Osam novinara iz osam redakcija u Bosni i Hercegovini jučer je na posebnom testu ekonomične potrošnje goriva imalo priliku voziti tri Mazde CX-60 i dvije Mazde CX-80. Svi automobili bili su opremljeni najnovijim Mazdinim 3,3-litarskim turbodizelskim motorima.

Cjelodnevne vožnje organizovala je Mazda AC Betanija Sarajevo, ovlašteni uvoznik za Mazdu. Na ovakav vid medijskog testiranja i promocije ekonomične vožnje, uvoznik se odvažio nakon vlastitih iskustava i ekstremno niskih potrošnji koje su u proteklih nekoliko mjeseci uspjeli ostvariti na ovim modelima.
Zahtjevna konfiguracija ceste
Novinari su “izvlačenjem” uglavnom bili podijeljeni u timove po dva vozača, koji su uz vlastiti dogovor birali dionice po kojima će voziti. Tako su do izražaja morale doći vještine svih vozača u pronalasku kompromisa ekonomične vožnje, određivanje optimalne brzine vožnje na autoputu, savladavanje uzbrdica brzinama koja ne iziskuje puno goriva i koje su primjerene vožnji automobila u uobičajenim saobraćajnim nekontrolisanim uslovima. Usto, prosječna vanjska temperatura u toku vožnji bila je 30 stepeni, što je dodatno otežavalo boravak u automobilu i samo uz povremeno korištenje klima-uređaja koji troši određenu količinu energije.
Vožnja je imala takmičarski karakter, a vozači su bili podijeljeni u dvije odvojene kategorije – prva s modelima CX-60 i druga s modelima CX-80.
I konfiguracija ceste bila je vrlo zahtjevna, jer je polazna tačka bila na 557 metara nadmorske visine, da bi se na kraju karavan od četiri Mazde praktično spustio na nivo mora. U međuvremenu je ruta vodila preko nekoliko prevoja, pa i preko onog najvišeg koji je na visini od 800 metara nadmorske visine. Sve je to, naravno, trebalo proći u oba smjera, pa je jasno da se vožnje nisu obavljale u idealnim uslovima. Vožnju su dodatno otežavale i saobraćajne gužve koje nisu neuobičajene na početku turističke sezone.
Svi automobili su na početku vožnje bili napunjeni gorivom do vrha, a vozači su imali priliku stalne kontrole potrošnje goriva preko vrlo preciznih mjerača putnog kompjutera. Mazde serije CX-60 i CX-80 u stanju su u jednom trenutku prikazivati trenutnu potrošnju goriva, prosječnu potrošnju goriva od trenutka postavljanja na početnu poziciju, prosječnu potrošnju određene putne dionice i trendove potrošnje u intervalima.
Na kraju je uvidom u podatke definisana prosječna potrošnja goriva po svakom automobilu, odnosno prosječna potrošnja goriva koju su postigli timovi.
Krunski dokaz da veliki SUV-ovi ne moraju trošiti previše goriva
Ostvarene ukupne prosječne potrošnje goriva po svim automobilima kretale su se od 3,9 l/100 km, pa sve do 4,6 l/100 km i jasno je da je pobjednički tim ostvario najnižu vrijednost. Zanimljivo je i to da je najniža prosječna potrošnja ostvarena na dionici Sarajevo-Mostar u dužini od 120 kilometara. Prosječna potrošnja bila je 3,5 litara, a ostvarena je s modelom Mazda CX-60.
Ove vrijednosti krunski su dokaz da veliki i teški SUV-ovi poput Mazde CX-60 i CX-80 s ogromnim dizelskim motorima nužno ne moraju trošiti previše goriva.
Ovaj specifični test zanimljiv je upravo iz razloga što se ne radi ni o malim automobilima ni o malim uobičajenim dizelskim motorima. Mazda je danas jedan od rijetkih proizvođača, mada sasvim vjerovatno i jedini, koji na vlastiti način pokušava prkositi trendovima i pokazati koliko je još ostalo prostora za napredak i u atmosferskim benzinskim motorima i u konvencionalnim turbodizelskim motorima. Zbog toga su 2022. godine, zajedno s modelom CX-60 premijerno predstavili neobičan redni dizelski motor sa 6 cilindara, radne zapremine 3.283 kubnih centimetara, koji je tehnološka evolucija nekadašnjeg 2,2-litarskog dizelskog motora.

