Kako je ALMA RAS prebrodila prvi val krize?

Kako i na koji način su u Alma Ras odgovorili na veoma izazovno vrijeme koje je sa sobom donijela pandemija koronavirusa, o projektima pokrenutim u jeku COVID-19, planovima za naredni period za Business Magazine govori Rasim Memagić, izvršni direktor kompanije Alma Ras. Razgovarala: Almasa Bajrić

418
U narednom periodu dalje razvijamo online prodaju u BiH i regionu, kaže Memagić

Kompanija Alma Ras na bosanskohercegovačkom tržištu prisutna je 22 godine tokom kojih je rasla i razvijala se u brand lidera tekstilne industrije u BiH sa više oko 1.200 zaposlenih u šest proizvodnih pogona. Alma Ras izvozi na sedam do osam zemalja, bez obzira da li se radi o proizvodima i uslugama za kupce ili se pak radi o izvozu proizvoda kompanije na regionalna tržišta. Najznaviše izvoze u Švicarsku, Njemačku, Italiju te na regionalna tržišta Slovenije, Hrvatske, Crne Gore, Makedonije. Kako i na koji način su u Alma Ras odgovorili na veoma izazovno vrijeme koje je sa sobom donijela pandemija koronavirusa, o projektima pokrenutim u jeku COVID-19, planovima za naredni period za Business Magazine govori Rasim Memagić, izvršni direktor kompanije Alma Ras.

BM: U kojoj mjeri i na koji način se pandemija korona virusa odrazila na poslovanje kompanije Alma Ras, prvenstveno u kontekstu održavanja kontinuiteta proizvodnog procesa i očuvanja postojećih radnih mjesta?

MEMAGIĆ: Od druge polovine marta pa do polovine maja proizvodni proces je bio ugrožen. U to vrijeme naši partneri iz Evropske unije su prestali primati isporuke, jer je u EU bio lockdown, a i zbog zatvaranja u Bosni i Hercegovini nije imalo smisla dodatno gomilati zalihe. U jednom trenutku smo čak prekinuli proizvodnju, ali i prodaju. Velikim zalaganjem svih zaposlenika Alma Ras, uspjeli smo se brzo preusmjeriti na proizvodnju zaštitnih maski, gdje smo zaposlili značajan dio kapaciteta. Od samog početka nam je cilj bio izvoz zaštitnih maski u EU, a jedan dio smo donirali, ali i plasirali na bosanskohercegovačkom tržištu.  Naš prvi cilj je bio sačuvati radna mjesta, a kada smo vidjeli da nedostaje zaštitnih maski na bh. tržištu, kao društveno odgovorna kompanija krenuli smo sa proizvodnjom. Krajem aprila je počelo pokretanje kapaciteta proizvodnje u vezi sa ugovorima koje smo imali sa evropskim partnerima, tako da smo sredinom maja stabilizirali proizvodnju. Posebnu zahvalnost dugujemo našim kupcima koji su podržali naše aktivnosti, kupujući naše proiizvode, tako da smo tokom maja i juna vratili sve radnike na posao i sačuvali sva radna mjesta.

BM: Kakvi su sada trendovi, imajući u vidu činjenicu da je u nekim zemljama zapadne Evrope gotovo vraćeno stanje lockdowna?

MEMAGIĆ: Trenutno ne osjetimo posljedice najnovijih zatvaranja u zemljama u kojima izvozimo naše proizvode. No, očekujemo da će u narednom periodu doći do smanjenja narudžbi i da će tako biti do proljeća.

BM: Kojim mehanizmima i s koliko uspjeha se kompanija bori protiv korona krize, ne samo na unutrašnjem, nego i na širem, društvenom planu?

