Trka u podacima

Kupci danas procjenjuju i kupuju proizvode koristeći različite kanale. Mnogi se odlučuju na online kanale zbog jednostavnosti, ali nemogućnost fizičke procjene proizvoda je jedna od najvećih barijera za ovu vrstu kupovine.

Poznato je da će 64 posto osoba izvršiti povrat proizvoda ukoliko se ono što im je isporučeno nakon online naružbe, ne slaže sa informacijama koje su bile navedene. Prema tome, pouzdane i potpune informacije o proizvodima igraju ključnu ulogu za pružanje jedinstvenog iskustva kupovine kroz sve kanale prodaje.

Vodeće kompanije u različitim industrijama počinju primjećivati da bi mogli izvršiti „standardizaciju“ osnovnih informacija o proizvodu kako bi osigurali da se njihovi proizvodi „prikazuju“ na isti način kroz sve kanale, partnere ili regije. Danas se, od strane trgovinskih partnera, ovi osnovni podaci definiraju i zahtijevaju na različite načine. Zašto? Historijski gledano, kompanije su vjerovale u moto „što više podataka – to bolje“ i težile su se po ovom pitanju takmičiti sa konkurencijom, stvarajući nepotrebno velike troškove i kompleksnost. Lideri danas shvataju da osnovni podaci o proizvodima ne stvaraju konkurentsku prednost, već da se ista ostvaruje isključivo kroz diferencijaciju, naprednu analitiku i izvještaje.

Uspostavljanjem standarda u okviru industrije, bit će omogućena brža, preciznija i kompletnija razmjena podataka o proizvodima između vlasnika brendova i trgovina. Trošit će manje vremena i novca na kreiranje, korigovanje i verificiranje osnovnih podataka i moći će preusmjeriti svoje resurse na stvaranje diferenciranih podataka, kao što su recepti, personalizirane ponude ili preporuke. Potpuni i pouzdani osnovni podaci su preduslov za izgradnju diferenciranih podataka i naprednih rješenja implementacijom analitike, mašinskog učenja i drugih tehnologija. Dakle, standardizacija osnovnih podataka je prvi korak ka omogućavanju kompanija da se fokusiraju na ono što je važnije – izgradnja diferenciranog potrošačkog iskustva kako bi se uspješnije takmičili u „omnichannel“ svijetu.

Zašto standardizacija?

Vlasnici brendova i trgovine danas troše previše vremena, novca i energije pokušavajući upravljati osnovnim podacima o proizvodima. Različite trgovine zahtjevaju ovakve podatke u različitim formatima što može značiti da su potrebne hiljade radnih sati za zadovoljenje ovih potreba. Današnja nepotrebna kompleksnost vodi i do drugih problema, kao što je upitan kvalitet podataka koji uzrokuje slabiju prodaju. Trgovine zbog ovoga troše mnogo vremena na provjeru i verifikaciju podataka koje dobijaju od vlasnika brendova ili drugih različitih izvora, zatim na ispravljanje pogrešnih informacija i usaglašavanje sa drugim formatima podataka. Mi vjerujemo da industrija može raditi zajedno kako bi definisali zajednički model podataka koji će standardizirati listu atributa i njihove definicije za svaku vrstu proizvoda čiji podaci se razmjenjuju, bilo na struktuiran ili nestruktuiran način.

Upravo se posljednje navedeno i desilo. Industrija se, po ko zna koji put, ponovo udružila i krenuli su u stvaranje Globalnog modela podataka (Global Data Model), koji će identifikovati i definisati – na globalno jednak način – listu podataka koji su potrebni kako bi se jedan proizvod ulistao, kretao ili prodao, digitalno i fizički. Cilj je ujednačiti i pojednostaviti razmjenu osnovnih podatka o proizvodima između trgovinskih partnera. Ovaj rad podrazumijeva i stvaranje poslovnih naziva, definicija, primjera i izjava o korištenju za sve atribute u okviru Global Data Model-a.

