One prave razliku: Kako žene mijenjaju način na koji kompanije razmišljaju

Jasno je da su se u posljednjih nekoliko decenija dogodile barem neke pozitivne promjene u pogledu mogućnosti i zastupljenosti žena u poslovnom svijetu. Dobro je poznato da kompanije s većom rodnom raznolikošću među višim vodstvom rade bolje. Žene kompanijama donose mnoge vrijednosti, a njihovo prisustvo u top menadžerskom timu ne samo da doprinosi promjeni opće kulture kompanije, nego utiče i na promjenu strategije poslovanja. Pripremila: Mirela Haskić-Suša

92

Iako zasigurno postoje izazovi s kojima se žene u poslovanju suočavaju, postoji i mnogo pozitivnih stvari na koje se treba fokusirati. Također, možemo pronaći mnoštvo primjera poslovnih žena i poduzetnica koje donose značajne promjene, pojačavaju svoje karijere i pomažu u oblikovanju budućnosti poslovanja. Žene su ključne za razvoj, napredak i održavanje kulture inkluzivnosti poduzeća. Poslovni argumenti za rodnu raznolikost oduvijek su postojali – postoji mnogo istraživanja koja pokazuju da žene čine timove inovativnijim, produktivnijim i profitabilnijim – a dokazi postaju sve jači. Istraživanja su pokazala da su kompanije s više žena na visokim pozicijama profitabilnije, društveno odgovornije i pružaju sigurnija i kvalitetnija iskustva kupaca.  No, unatoč količini istraživanja o tome kako žene pozitivno doprinose kompanijama, žene su još uvijek nedovoljno zastupljene u kompanijama i dosljedno ih se zaobilazi za unapređenja. Za borbu protiv ovog uznemirujućeg trenda važno je razumjeti sve načine na koje žene pomažu timovima da dostignu svoj puni potencijal.

Više inovacija, manje rizika

Tim profesora sa Univerziteta Lehigh, Univerziteta u Maastrichtu i Univerziteta u Antwerpenu proveli su istraživanje ispitujući tačno kako su kompanije promijenile svoj strateški pristup inovacijama nakon imenovanja ženskih rukovoditelja. Pratili su imenovanja muških i ženskih rukovoditelja i analizirali troškove istraživanja i razvoja, stope spajanja i akvizicija (M&A) i sadržaj pisama dioničarima za 163 multinacionalne kompanije tokom 13 godina kako bi utvrdili kako su se dugoročne strategije tih kompanija promijenile nakon što su se žene pridružile njihovim top menadžerskim timovima (TMT).

Sve kompanije koje su analizirali bile su aktivno uključene u aktivnosti povezane sa strateškim inovacijama (npr. M&A temeljene na tehnologiji i interno istraživanje i razvoj) tokom perioda promatranja, te su otkrili da su se njihovi pristupi tim inicijativama značajno razlikovali. Konkretno, uspjeli su identificirati tri različita trenda oko promjena u strateškom razmišljanju kompanija nakon imenovanja žena na čelu.

Prvi zaključak do kojeg su došli jeste da su kompanije postale otvorenije za promjene i manje otvorene za rizik. Drugim riječima, te su organizacije sve više prihvatale transformaciju istovremeno nastojeći smanjiti rizike povezane s njom. Kako bi kvantificirali ove suptilne kognitivne pomake, istraživači su proveli lingvističku analizu promjena u dokumentima kompanije koje je izdao TMT. Koristili su standardnu  metodologiju kategorizacije riječi  koja je grupirala pojmove kao što su “podebljano”, “poduzetništvo” i “šansa” kao vjerovatno da odražavaju veću sklonost preuzimanju rizika, dok pojmovi kao što su “stvoriti”, “transformirati” i “pokrenuti” ukazuje na veću otvorenost za promjene. Utvrdili su da se nakon imenovanja žena na najviše pozicije (C-suite) učestalost termina u komunikaciji kompanije koji su ukazivali na sklonost preuzimanju rizika smanjila za 14 posto, dok se učestalost termina koji sugeriraju otvorenost za promjene povećala za 10 posto. To sugerira da dodavanje žena u C-suite ne donosi samo nove perspektive vrhunskom menadžerskom timu – ono mijenja način razmišljanja TMT-a.

„Naše istraživanje pokazuje da direktorice ne nude samo određene nove ideje timu; njihova prisutnost zapravo čini TMT kolektivno otvorenijim za promjene i manje ugodan u preuzimanju rizika. Ova promjena razmišljanja odrazila se u opipljivim promjenama u načinu na koji su te kompanije donosile ključne strateške odluke“, navodi se u studiji.

