Rusija počela graditi autoput koji će povezati Kinu i Evropu

U Rusiji je već počela izgradnja autoputa dugačkog oko 2.000 kilometara koji će ubrzati protok robe između Kine i Evrope i koji će biti alternativa postojećim željezničkim trasama. Vrijednost investicije procjenjuje se na 8,4 milijarde eura, a troškove će snositi privatni investitori.

526

Vlada Rusije odobrila je plan za izgradnju autoputa koji će drastično smanjiti vrijeme potrebno za dostavu robe između Evrope i Kine, objavili su ruski mediji početkom jula. Rusija namjerava implementirati svoj ambiciozni infrastrukturni plan za vrijeme aktuelnog mandata predsjednika Vladimira Putina, koji uključuje i ruski dio strateškog saobraćajnog koridora koji će s impresivnih 8.445 kilometara autoputa povezati luke Hamburg i Šangaj. Prema pisanju Moscow Timesa, Rusija je već započela izgradnju prve faze dijela koridora koji će ići preko Kazahstana i Bjelorusije, a nosi ime Meridijan.

Autoput Meridijan će se protezati više od 2.000 kilometara od granice Rusije s Kazahstanom te biti spojen s postojećim autoputem koji povezuje bjelorusku prijestonicu Minsk s Moskvom. Autoput će značajno skratiti vrijeme transporta od skladišta robe na zapadu Kine i centralne Evrope te će biti brža – iako možda skuplja – alternativa postojećim željezničkim koridorima, a ništa manje zanimljiva nije ni činjenica da će se autoput protezati preko dramatičnih pejzaža, od visokih prevoja do stepa, što će već samo po sebi privući putnike namjernike.

Osiguranje političkog rizika

Izgradnja je počela u blizini graničnog prelaza Sagarčin, na istočnom kraju autoputa smještenom u oblasti Orenburg, dok će na zapadnom kraju autoput sa četiri trake ulaziti u Bjelorusiju u blizini Smolenska, što je na pola puta između Moskve i Minska. Autoput će na teritoriji Rusije prolaziti zabačenim i zanemarenim dijelovima najveće zemlje svijeta, te ga britanski Independent naziva „ruskim hrđavim pojasom“. Jednom kad bude izgrađen, autoput će sigurno oduzeti dio kolača Transsibirskoj željeznici i Sueckom kanalu, a glavni izvor prihoda na koji investitori računaju bit će kamioni na putu između Evrope i Kine.

Prema izračunima ruskog ministarstva saobraćaja, zahvaljujući novom autoputu, prevoz robe između Evrope i Kine vremenski neće prelaziti 11 dana, što je gotovo trostruko brže od brzine kojom roba danas putuje između dva kontinenta. Osim toga, bit će to znatno brže od morskih puteva između Kine i Evrope kojim roba trenutno putuje oko 45 dana, te će novi autoput naročito biti od koristi proizvođačima kvarljive robe. Put kojim bi se poboljšala povezanost između Evropske unije i Kine prva je predložila Evropska komisija sredinom prošle decenije, a vrijednost trgovine između EU i Kine otad je samo rasla, te danas doseže 500 milijardi eura godišnje.

Ruske Vedomosti objavile su da je ruski premijer Dmitrij Medvedev odobrio izgradnju autoputa još prošlog mjeseca, a prema pisanju ovog lista, Medvedev je naložio zvaničnicima svog kabineta da konsultiraju inicijatore projekta po pitanju privlačenja investicija potrebnih za projekat, uključujući i one iz Kine te dao svoju podršku. Inicijator, nekadašnji zamjenik predsjednika Gazproma Aleksander Rjazanov, procjenjuje da će inicijalni troškovi projekta iznositi 594 milijarde rubalja, što je oko 8,4 milijarde eura, te da će se investicija vratiti nakon 12 do 14 godina od izgradnje, putem naplate cestarine.

Projekat će finansirati privatni investitori uz podršku države u vidu privlačenja investitora, navodi agencija RIA Novosti, ali su investitori tražili od vlade da osigura minimalan prihod od oko 550 miliona dolara, ne za pokrivanje komercijalnih već političkih rizika poput zatvaranja državne granice, piše RT. Aleksander Rjazanov je dodao da je njegova kompanija Russian Holding već kupila oko 80 posto zemljišta kojim će autoput prolaziti preko ruskog teritorija. Projekat inače provodi dioničarsko društvo LLC Meridian, koje je u rukama Rjazanova i Romana Nesterenka.

Geostrateške pozicije

Iako ruske vlasti još ne otkrivaju detalje o finansiranju Meridijana, mediji špekuliraju da postoji mogućnost da dio sredstava obezbijede privatne banke, ruske i strane, a ulogu u finansiranju projekta mogli bi imati i Bliski istok i Kina, premda, kako stvari sada stoje, ruski izvori finansiranja će biti i najvažniji. Da bi se proces finansiranja projekta pojednostavio, izgradnja autoputa bit će podijeljena u nekoliko faza, a izvođenje prve faze projekta koštat će 120 milijardi rubalja, piše World Highways.

Izgradnja autoputa je ekonomski opravdana i vjerovatno će značiti otvaranje novih radnih mjesta, kao i izvor zarade za Rusiju, ocijenio je za Moscow Times šef Rusko-kineskog analitičkog centra Sergej Sanakojev. „Pitanje koje ostaje jeste ima li Rjazanov dovoljno finansijskih i administrativnih resursa te pravih ljudi. Trenutno ih ne vidim“, dodao je. Meridijan je jedan od najmanje tri konkurentska autoputa koji su Rusiji ponuđeni kao način da učestvuje u kineskoj inicijativi Pojas i put, podsjetile su Vedomosti, pozivajući se na riječi ruskog federalnog zvaničnika.

„Rusija će u velikoj mjeri profitirati od interkontinentalne trgovine s ovim megaprojektom, a priliv sredstava u budžet donijet će važno olakšanje u budućnosti u slučaju da sankcije Zapada i dalje ostanu na snazi, u vrijeme kad autoput bude završen“, ocijenio je u tekstu za kineski CGTN Andrew Korybko, američki politički analitičar sa sjedištem u Moskvi. Prema Korybkovom mišljenju, Rusija će imati koristi i od geostrateške pozicije koju će joj ovaj projekat donijeti te bi mogla postati neophodan ekonomski i diplomatski igrač u predstojećim decenijama, što će biti ispunjenje želja Vladimira Putina.

Podsjetimo, kineski predsjednik Xi Jinping je 2013. godine predstavio inicijativu Pojas i put, smišljenu kao globalnu infrastrukturnu politiku namijenjenu izgradnji luka, puteva i željeznica kojima bi se stvorili novi trgovinski koridori koji će povezivati Kinu s ostatkom Azije, Afrikom i Evropom. Autoput Meridijan tako je jedan od mnogih projekata čiji je cilj poboljšati infrastrukturu i povezanost u ovom dijelu svijeta. Novi autoput će također poboljšati i pristup zapadu Rusije i centru Azije Evropljanima koji bi putovali automobilom – ukoliko, naravno, dobiju vizu.

 

PREKOTamara Zablocki
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here