U JU Prva gimnazija Sarajevo “Mini projekat recikliranja”

Projekat Opštine sa nula otpada prepoznao je obrazovanje mladih kao pokretačku snagu koja će trenutni linearni model potrošnje zamijeniti cirkularnim.

84
Ukoliko se osvrnemo oko sebe, možemo uočiti desetine predmeta napravljenih od plastike. Ovaj „magični“ materijal modernog vremena se može pronaći u svim segmentima ljudskog života: u ambalaži za jednokratnu upotrebu koju odbacujemo, robi široke potrošnje koja puni naše trgovine i u našoj odjeći koja pranjem ostavlja mikroskopske dijelove plastike. Životni vijek upotrebe ovih proizvoda je obično jako kratak, a pravi problem nastaje tek na njegovom kraju, prilikom odlaganja na deponije, gdje plastici za razlaganje treba čak 450 godina. Neadekvatno upravljanje otpadom utječe na okoliš, biodiverzitet i ljudsko zdravlje. Šokantna je činjenica da čovjek tokom svoj života pojede u prosjeku čak 18 kg plastike! Potrebne su nam hitne mjere za rješavanje globalne pandemije plastičnog onečišćenja.

Projekat Opštine sa nula otpada prepoznao je obrazovanje mladih kao pokretačku snagu koja će trenutni linearni model potrošnje zamijeniti cirkularnim. Inovativni pristup obrazovanju mogao bi nam pomoći da odgajamo buduće građane sa odgovornijim načinom razmišljanja i održivijim navikama. U okviru projekta, u JU Prva gimnazija Sarajevo, realizovana je radionica Mini projekat recikliranja. Uvidjevši značaj neformalne edukacije i tematike upravljanja otpadom, ovi gimnazijalci su odlučili izdvojiti vrijeme i aktivno učestvovati u ovoj projektnoj aktivnosti.

Radionica je održana u dva modula, teorijski i praktični. Cilj teorijskog dijela (Modul 1) je pružiti učenicima osnovna teorijska znanja o predstavljenoj tematici i podići svijest o značaju adekvatnog upravljanja otpadom i reciklaži. U praktičnom dijelu radionice (Modul 2) predstavljena je oprema za recikliranje, nabavljena u sklopu Projekta, i održana obuka o načinu korištenja opreme.

U okviru Modula 1, izlagači su predstavili teme cirkulrne ekonomije i koncepta nula otpada i interaktivnim predavanjem podstakli učenike na aktivno učešće i dijeljenje ideja. Prva predstavljena tema vezana je za upravljanje otpadom i načine integracije koncepta nula otpada u svakodnevni život. Nakon toga, učenici su se upoznali sa pojmovima cirkularna ekonomija i zeleni biznisi i načinima generisanja profita na ekološki održiv način kroz primjere dobrih praksi iz okruženja. Posljednja prezentacija je osnova za praktični dio i učenici su pritom stekli osnovno znanje o procesu i prednostima reciklaže, kategorijama i načinima sortiranja komunalnog otpada. Teorijska predavanja u Modulu 1  su upotpunjena praktičnim vježbama u grupama, gdje su učenici razvijali sposobnosti rada u timu i na inovativan način rješavali pripremljene izazove:

  • Izazov 1: Kako implementirati koncept nula otpada u različite segmente života?
  • Izazov 2: Kreiranje biznis ideje
  • Izazov 3: Kviz na temu „Upravljanje otpadom i reciklaža“

U nastavku donosimo neke od savjeta ovih srednjoškolaca za implementaciju koncepta nula otpada u svakodnevne aktivnosti: plastične kese zamijeniti višekratnim platnenim, kupovati proizvode od lokalnih proizvođača, koristiti staklenu bocu za vodu, kompostirati organski otpad, koristiti organske higijenske proizvode bez štetnih hemikalija.

U okviru druge vježbe, gimnazijalci su pokazali da imaju poduzetnički duh i podijelili svoje ideje za zelene biznise. Neke od ideja su: proizvodnja organskog pakovanja, organskih proizvoda i igračaka od reciklirane plastike. Čvrsto vjerujemo da će ovi inovativni mladi ljudi odrasti u osviještene građane i uspješne poduzetnike, te postati nosioci promjena u svojoj lokalnoj zajednici.

Neke od zelenih biznis ideja ovih srednjoškolaca će se sa dostupnom opremom za recikliranje, poklonjene pilot srednjim školama u okviru Projekta, moći i realizirati. Drugog dana, u praktičnom Modulu 2, učenicima je predstavljena oprema za recikliranje plastike i objašnjen način upotrebe. Prije samog topljenja, plastiku je potrebno usitniti. Od reciklirane plastike, uz malo kreativnosti, moguće je napraviti različite predmete i u isto vrijeme smanjiti količine plastike na odlagalištu. Prije praktičnog postupka reciklaže, objašnjene su razlike između fizičkih i hemijskih osobina sedam osnovnih kategorija plastike. Učenici su odmah testirali opremu i implementirali teorijsko znanje reciklirajući prikupljene čepove od plastičnih boca.

Na održanoj edukaciji zaključeno je da trenutno nije moguće potpuno živjeti bez plastike. Ipak, adekvatnim načinima upravljanja i recikliranjem plastičnog otpada možemo minimizirati štetne posljedice i uštediti resurse potrebne za proizvodnju novih materijala.

Projekat Opštine sa nula otpada finansira Evropska unija u okviru IPA programa prekogranične saradnje Srbija – Bosna i Hercegovina 2014-2020 sa ciljem postizanja dugoročne resursne efikasnosti u sektoru upravljanja otpadom. Kroz primjenu zajedničkih akcija baziranih na principima nula otpada i cirkularne ekonomije, projekat zajedno implementiraju Centar za energiju, okolinu i resurse – CENER 21 iz Sarajeva (BiH) i Inženjeri zaštite životne sredine – EEG iz Novog Sada (Srbija). Projektom se nastoji ojačati održivi razvoj u preko 90 jedinica lokalne samouprave prekograničnog područja Srbija – BiH. Implementacija je započela 1. marta 2021. godine, a trajat će 24 mjeseca. Tijelo za ugovaranje projekta je Ministarstvo finansija Republike Srbije (CFCU). Ukupni budžet projekta je 413.608,44 EUR, od čega je Evropska unija obezbijedila 351.567,17 EUR bespovratnih sredstava.

Uz slogan Brojimo do nula, u okviru projekta je pokrenuta kampanja na društvenim mrežama Facebook i LinkedIn koja ima za cilj jačanje javne svijesti u prekograničnom području. Da redovno primate obavještenja o realizaciji projektnih aktivnosti i postignutim rezultatima, pretplatite se na projektni bilten.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here