Oštro prizemljenje slovenskog Adria Airwaysa

Nakon 58 godina rada, najveći slovenski nacionalni avioprijevoznik Adria Airways otišao je u stečaj zbog loših rezultata poslovanja i insolventnosti pod okriljem vlasnika, njemačkog privatnog investicijskog fonda 4K Invest. Vlada Slovenije je odbila spasiti posrnulu aviokompaniju i okrenula se alternativnim rješenjima.

85
Adria

Procjenjeno je se da je ukupni dug slovenske aviokompanije Adria Airways, koju je od države 2016. godine kupio njemački privatni investicijski fond 4K Invest, a koji je inače do sada kupio i restrukturirao oko 150 kompanija u Evropi, iznosio više od 60 miliona eura, kada je posrnula kompanija početkom oktobra ove godine otišla u stečaj.

Nakon 58 godina rada, najveci slovenski avioprijevoznik nije uspio isplatiti dugove budući da nema značajnije imovine, a kompanija je poslovala s negativnim kapitalom i posljednjih mjeseci bila nelikvidna. Samo u prvoj polovini 2019. godine, zabilježila je gubitak veći do 10 miliona eura zbog smanjenog broja putnika. Vlada Slovenije odbila je finansijski pomoci Adria Airwaysu, ali razmišlja o alternativnim rješenjima kako bi Slovenija zadržala vazdušnu povezanost s evropskim destinacijama.

Problematično upravljanje

Slovenska aviokompanija Adria Airways osnovana 1961. godine, koja je između ostalih povezivala Sarajevo i Ljubljanu, privatizovana je 2016. godine nakon što je Slovenija odobrila da se na AA International Aviation Holding GmbH, podružnicu malo poznatog njemačkog fonda 4K Invest prenesu dionice kompanije iz Društva za upravljanje bankarskim potraživanjima (Družba za upravljanje terjatev bank -DUTB) i Fonda za upravljanje državnom imovinom. Uplatom dodatnih 100.000 eura, nakon što je zajedno sa Vladom Slovenije učestvovao u dokapitalizaciji Adria Airwaysa sa četiri miliona eura (pri čemu je njemački fond dao 1,1 milion eura, a ostatak država), 4K Invest je postao vlasnik 91,58 posto dionica ove aviokompanije. Fond je potom kupio i njene preostale dionice, pise slovenska Demokracija, navodeći da se radilo o primjeru loše privatizacije.

 

Već na početku 4K Invest je optuživan za loše upravljanje kompanijom, koja je naposljetku 30. septembra 2019. godine podnijela zahtjev Okružnom sudu u Kranju za pokretanje postupka stečaja kompanije.

Iz sadašnjeg sastava Vlade Slovenije više puta su napominjali da je prodaja aviokompanije njemačkom fondu bila greška i da je tadašnja slovenska vlada trebala naći strateškog partnera u avioindustriji koji bi osigurao dugoročno postojanje i razvoj kompanije.

U julu 2017. godine, Adria Airways je kupila većinski udio švajcarskog avioprijevoznika Darwin Airline, koji je pak pod nazivom Adria Airways Switzerland poslovao samo nekoliko mjeseci. Potom su otkazane sve njegove operacije i podružnica je proglasila bankrot, piše AviationNetOnline. Adria Airways je zadržala Saab 2000 avione Darwin Airlinea.

Baza kompanije bio je Aerodrom Jože Pučnik u Ljubljani, sa kojeg je saobraćala na 16 destinacija (Amsterdam, Brisel, Beč, Cirih, Frankfurt, Kopenhagen, Mančester, Minhen, Pariz, Podgorica, Prag, Priština, Sarajevo, Skoplje, Sofija i Tirana), a sekundarne baze kompanije bile su u Prištini i Tirani.

Kompanija je samo iz Ljubljane imala 16 linija. Routesonline piše da je Adria Airways u sedmici kada je proglašen bankrot trebala imati 350 letova na 21 liniji.

“Od 21 linije na kojima je saobraćala Adria Airways, samo je na njih šest imala konkurenciju, te tako nakon bankrota slovenskog avioprijevoznika, nema letova na 15 linija”, pise Routesonline.

Kako navodi Reuters, Adria Airways je posljednja u nizu malih evropskih aviokompanija koja je upala u finansijske probleme usljed prekomjernog razvoja kapaciteta u avioindustriji, velike konkurencije i visokih cijena goriva.

“Kao i druge male nacionalne avioprijevoznike, kompaniju Adria Airways ugrozio je brzi rast niskobudžetnih kompanija poput easyJet, Ryanair i Wizz Air, koje će sada vjerovatno preuzeti profitabilne rute. Međutim, moguće je da ih uzme i Austrian Airlines, dio Lufthansine grupe”, pise The Independent.

Na svojim linijama, kako navodi The Independent, Adria Airways je 2018. godine prevezla samo 1,2 miliona putnika, koliko irski Ryanair preveze za tri dana. Taj broj putnika Adria Airwaysa je pak 1,5 posto više u odnosu na 2017. godinu. Međutim, u prvoj polovini ove godine zabilježen je pad broja putnika od 6,7 posto, zbog otkazivanja brojnih letova.

Radi se o tome da je Adria svojevremeno upravljala flotom od 20 aviona, od čega su tri Airbus A319, devet CRJ900, dva CRJ700 and šest Saab 2000, piše Routesonline. Međutim, prema pisanju slovenskih portala, zbog finansijskih problema kompanija u svom vlasništvu naposljetku nije imala više nijedan avion, već je iznajmljivala flotu od 12 aviona Bombardier, te četiri CRJ900 aviona.