Globalni model podataka će biti podijeljen u četiri osnovna sloja:

–              Globalni osnovni sloj (Global Core Layer): Podrazumijeva globalnu listu atributa primjenjivu na sve proizvode
Primjer atributa: Neto sadržaj i jedinica mjere

–              Globalni sloj u okviru kategorije (Global Category Layer): Podrazumijeva globalnu listu atributa primjenjivu na određenu kategoriju proizvoda (npr. hrana, alkohol, duhan itd.)
Primjer atributa: Sastojci ili Nutritivne vrijednost

–              Regionalni sloj u okviru kategorije (Regional Category Layer): Podrazumijeva listu atributa primjenjivu na određenu kategoriju proizvoda koji su karakteristični za određenu regiju (npr. Evropska Unija, Amerika itd.)
Primjer atributa: Materijal ambalaže ili Alergeni

–              Lokalni nivo (Local Layer): Podrazumijeva listu atributa primjenjivu na određenu kategoriju proizvoda koji su karakteristični za određenu lokaciju (npr. tržište koje ima karakteristične zahtjeve za neki proizvod)
Primjer atributa: Minimalna količina za narudžbu.

Kome će GDM biti namijenjen?

Globalni model podataka će biti primjenjiv na sve učesnike na tržištu, obzirom da će stvoriti preduslove malim biznisima da uspostave odnose sa novim trgovinskim partnerima, a istovremeno i lokalnim trgovinama pružiti priliku za „ulistavanje“ velikih međunarodnih brendova. Ovaj model će također kroz potpunost podataka omogućiti tradicionalnim trgovinama da uvedu online kanale prodaje, a isti će ujednačiti proces online i klasičnog ulistavanja proizvoda što će stvoriti prilike kako za trgovine, tako i vlasnike brendova. Sa ovim modelom će razmjena podataka biti vrlo jednostavna bez obzira na korištenu tehnologiju (npr. razmjena putem Excel tablica ili mašinska razmjena), te bez obzira na kategoriju proizvoda i sektor u kojem se nalazite.

Kada će GDM biti spreman?

Globalni model podataka za određene kategorije je već gotov. Te kategorije su hrana, proizvodi bliski hrani, hrana za ljubimce, alkohol i duhan. Kategorije na kojima se trenutno rade su tekstil i proizvodi u okviru zdravstva. Buduće kategorije koje će se pripremati su kategorije po zahtjevima tržišta i industrije. Modeli za kategorije koje su već završene su spremni za upotrebu.

Šta je potrebno za implementaciju?

Implementacija Globalnog modela podataka neće biti jednostavan proces. Potrebno će biti investirati u prave ljude, procese i tehnologiju. Neki prvi korak će podrazumijevati tzv. „gap analizu“ koja bi pokazala trenutnu situaciju, odnosno nedostajuće ili atribute koji su različiti od novog modela. Zatim će biti potrebne promjene u trenutnim sistemima. Procesi koji se trebaju provesti su usklađivanje podataka sa novim modelom, i promjena načina prikupljanja novih podataka. I naravno, edukacija osoblja koje dolazi u dodir sa podacima će biti neophodna kako bi novi model bio prihvaćen kroz cijelu organizaciju. Ipak, konačnica bi trebala donijeti višestruku korist. Najprije, potrošačko iskustvo kroz različite kanale prodaje će biti jednako i ulijevat će povjerenje. Sa druge strane, vlasnici brendova i trgovine će osjetiti prednosti kroz povećan kvalitet podataka, te brzinu i jednostavnost dijeljenja istih sa partnerima kroz različite kanale.

Kako početi?

Postoji pet koraka koje je potrebno poduzeti prije početka GDM putovanja:

  1. Provjerite spremnost svoje kompanije
  2. Istražite iskustva kompanija koje su prošle ovo putovanje (studije dostupne kod GS1 organizacija)
  3. Kontaktirajte GS1
  4. Provedite interne razgovore
  5. Izgradite plan implementacije

—————————————————————————-

Tim GS1 Bosne i Hercegovine vam stoji na raspolaganju za sve vrste dodatnih informacija koje se tiču GDM-a, kao i implementacije istog.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here