobudžetni avioprevoznik na svijetu koji u svojoj floti ima 34 aviona modela 737 Max 8. Riječ je o najprodavanijem modernom putničkom avionu na svijetu, podsjeća Reuters.

Rukovodilac američke Federalne uprave za avijaciju Daniel Elwell izjavio je da ne može znati koliko dugo će Boeingovi avioni ostati prizemljeni na američkom tlu. Boeing još od avionske nesreće koja se u oktobru dogodila u Indoneziji radi na poboljšanju softvera za 737 Max, a ta popravka mogla bi potrajati mjesecima, izjavio je Elwell za medije. Treba reći i da je ovo drugi put da FAA prizemljuje Boeingove avione u posljednjih šest godina: cjelokupna flota modela 787 Dreamliner bila je prizemljena nekoliko mjeseci u 2013. zbog problema s akumulatorom.

Boeingova perjanica

Model 737 mnogi su vidjeli kao asa u rukavu u Boeingovom trajućem rivalstvu s evropskim konkurentom Airbusom SE. Novi model 737 Max, najbrže prodavan avion u Boeingovoj historiji, za mnoge je aviokompanije u svijetu predstavljao najmoćniji avion koji posjeduju. Boeing, koji ostaje pri mišljenju da su njegovi avioni sigurni za letenje, saopćio je da podržava odluku FAA. „Boeing je odlučio – opreza radi i s namjerom da uvjeri putnike da je letenje s našim avionima sigurno – predložiti FAA trenutnu suspenziju letenja cjelokupne globalne flote modela 371 737 Max“, naveli su iz kompanije.

Avion 737 Max četvrta je i najnovija generacija Boeingovog aviona 737, a njegova važnost za Boeing je nemjerljiva, piše Business Insider. „Model 737 je vrlo profitabilan za Boeing zbog obima, efikasnosti i amortizacije decenijskih investicija“, ocijenio je Moody’s. Kreditna agencija procjenjuje da Boeingova profitna marža iznosi od 12 do 15 miliona dolara na svaki 737 Max 8 koji dostavi kupcima, premda kompanija nije potvrdila ove brojke. Boeing prodaje 737 Max 8 za 121,6 milion dolara, a prema podacima Teal Group, kupci obično dobijaju popust od 50 do 55 posto.

Model 737 Max proizvodi se uz druge modele 737 u Boeingovoj fabrici u Rentonu, u američkoj saveznoj državi Washington, a krajem 2018. kompanija je povećala obim proizvodnje ovog modela na 52 aviona mjesečno, s namjerom da u 2019. proizvodi 57 aviona mjesečno. U prošloj godini, Boeing je kupcima dostavio 256 aviona Max, što je gotovo pola od ukupno isporučenih aviona svih generacija 737. Još 4.700 naručenih aviona Max čeka da bude dostavljeno, što svjedoči o obimu krize koju bi za Boeing moglo donijeti globalno prizemljivanje ovog modela i sumnja u njegovu sigurnost.

A što je duži period u kojem je puno pitanja bez odgovora i prostora za sumnju, veća je nesigurnost s kojom bi se mogao suočiti Boeing, piše Al Jazeera. Ipak, ne treba zaboraviti da se radi o kompaniji vrijednoj 200 milijardi dolara, s izuzetnom pozicijom na tržištu koja je čini iznimno otpornom. Boeing je najveći proizvođač aviona na svijetu i najveći američki proizvodni izvoznik čiji prihodi su u 2018. dosegli 101,1 milijardu dolara, te zabilježili rast od osam posto u odnosu na godinu ranije. Zajedno s Airbusom, ova kompanija kontrolira gotovo čitavo globalno tržište proizvodnje velikih aviona.

U tu računicu treba uključiti i sve veću međunarodnu potražnju za putovanjima avionom i Boeingovi izgledi u trenutnoj krizi postaju još optimističniji. Međunarodna asocijacija za avio transport (IATA) procjenjuje da će broj putnika koji godišnje putuju avionom sa oko četiri milijarde u 2018. porasti na 8,2 milijarde u 2037. godini, što predstavlja veliku priliku za proizvođače aviona. I Boeing i Airbus razvijaju nove generacije svojih postojećih linija i rade na sve efikasnijoj potrošnji, što će im uštedjeti velike svote novca i osigurati kontinuiranu potražnju.

Istina, pojedini avioprevoznici poput Garuda Indonesia saopćili su da će možda otkazati svoje narudžbe Boeingovih aviona, ali im neće biti tako lako naći zamjenu čak i ako se uzme u obzir postojanje Airbusa, budući da se avioni naručuju godinama unaprijed, a i avioprevoznici će se u slučaju otkazivanja narudžbi morati pomiriti s daleko većim troškovima, što ih neće radovati. Ukoliko se, ipak, otkazivanja narudžbi modela 737 Max dogode, to će se odraziti na cjelokupnu američku ekonomiju jer je Boeing važan američki izvoznik.

‘Nemoguće je procijeniti štetu’

Tržišna kapitalizacija Boeinga je u sedam dana poslije nesreće u Etiopiji smanjena za 25 milijardi dolara, piše Quartz, a u poređenju s vrhuncem koji je imala u 2019. pad doseže 40 milijardi, javio je Business Insider. Od najviše vrijednosti koju su imale 1. marta, dionice kompanije su u 13 dana izgubile 15 posto vrijednosti. Vrijednost dionica avioprevoznika koji u svojoj floti imaju Boeing 737 Max također je smanjena u istom periodu. Dionica Southwest Airlines pale je za 2,34 posto, American Airlinesa za 2,25 posto, a United Continentala za 2,48 posto.

Analitičari ističu da osim cijene dionica krizu u Boeingu mogu produbiti i milijarde dolara troškova za odštete porodicama žrtava, ali i avioprevoznicima, budući da neke aviokompanije poput Norwegian Aira već zahtijevaju kompenzaciju za prizemljenje aviona. No, prerano je za procjenu ukupne štete. „Nemoguće je procijeniti ukupnu štetu za Boeing. Ne znamo još ni uzrok nesreća“, naglasio je za Al Jazeeru George Hamlin iz savjetodavne firme za avioindustriju Hamlin Transportation Consulting. Dotad, Boeing nastavlja proizvoditi 737 Max, ali i raditi na poboljšanju softvera, te AFP javlja da bi unaprijeđeni softver mogao biti završen u narednih nekoliko dana.

 

 

 

PREKOTamara Zablocki
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here