Naime, Adria je u međuvremenu prodala sve svoje avione leasing kompanijama prema kojima je imala dugove, te je iznajmjivala flotu, a nakon što su joj krajem septembra zbog dugova zaplijenjeni avioni, Uprava Adria Airwaysa odlučila je otkazati većcinu planiranih letova.

“Odluku smo donijeli zbog trenutno neosiguranog pristupa svježem novcu koji nam je potreban za daljnje avio operacije”, navedeno je u saopćenju kompanije koja je imala oko 600 uposlenika.

Otkazivanje 158 letova pogodilo je više od 3.700 putnika, piše Total Slovenia News.

Do propasti Adria Airwaysa došlo je, prema mišljenju avio stručnjaka Alena Šćurića, zbog diletantskih poteza njenih vlasnika koji nemaju nimalo iskustva u avioindustriji.

“Oni su svaštarili. Imali su redovne linije, čartere, ali im je prioritetan biznis bio leasing aviona. Uzeli su za održavanje skupe avione Saab, otkazivali brojne letove i uzimali zatim u skupi najam avione drugih kompanija”, rekao je Šćurić za Večernji list.

Odbili spasiti

Odluka o otkazivanju letova krajem septembra donesena je nakon što je Vlada Slovenije potvrdila da kompaniji neće odobriti zatraženi kredit od četiri miliona eura kako bi se privremeno izvukla iz problema s likvidnošću, piše Finance.

Ipak, prema pisanju tamošnjih medija, u slovenskoj Vladi postojale su ozbiljne nesuglasice o tome kako riješiti problem najvećeg nacionalnog avioprijevoznika.

Predsjednik Vlade Slovenije Marjan Šarec izjavio je svojevremeno kako je javni poziv predsjednika parlamenta Dejana Židana da se Adria Airways spasi od stečaja neozbiljan, s obzirom da je Židanova stranka učestvovala u Vladi koja je tu kompaniju privatizirala, prodavši je fondu 4K Invest.

“Pokazalo se da je kompanija došla u loše ruke. Znate kako to ide, nekome ko ne zna upravljati novcem danas možete dati dva miliona eura, pa ih sutra opet neće imati”, rekao je Šarec.

Slovenska vlada odlučila je da finansijski ne pomogne posrnuloj kompaniji, potvrdio je Zdravko Počivalšek, ministar privrednog razvoja i tehnologije u Vladi Slovenije.

“Izvršili smo preciznu analizu stanja u Adriji i ustanovili da je finansijska rupa bitno veća od očekivanja”, rekao je Počivalšek, dodavši da bi za spasavanje kompanije trebalo 28 miliona eura, te da je stečaj jedini izlaz.

Umjesto spašavanja Adrije, a kako bi Slovenija zadržala avio povezanost s evropskim destinacijama, Vlada Slovenije razmatra različite mogućnosti, pa čak i da osnuje novu aviokompaniju. To bi bilo komplicirano, jer bi dobijanje licence i svih potrebnih dozvola za novog prijevoznika iziskivalo mnogo vremena, piše ljubljansko Delo. U Vladi Slovenije procjenjuju da bi osnivanje nove aviokompanije  iziskivalo ulaganje izmedju 20 i 30 miliona eura.

Po Počivalšekovoj ocjeni, samo za očuvanje linija s evropskim prijestonicama s kojima je Adria bila povezana bile bi potrebne subvencije od četiri do pet miliona eura godišnje, što bi Vlada bila spremna uložiti nakon što promijeni postojeći zakon o avijaciji, pise The Slovenia Times.

Medjutim, aviotržište se u međuvremenu već samo regulira, jer veze iz Ljubljane sa drugim destinacijama žele preuzeti druge aviokompanije. Prema trenutnom razvoju situacije, uskoro više neće biti na raspolaganju slobodnih linija.

Naime, ni 24 sata nakon proglašenja stečaja Adria Airwaysa, Brussels Airlines je objavio da uspostavlja liniju između Ljubljane i Brisela i to šest puta sedmično, prenosi Hina. Inozemne kompanije koje već posluju na ljubljanskom aerodromu odmah su povećale sedmični broj letova i u Ljubljanu poslali veće avione. Tako je Air France broj letova povećao sa šest na 13, a LOT Polish Airlines sa sedam na osam. Air Serbia je uveo dodatnu liniju za Niš, a na liniji za Beograd je veći Airbus A319. Broj sedmičnih letova povećao je i Montenegro Airlines, prenose agencije. Najveći interes aviokompanija vlada za linije prema Frankfurtu, Minhenu, Cirihu i Beču, koje bi prema neslužbenim informacijama, mogla preuzeti Lufthansa sa svojim kcerkama kompanijama Austrian Airlinesom i Swissom.

Propast Adria Airwaysa doveo je u probleme i upravitelja ljubljanskog aerodroma, kompaniju Fraport, jer je Adria godišnje na ljubljanski aerodrom dovodila polovicu od godišnjeg broja putnika. U Upravi Fraporta nadaju se da će do kraja godine uspjeti uspostaviti pet strateški važnih linija za Sloveniju i u narednih godinu i po dana vratiti promet na nivo prije stečaja, prenosi Hina.

U međuvremenu, stečajni upravnik Adrije Janez Pustatičnik dobio je pet ponuda za kupovinu njene imovine. Nezvanično, tri slovenačke i jedna strana kompanija zainteresovane su za poslovnu jedinicu, a jedna za simulator letenja.

 

 

PREKOMaja Hadžić
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here