Business portret:Edwin Bruno Shayo

Tanzanijski poduzetnik koji je iskoristio novac od školarine i kupio prvi računar te počeo učiti web dizajn, što je u tom periodu istovremeno bio i lud i briljantan potez. Danas njegova kompanija Smart Codes Limited djeluje pored Tanzanije i u Keniji, Ugandi, Gani i Južnoafričkoj republici.

63

Edwin Bruno Shayo tanzanijski je poduzetnik i izvršni direktor kompanije Smart Codes Limited. Razvio je jednu od najuspješnijih aplikacija u Tanzaniji, M-Paper, platformu za distribuciju novina i knjiga direktno čitateljima putem njihovih pametnih telefona. M-Paper je osvojio nagradu Appsafrica.com za najbolju obrazovnu inovaciju 2015 godine. Iste je godine Shayo osvojio nagradu Young Achiever Award u Tanzaniji. Forbes ga je 2016. godine uvrstio na svoju listu 30 ispod 30 najperspektivnijih poduzetnika u Africi.

Ulaganje u prvi računar
Shayo je rođen u Tanzaniji 1986. godine. Sa 13 godina je započeo svoj prvi posao u prodaji kaseta. Na to se odlučio zbog teške finansijske situacije u svojoj porodici. Kada je napunio 17 godina, pojačao je stvari prodajom kompakt diskova (CD-ova). Tako je uspio platiti školarinu i završiti osnovno i srednje obrazovanje. Nakon toga je dobio pismo da se pridruži Univerzitetu St.Joseph u Tanzaniji. Srećom, također se kvalificirao za državnu stipendiju za plaćanje školarine. Do tada je imao malo znanja o računarima i tražio je prilike za daljnje istraživanje. Kad je od vlade dobio novac za školarinu, odlučio je učiniti ono što je bilo i ludo i briljantno. Umjesto da plati svoje obrazovanje, Shayo je kupio računar i modem. Zatim je preostalih 10 dolara iskoristio za štampanje vizit karti.
Iako se u tom momentu činilo da je donio lošu odluku, kasnije će se pokazati da je ipak bio upravu. Koristeći svoj računar, počeo je sam učiti web dizajn. Ovo je bio zahtjevan pothvat s vlastitim izazovima. No, ubrzo je postao prilično dobar u web dizajnu. Kako bi unaprijedio svoje računarske vještine i postao stručnjak, Shayo je nastavio sa studijem inžinjerstva računalnog softvera na Univerzitetu St. Joseph. Nakon što je naučio web dizajn, brzo je otkrio da može zaraditi putem digitalnog oglašavanja. Ta spoznaja ga je navela da izradi web stranicu putem koje je počeo oglašavati kompanije i proizvode. Nije mu trebalo dugo prije nego što je stekao priličnu klijentelu.
Svoj je posao 2010. godine nazvao Smart Codes. Nakon toga, nije se fokusirao samo na oglašavanje, već i na digitalni marketing i istraživanje.
Poput mnogih budućih poduzetnika u Africi, Shayo se suočio s izazovom neadekvatnog kapitala. Bilo mu je vrlo teško prikupiti novac za vođenje i održavanje svoje tehnološke kompanije. Ranije je vidio mnoge startupove koji se bore zbog nedostatka operativnog kapitala i znao je da njegovo poslovanje nije izuzetak. Prema Shayou, osnivanje kompanije najlakši je dio poslovanja. Ali najteži dijelovi su izgradnja potrebne tehnologije i infrastrukture, zapošljavanje pravih ljudi za rad, pronalaženje klijenata i razvoj poslovanja.
„Dovoljno rano sam shvatio da će biti gotovo nemoguće dobiti finansiranje, pa sam krenuo tražiti novac na jedini način za koji sam znao da će uspjeti: kroz predlaganje poslovanja i prodaju naših proizvoda i usluga“, kazao je Shayo.

