Zašto Honda zatvara svoju jedinu fabriku u Evropskoj uniji

Honda je saopćila da će 2021. godine zatvoriti fabriku u Swindonu, jedinu svoju fabriku na tlu Evropske unije i četvrtu najveću fabriku automobila u Velikoj Britaniji po obimu proizvodnje, što je još jedan udarac za privredu Velike Britanije usljed Brexita. Iako iz kompanije tvrde da razlog napuštanja britanskog tla nije Brexit, otpuštanja i procjene gubitaka uoči Brexita sve su raširenija u autoindustriji.

90
Honda Velika Britanija

Japanski proizvođač automobila Honda objavio je da će zatvoriti svoju veliku tvornicu u engleskom gradu Swindonu u kojoj je zaposleno 3.500 ljudi. Još hiljade radnih mjesta ugrožene su zatvaranjem Hondine fabrike ako se uzmu u obzir dobavljači. Otkako je fabrika otvorena u Swindonu prije tri decenije, Honda je na engleskom tlu proizvela više od tri miliona automobila, a 90 posto vozila izvezeno je u Evropsku uniju i Sjedinjene Američke Države. Fabrika, koja će biti zatvorena 2021. godine, trenutno proizvodi 160.000 automobila modela Civic godišnje i izvozi ih u više od 70 zemalja. Tvornica u Swindonu je i jedina tvornica japanskog proizvođača u Evropskoj uniji.

Promjene na globalnom nivou

Restrukturiranje će također obuhvatiti poslovanje Honde u Turskoj, gdje kompanija trenutno proizvodi 38.000 automobila Civic godišnje, a tome će također doći kraj 2021. Iz Honde je saopćeno da će proizvodnju preusmjeriti ka Japanu, Sjevernoj Americi i Kini, a da će evropsko sjedište zadržati u Velikoj Britaniji. Predsjednik Honda Motor Europe Katsushi Inoue u saopćenju je naveo da je restrukturiranje potrebno kako bi se „ubrzala strategija elektrifikacije“ budući da se autoindustrija suočava s „besprimjernim promjenama“. U saopćenju nije bilo riječi o odluci Velike Britanije da napusti Evropsku uniju, a izvršni direktor Honde Takahiro Hachigo u Tokiju je istaknuo da odluka nije vezana za Brexit.

„Suočavamo se s besprimjernim promjenama u industriji, na globalnom nivou. Zahtjevi naših kupaca i legislative nalažu da se vrlo brzo moramo pomjeriti ka elektrifikaciji naših vozila. Za nas ovo nije problem vezan za Brexit, odluku donosimo na temelju globalnih promjena o kojima sam govorio. Brexit smo uvijek posmatrali kao nešto što možemo podnijeti, ali ove globalne promjene su nešto na šta moramo odgovoriti. Duboko žalimo zbog posljedica koje će naša odluka imati na Swindon i njegovu zajednicu“, naglasio je za BBC Ian Howells, potpredsjednik u Honda Motor Europe.

Britanski medij piše kako je zaista moguće da se Hondini razlozi za odlazak ne kriju u strahu od Brexita, premda je odluka donesena netom prije nego što će se Brexit desiti. Honda na svjetskom nivou nije veliki igrač u automobilskoj industriji, daleko veći od nje su Toyota, Volkswagen, General Motors i Ford, te mora pronaći resurse koje će investirati u proizvodnju električnih automobila i vozila bez vozača, što je obaveza koja je već i njene moćnije rivale natjerala na zatvaranje fabrika i otpuštanje radnika. Hondina briga je stoga budućnost autoindustrije, a ne budućnost Velike Britanije izvan EU, ističe BBC.

Za razliku od BBC-a, Guardian naglašava da Hondina odluka mora imati veze s Brexitom. List podsjeća da je Honda došla u Swindon 1989. prihvatajući privlačnu ponudu vlade Margaret Thatcher koja je japanskim proizvođačima omogućila pristup jedinstvenom evropskom tržištu, a premda je proizvodnja smanjena nakon finansijske krize te se danas temelji samo na jednom modelu, Civicu, dok je ranije proizvodila tri modela, Honda se dosad trudila da održi fabriku u Swindonu u životu, pa čak i nakon što je proizvodnja smanjena na tek 160.000 vozila godišnje, što je mala brojka u poređenju s proizvodnjom koju kompanija ima u Kini i SAD. Honda u svojoj 70 godina dugoj historiji nikad nigdje nije zatvorila fabriku svojih vozila, ističe Guardian.