Druga bitna stvar koja se promijenila kada su TMT-ovi dodali žene rukovoditeljice, jeste da su se kompanije postepeno pomaknule sa strategije kupovine znanja usmjerene na spajanja i preuzimanja — što bi se moglo opisati kao tradicionalniji muški, proaktivni pristup — prema strategiji izgradnje znanja usmjerenoj na interno istraživanje i razvoj, koja se može opisati kao tradicionalno ženstveniji, saradnički pristup. Analiza sugerira da je ovaj pomak bio direktan rezultat sve veće averzije poduzeća prema riziku, budući da su otkrili da kada TMT doživi povećanje sklonosti preuzimanju rizika za jedno standardno odstupanje, povećava se vjerovatnost dodatnog M&A sljedeće godine, u prosjeku za 10 posto, dok su TMT-ovi koji su postali manje otvoreni za preuzimanje rizika imali znatno manju vjerovatnost da će se uključiti u aktivnosti spajanja i preuzimanja. Suprotno tome, otkrili su da nakon što su žene imenovane na više pozicije i kada su kompanije počele pokazivati ​​viši nivo otvorenosti prema promjenama i odbojnosti prema riziku, kompanije su prijavile prosječno povećanje ulaganja u istraživanje i razvoj od 1,1 posto. Kako žene stiču više moći i uticaja u svijetu poslovanja, one sa sobom donose svježe ideje i inovacije. U širokom rasponu industrija, veća ravnopravnost spolova pomaže u stvaranju novih proizvoda, usluga i poduzeća. Ne samo da to koristi organizacijama, već je dobro i za potrošače, dajući im više izbora koji im je relevantniji.  Imati žene u svom timu može dovesti do inovativnijih ideja za kupce. Istraživanja pokazuju da timovi koji imaju jednog ili više članova koji predstavljaju spol, etničku pripadnost, generaciju ili seksualnu orijentaciju ciljanog tržišta imaju do 158 posto veću vjerovatnost da će učinkovito inovirati za tog krajnjeg korisnika. Kada zaposlenici imaju zajednička iskustva s krajnjim korisnikom, bolje su u stanju zamisliti šta će tim korisnicima trebati od proizvoda ili usluga.

Rušenje stereotipa

Istraživanje je također pokazalo da što su se žene rukovoditelji uspješnije integrirale u TMT, to će vjerovatno imati veći uticaj na njegovo donošenje odluka. Dva su ključna faktora koji na to mogu uticati. Prvi je da li je ona jedina žena: istražvači su otkrili da je dodavanje ženskih rukovoditelja u TMT zapravo promijenilo razmišljanje C-suite samo u slučajevima kada je izvršni tim već imao barem jednu ženu. To može biti zato što je timovima koji su već imali ženu u C-suite bilo ugodnije raditi s direktoricama, uključujući i žene, smanjujući prepreke s kojima se susreću nove žene. Drugi faktor pokazuje da  postoji razlika kada se na više pozicije imenuje jedna ili više žena istovremeno. Naime, istraživanje je otkrilo da su se veće promjene u razmišljanju dogodile kada su nove izvršne žene bile dio manje skupine novih imenovanih osoba.

„Drugim riječima, kada bi kompanija unaprijedila 10 muškaraca i dvije žene na više pozicije, vidjeli bismo manji uticaj nego kada bi kompanija promovirala pet muškaraca i jednu ženu. To bi moglo biti zato što se sadašnji viši menadžeri mogu osjećati više ugroženo kada se veća grupa promakne u njihovu sredinu, što ih dovodi do manje povjerenja i manje dobrodošlice prema novopridošlicama, a time i ograničavanja sposobnosti novih rukovoditelja da učinkovito pridonose“, pojašnjavaju autori studije.

Postavlja se pitanje zašto su žene u C-suiteu tako uticajne. Postoji  nekoliko potencijalnih hipoteza izvučenih iz ranijih istraživanja koje bi mogle objašnjavati rezultate ove studije. Najprije, pogled na puteve mnogih žena do izvršnih pozicija ukazuje zašto bi te vođe mogle istovremeno promovirati promjenu i izbjegavati rizik. Kako bi napredovale na najviši korporativni nivo, mnoge žene moraju hodati po teškom užetu: često se nauče isticati promoviranjem novih strategija u nastojanju da prevladaju stereotipe o plašljivosti, ali u isto vrijeme, hiper-vidljivost koja dolazi u nedovoljno zastupljenoj skupini drastično povećava profesionalne troškove činjenja pogrešaka, pa tako uče pažljivo odmjeriti prednosti svojih inovativnih prijedloga s rizicima potencijalnog neuspjeha. Na temelju ovog zajedničkog iskustva, moglo bi se očekivati ​​da će TMT-ovi postati više fokusirani na balansiranje između inovacija i ublažavanja rizika kako se sve više žena pridruži njihovim redovima.