Iako mu je trebalo više vremena nego što je planirao, ova je strategija ipak uspjela. Godine 2015. predstavio je aplikaciju M-Paper, vodeći proizvod kompanije. Ova platforma za digitalne novine dostupna je svima s pametnim telefonom. Koristeći M-Paper, Tanzanijci su dobili mogućnosti da čitaju lokalne vijesti iz udobnosti svojih domova i poduzeća. Također, tanzanijska dijaspora je počela koristiti kako bi bila u toku s događajima i razvojem koji se događa u Tanzaniji. Nakon pet godina postojanja kompanija je nudila 16 različitih usluga, upošljavala 44 ljudi i ostvarivala promet od oko 350.000 dolara godišnje.

Ostale usluge uključuju kreativnu konceptualizaciju, digitalni PR, formulaciju strategije i digitalno istraživanje.Također, kompanija nudi hosting domenu, mobilne aplikacije i izradu web stranica. Govoreći o ovim uslugama, Edwin Shayo je rekao:
“Ove usluge znače da se Smart Codes klijenti razlikuju ovisno o njihovim potrebama. Na primjer, imamo klijente koji traže strateški input o tome kako plasirati svoj brend ili proizvod na tržište. Sada imamo moderan, potpuno opremljen interni studio koji klijenti mogu koristiti za kreiranje svog prilagođenog sadržaja od TVC animacija, pa čak i radijskih oglasa”.

Širenje u Africi

Smart Codes obnovio je svoje usluge, proizvode i vizualni identitet 2018. godine. Shayo i njegov tim poduzeli su ovaj potez kako bi ostali relevantni i prilagodili se promjenjivim potrebama tržišta. Također su željeli označiti početak novog načina rada kako bi bolje služili svojim klijentima.
Danas je Smart Codes kompanija za digitalnu transformaciju s misijom da riješi afričke izazove kroz kreativne ideje, medije, tehnologiju, koja posluje kroz pet podružnica, te upošljava 75 ljudi. Kao 360 marketinška agencija oglašava proizvode različitih kompanija. Kao kompanija posjeduju kodove pomoću kojih se bave oglašavanjem te pomažu klijentima da budu vidljiviji na društvenim mrežama i drugim digitalnim kanalima. Druga podružnica je Smart Studio, gdje stvaraju sadržaje za klijente. Smart Studio je punopravni produkcijski studio u kojem rade s različitim organizacijama, platformama i kanalima za sve strategije oglašavanja i kampanje.

Kroz podružnicu Smart Lab rade sa startupima kako bi ih povezali s investitorima i unaprijedili njihove proizvode i usluge. Podružnica Smart Knowledge bavi se izradom proizvoda za različite kompanije. Glavna podružnica kompanije je Smart Foundry, proizvodna kompanija u kojoj stvaraju vlastite interne proizvode.

„Ovu granu planiramo proširiti u različite zemlje uključujući sve naše proizvode pri čemu distribuiramo novine i časopise diljem svijeta za lokalne novine. Nekada smo prodavali samo tanzanijske novine i časopise. Ali sada smo počeli objavljivati različite novine u različitim zemljama- Keniji, Ugandi, Gani i Južnoafričkoj republici. Naš glavni cilj je digitalizirati novine i časopise diljem Afrike. Unutar toga, naravno, prikupljat ćemo sredstva kako bismo se prilagodili našem marketingu, širenju i saradnji sa svim izdavačima kako bi svako diljem svijeta jednim klikom mogao pristupiti novinama i časopisima u Africi. S pandemijom nam je prodaja rasla jer ljudi sada rade od kuće i nemaju vremena izaći van po novine. Imamo još jedan proizvod pod nazivom Kwanza pomoću kojeg pomažemo kompanijama i agencijama da kupuju medije online. Želimo ga proširiti kao proizvod na različita tržišta s mnogim drugim proizvodima, ali i partnerstvom sa startupima“, kazao je Shayo u intervjuu za tanzanijski Marcopolis.

Shayo kaže da je jedina stvar oko koje je strastven i koju razumije tehnologija. Svoju stručnost koristi da postavi pravi tim da radi na pravom projektu.
„Imam titulu izvršnog direktora, ali većinu vremena u uredu vole me zvati Glavni vizionar. Moj svakodnevni posao je samo imati viziju i smišljati lude ideje. Imamo dobre, talentirane ljude i inžinjere u Smart Codes. Imati dobar strateški tim znači da imate vremena za analizu proizvoda“, naglašava Shayo.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here