Autoindustrija će se suočiti s gubicima

Nesigurnost u vezi s budućnošću trgovine između Velike Britanije s njenim najvećim izvoznim tržištem jedan je od tamnih oblaka koji su se nadvili nad autoindustrijom, piše CNN. Stručnjak za autoindustriju i profesor strateškog menadžmenta na Poslovnoj školi Warwick Christian Stadler ocijenio je za američki medij da Brexit „mora biti faktor“ u Hondinoj odluci. „Kompanije iz Japana i drugih država došle su u Veliku Britaniju jer im je omogućavala lakši pristup unosnom evropskom tržištu, a ujedno je bila zemlja u kojoj je engleski službeni jezik. U ovom trenutku ne postoji dogovor koji bi značio da će se to nastaviti nakon Brexita“, istaknuo je Stadler.

„Ujedinjeno Kraljevstvo neće biti u stanju da postigne bolje trgovinske sporazume od onih koje trenutno ima prije nego što napusti Evropsku uniju, tako da počinje djelovati kao manje atraktivno mjesto za proizvodnju automobila“, zaključio je Stadler. Vlada Velike Britanije ocijenila je odluku o zatvaranju fabrike kao „razornu za Swindon i za Veliku Britaniju“. Britanski državni sekretar pri ministarstvu finansija Greg Clark istaknuo je da je „duboko razočaran što je odluka donesena u ovom trenutku“, budući da je Velika Britanija lider u razvoju novih tehnologija koje autoindustrija treba.

Velika Britanija bi trebala napustiti Evropsku uniju za manje od 40 dana, ali su detalji dogovora o uslovima pod kojim će se to desiti još uvijek nejasni. Rukovodioci Honde ranije su upozorili da bi izlazak iz zajednice evropskih zemalja bez dogovora 29. marta zakomplikovao njihov lanac dostave i omeo proizvodnju. Za to vrijeme, BMW planira zatvoriti svoju fabriku Mini u Engleskoj na mjesec dana odmah nakon Brexita budući da ne može biti siguran da će dobiti potrebne dijelove, a Ford, koji u Ujedinjenom Kraljevstvu zapošljava 13.000 radnika procijenio je da će ga Brexit bez dogovora stajati 800 miliona dolara u 2019.

Japanski proizvođač Nissan nedavno je saopćio da odustaje od izgradnje engleske tvornice u Sunderlandu te da će svoj X-Trail radije proizvoditi u Japanu, navodeći neizvjesnost oko Brexita kao jedan od razloga za ovu odluku. „Nesigurnost oko budućeg odnosa Velike Britanije i Evropske unije ne pomaže kompanijama poput naše da planiraju budućnost“, naveo je evropski predsjednik Nissana Gianluca de Ficchy. Najveći britanski proizvođač automobila, Jaguar Land Rover, u januaru je najavio smanjenje svoje globalne radne snage za 4.500 radnika i radnica, uz 1.500 otpuštenih u prošloj godini. Iz kompanije su upozorili da će ih Brexit koštati više od 1,5 milijardi dolara godišnjeg profita.

Toyota je prošlog septembra upozorila da će u slučaju Brexita bez dogovora trenutno obustaviti proizvodnju u svojoj fabrici u Burnastonu, u blizini Derbyja. Obustava proizvodnje nije jeftina: u fabrici se svakog dana proizvedu automobili u vrijednosti oko 12 miliona funti. Toyota u Burnastonu zapošljava gotovo 3.000 radnika i radnica, te proizvodi oko 150.000 automobila godišnje, od kojih 90 posto izvozi u Evropsku uniju. Iz kompanije je saopćeno da ne mogu predvidjeti koliko će obustava trajati. Nakon vijesti iz Honde, sličnu odluku bi mogla napraviti i Toyota te zatvoriti fabriku u Burnastonu, piše Automotive News Europe.

Čak i napuštanje Evropske unije uz dogovor o kojem je britanska premijerka Theresa May pregovarala sa zvaničnicima EU donijelo bi neizvjesnost u vezi s budućim uslovima trgovine, a dodatna nesigurnost je posljednje što automobilska industrija treba u trenutku kada je već dovoljno oslabljena oštrim padom prodaje dizel modela u Evropi i dramatično slabijom potražnjom u Kini. Koliko su kompanije svjesne da će im Brexit u kom god obliku donijeti probleme govore i odluke kompanija poput Panasonica da premjeste svoja evropska sjedišta iz Londona u druge evropske gradove. Posljednju takvu odluku u januaru je obznanio Sony, koji će sjedište preseliti u Holandiju.

PREKOTamara Zablocki
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here