Osim toga, prethodna istraživanja sugeriraju da će žene na rukovodećim položajima vjerovatno manje brinuti o tradiciji i otvorenije su za osporavanje statusa quo od svojih muških kolega. Bihevioralna psihologija je otkrila da ovakvi stavovi iz temelja povećavaju otvorenost drugih za promjene, pa bi bilo logično da bi imenovanje više žena u izvršne timove moglo potaknuti više otvorenog uma kod postojećih članova TMT-a. Studije su pokazale da su neki od glavnih faktora koji stoje iza postojanog rodnog jaza štetne društvene norme i stereotipi o ženama i muškarcima. Kako sve više žena ulazi i uspijeva u kompanijama, a sve više poduzetnica stvara promjene, te će se društvene norme mijenjati. Žene danas pomažu u razbijanju štetnih stereotipa i dovode u pitanje status quo.

 Novi pristup vodstvu

Iako je zastupljenost žena u vodećim ulogama još uvijek problem, posljednjih se godina poboljšala. Nadalje, žene na ovim pozicijama nose sa sobom jedinstven skup vještina i kompetencija koje mogu pomoći u provođenju promjena. Osim čvrstih vještina potrebnih za C-suite i izvršne uloge, soft skills  mogu napraviti razliku. Studija iz 2016. također je pokazala da žene imaju više bodova od muškaraca u gotovo svim kompetencijama emocionalne inteligencije. Vođenje s emocionalnom inteligencijom može poboljšati sreću zaposlenika, stvoriti otvorene linije komunikacije i povećati samopouzdanje zaposlenika, čineći žene vođama bitnim za moral na radnom mjestu.  To uključuje kvalitete kao što su upravljanje sukobima, prilagodljivost i timski rad, koji su neophodni za vodstvo na radnom mjestu.  Nekoliko ranijih studija također je pokazalo vezu između rodne raznolikosti i profitabilnosti. Kompanije sa najviše rodne raznolikosti u izvršnim timovima imaju 25 posto veću vjerovatnost da će imati natprosječnu profitabilnost, a i profit kompanije i učinak udjela mogu biti gotovo 50 posto veći kada su žene dobro zastupljene na vrhu. Rodna zastupljenost privlači vrhunske ženske talente. Istraživanje koje je proveo Glassdoor pokazalo je da zaposlenici preferiraju raznolika radna okruženja— 67 posto ukupnog broja tražitelja posla gleda na raznolikost radne snage kada ocjenjuju ponudu. Najbolje kandidatkinje posebno brinu o rodno raznolikom radnom okruženju. Nedavno istraživanje pokazalo je da 61 posto žena gleda na rodnu raznolikost voditeljskog tima poslodavca kada odlučuju gdje će raditi. To je pozitivna povratna sprega — kada imate više žena na čelu, zapošljavate više vrhunskih ženskih talenata, a ciklus se nastavlja, pomažući sve većem broju žena da napreduju na radnom mjestu.

O projektu koji realizira Business Magazine u saradnji sa UniCredit Bank

Žene u biznisu su dugo bile izuzetak, nikada pravilo, no, vrijeme i cjelokupan napredak čovječanstva polako, ali sigurno pomiče granice koje su uglavnom rezultat izuzetno jakih predrasuda protiv kojih se generalno najteže boriti. Boriti se u dokazivanju da znaju, žele i na koncu mogu realizirati svoje snove čak i kada to izgleda preteško, stalno je „stanje“ u kojem se nalaze žene diljem svijeta, pa i u Bosni i Hercegovini. Kada se čitaju suhoparne brojke, koje daju rezultati raznih globalnih analiza koje obuhvataju i našu zemlju, skoro da se nije teško obeshrabiti. Ipak, u svakodnevnom radnom okruženju žena je sve više, pozicija koje zauzimaju, također, su sve više i značajnije no negdje se ipak zapaža da napredovanje do vrha, ide teže nego bi trebalo. Činjenica je da su se neke kompanije ohrabrile dati priliku i na najviše liderske pozicije imenovale žene, priznajući im na taj način sav dotadašnji trud, svo njihovo znanje i sve njihove sposobnosti kojima raspolažu. No, dug put je još pred svima nama u namjeri da postanemo društvo u kojem će biti normalno da je žena aktivan član poslovne zajednice čije se znanje i rad adekvatno valorizira u svakom segmentu. Business magazine u saradnji sa Unicredit Bank stoga pokreće projekat One prave razliku čiji je cilj ukazati na žene koje nisu ustuknule unatoč svim vrstama prepreka koje je jedno društvo poput bosanskohercegovačkog, stavljalo i stavlja pred njih. Na taj način želimo odati priznanje njihovoj borbi da neke buduće generacije dobiju priliku živjeti i raditi u društvu koje ne prepoznaje rodne razlike i koje podjednako cijeni uspjeh neovisno o spolu.

 

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here