U dvije verzije oslobađa 200 KS i 254 KS. Slabija verzija ugrađuje se u modele CX-60 koji imaju pogon samo preko prednje osovine, a snažnija u CX-60 i u CX-80 koje imaju permanentni pogon na svim točkovima.

Ovaj motor je u svim varijantama dio takozvanog sistema mild-hybrid, pa se podrazumijeva da mu u pomoć priskače mali električni motor snage 17 KS i 153 Nm, koji se napaja iz li-ion baterije kapaciteta 0,33 kWh.
Dizelski motor u snažnijoj varijanti, pored spomenutih 254 KS, već na 1.500 obr/min oslobađa 550 Nm obrtnog momenta, što je karakteristika velikih i potentnih dizelskih mašina. Uz ovu snagu u atmosferu ispušta do 137 grama CO2, pa zadovoljava ekološke norme Euro 6e.
Jedan od najboljih dizelskih motora u klasi
Ljubitelji ovih motora cijene njegovu snagu, ali i specifičan zvuk rednog šesterocilindraša, koji danas polako izumire. Motor je dio autentičnog Mazdinog razvojnog programa Skyactive, započetog 2011. godine, a ravnopravno je uključivao i benzinske i dizelske motore.
Skyactiv-D je naravno porodica dizelskih motora s turbopunjačem, projektovanih u skladu s globalnim propisima o emisijama NOx i CO2. Kako bi se eliminisala potreba za naknadnim tretmanom NOx i krutih čestica u savremenim dizelskim motorima, stepen kompresije u cilindru je smanjen na 14,0:1, čime je osigurano potpunije sagorijevanje u takozvanom “hladnom startu”. Skyactiv-D također koristi dvostepeni turbopunjač, u kojem se selektivno upravlja jednim malim i jednim velikim turbopunjačom, u skladu s uslovima vožnje.

Prema mišljenju mnogih internacionalnih novinara i prema mišljenju nezavisnih agencija, radi se o jednom od najboljih dizelskih motora u klasi.
Na kraju ovog posebnog takmičenja, novinari su stekli sasvim nova iskustva trudeći se da ostvare što bolje rezultate. Organizator je na kraju najbolje timove nagradio vrijednim nagradama.
O Mazdi CX-60
CX-60, jedan od najluksuznijih Mazdinih SUV-ova, na tržištu je prisutan od 2022. godine. Elegantan, prostran, tehnički perfektan, već je dobrim dijelom pokucao u segment u kojem se prestiž cijeni više od svega. CX-60 je SUV ili crossover srednje veličine, nastao na platformi koja podržava modele s pogonima na stražnjim i na svim točkovima, te modele pogonjene benzinskim i dizelskim motorima postavljenim uzdužno. Ovo je inače prvi Mazdin model u kojeg je smješten benzinski plug-in hibridni sistem.
Mazda CX-60 je nastala u Japanu i proizvodi se u Japanu, ali je i drugim tržištima dobro poznata.

Mazda CX-60 je SUV dug 474 cm i ima međuosovinsko rastojanje od 287 cm. Vrlo je luksuzan, a nastao je prema autentičnim Mazdinim principima prema kojim se razlikuju od svih konvencionalnih konkurenata. Prostrana unutrašnjost odiše izuzetnim oblicima i izuzetnim materijalima, a pravi je kompromis između modernih i klasičnih tehničkih detalja koje vožnju mogu učiniti pravim zadovoljstvom. Područje kokpita za vozača opremljeno je s tri displeja – jedan čini tablu s instrumentim, drugi je displej infotainmenta kojim se upravlja putem rotacionog dugmeta smještenim na tunelu između vozača i suvozača, a treći je displej klima-uređaja, no ne treba zaboraviti ni takozvani head-up displej koji je od istinske pomoći vozaču. Unutrašnjost je izuzetno prostrana i ima dva reda sjedišta. Posebno se elegantnim čine primjerci koji su iznutra obloženi svijetlom kožom i svijetlim materijalima. Iza drugog reda sjedišta je prtljažnik najmanje zapremine 477 litara.
Mazda je za CX-60 osigurala kompletnu ponudu naprednih i-Activsense sistema za pomoć vozaču. Oni u kontinuitetu i bez ikakve pomoći sa strane prate rad svih sigurnosnih sistema, ali i sve vrijeme nadziru različite senzore koji su tu da na vrijeme upozore vozača ili da aktiviraju neki od sistema zaštite ili reakcija na najvišem nivou. Upravo zbog toga je Mazda CX-60 u prvoj seriji testiranja osigurala 5 sigurnosnih zvjezdica.

U ovom automobilu debituje i nekoliko potpuno novih sistema. Tu je potpuno digitalizovani pogled na okolinu automobila koji će pomoći u provlačenju kroz tijesne prolaze ili provlačenju pored parkiranih automobila; tu je kontrola spuštanja nizbrdo (HDC), koja pomaže u sigurnom spuštanju strmim padinama s klizavim ili grubim površinama puta; jedna od njih je i Tempomat (i-ACC), koji sad može funkcionisati prateći ograničenja brzine prepoznajući saobraćajne znakove; i, konačno, tu je upozorenje prilikom kretanja prema nazad, u kojem sistem prati dinamiku saobraćaja sa strana.
U vremenu u kojem polako počinju nestajati dizelski motori i u vremenu u kojem motori generalno postaju sve manji, sve snažniji i sve ekološki prihvatljiviji, Mazda je dodala svoju vlastitu dimenziju u imidž koji gradi kroz segment u kojem je gotovo usamljena na tržištu. Mazda je u modelu CX-60 kupcima ponudila potpuno novi dizelski motor velike zapremine i sa 6 cilindara, što je u današnje vrijeme vrlo neobično. Snažan je 254 KS, troši samo 5,8 litara i pomognut je malim električnim motorom snažnim 17 KS, pa spada u kategoriju mild hibrida. Mazda tvrdi da se radi o najčišćem dizelskom motoru u klasi i energetski najefikasnijem motoru u klasi. Njegova energetska efikasnost je veća od 40%.
Pored njega, Mazda je kupcima ponudila i vrhunski plug-in hibrid. Benzinski plug-in hibrid snažan je 328 KS, a troši svega 1,6 litara benzina. U potpuno električnom modu u stanju je preći više od 60 kilometara, što ga čini izuzetno ekološki prihvatljivim modelom.
O Mazdi CX-80
Mazda CX-80 je veliki SUV i praktično je nastavak na seriju CX-60. Ovo je najveći Mazdin model u evropskoj ponudi i gotovo najveći u njihovoj globalnoj ponudi.
Mazda CX-80 je ekstravagantni i prestižni SUV, mada dovoljno diskretan za sve one koji ne žele velike SUV-ove drugih brendova. U njenoj klasi postoji veliki broj sličnih primjeraka evropskog backgrounda, koji će definitivno više skrenuti pažnu javnosti, no ne nužno i boljih. No, jedno je sigurno, takvi rivali su listom skuplji.

Za razliku od CX-60, CX-80 je s razlogom duži, jer ima i dva sjedišta u trećem redu. Naravno da udobnost na njima nije onakva kakvu imaju putnici ispred, ali nisu zanemareni. Tu je nekoliko ventilacionih otvora i USB izvor napajanja, a ukoliko je sjedišta u drugom redu pomaknu samo za desetak cm, prostora će biti sasvim dovoljno. Srednji red sjedišta moguće je pomijerati za ukupno 30 cm, što je preduslov za postavljanje različitih konfiguracija unutrašnjosti.
Ovaj automobil može biti konfigurisan sa 6 i sa 7 sjedišta, prema sistemu 2+2+2 i prema sistemu 2+3+2.

Mazda CX-80 može biti opremljena plug-in hibridnim sistemom zasnovanim na 2,5-litarskom benzinskom motoru i na mild hibridnom dizelskom pogonu zasnovanom na najnovijem 3,3-litarskom dizelskom motoru.
Međuosovinski razmak kod ovog automobila je 312 cm, što je osnov za ogroman prostor iznutra i naravno osnov za mogućnost postavljanja sklopivog trećeg reda sjedišta. Svi modeli opremljeni su inteligentnim osmerostepenim automatskim mjenjačem.