MEMAGIĆ: Agilnost je jako važna. Da nam je neko, prije godinu dana rekao da ćemo proizvoditi zaštitne maske, ne bismo vjerovali. Ali vrijeme i okolnosti su diktirale da dio svoje proizvodnje usmjerimo u tom pravcu. Shvatili smo da je poslovni plan koji smo usvojili krajem prošle godine neprovodiv. Preusmjerili smo se na planiranje i realizaciju u kraćim rokovima. Doslovno, u 15 do 30 dana donosimo kratkoročne planove i pristupamo njihovoj realizaciji. Jednostavno, nema smisla planirati za godinu dana, kada ne možete predvidjeti šta će se dešavati u narednih mjesec dana. Tako radimo od marta do danas i funkcionira neometano. Jedino tako je moguće upravljati sa sistemom koji čini Alma Ras.

Što se tiče mehanizma u prodaji, bilo je važno razumjeti promjene koje je donijela pandemija koronavirusa u smislu navika i potreba potrošača. Primjetili smo značajne promjene kod potrošača, došlo je do ekspanzije online prodaje, ali i potražnje potrošača za određenim proizvodima. To je jako važno kako u ovom, tako i u periodu koji je pred nama. Alma Ras je imala online prodaju i prije ove krize, što nam je pomoglo da se brzo preorijentiramo u trenutku kada se desilo zatvaranje i tih nekih mjesec i po dana je bilo vrlo intenzivno. Trgovci su pakirali naručene proizvode, komercijalisti su ih dostavljali krajnjim kupcima.

BM: Koliko je društveno odgovorno poslovanje inače važan faktor poslovne filozofije Alme Ras?

MEMAGIĆ: Svjesni smo činjenice da trebamo biti sastavni dio ovog društva. Imamo proizvodne pogone u pet općina, prodajne objekte u 15 gradova i provodimo niz drugih aktivnosti koje obavljamo u cijeloj državi. Zbog kompleksnosti posla koji obavljamo, nerijetko nemamo vremena da se pozabavimo svime čime bismo željeli, ali želimo pomagati. Tokom ove godine, većinu aktivnosti smo preusmjerili na ranjive kategorije koje su najviše pogođene krizom COVID-19. Sredstva koja smo ranije namijenili za određene događaje iz oblasti kulture ili evente smo preusmjerili na podršku i pomoć starijim osobama, osobama u potrebama. U ovom periodu nastojimo dodatno podržati zdravstvene radnike, koji su na prvoj liniji odbrane od koronavirusa, nerijetko u vrlo nezavidnom položaju. Donirali smo oko 100.000 zašttitnih maski u ovom periodu ovim kategorijama. U narednom periodu nastavit ćemo sa podrškom projektima u oblasti ekologije, kulture i, naravno, humanitarnim projektima. Možda ne u mjeri u kojoj želimo, ali bit ćemo podrška tamo gdje treba i koliko možemo.

BM: U jeku pandemije pokrenuli ste ARcademy Centar – na koji način on funkcionira, šta je njegov osnovni cilj i kakvi su dosadašnji rezultati tog projekta?

MEMAGIĆ: Arcademy Centar je interni trening centar koji koristi interne i eksterne resurse za pripremu i razvoj edukacija, kao i samo provođenje edukacija u djelo. Radi se o našem alatu za unaprijeđenje znanja, vještina i kompetencija koje su potrebne za lični i profesionalni razvoj, kao i razvoj Alma Ras kao kompanije. Važno nam je da centraliziramo upravljanje edukacijama i Centar ima tu ulogu da centralizira i standardizira edukacije koje se provode u firmi kako interno, tako i eksterno. Razvijeno je nekoliko internih edukacija što donosi dodatnu vrijednost, jer neke programe ne možete dobiti eksterno zato što se radi o specifilčnim i specijaliziranim znanjima koja treba razvijati spram potreba kompanije. Radi se o edukacijama u proizvodnji, upravljanje ciljevima, upravljanje kvalitetom itd. Tokom ove godine održano je više od 30 različitih edukacija kojima je obuvaćeno oko 250 uposlenika Alma Ras. Misija ARcademy Centra jeste da svi uposlenici prođu kroz određene edukacije tokom godine što će im omogućiti lični i profesionalni razvoj.

BM: Alma Ras već godinama titulira kao najpoželjniji poslodavac u domaćoj modnoj industriji – na čemu se temelji ta vrsta pozitivnog imidža Vaše kompanije i koliko Vam je on bitan kao mjerilo uspješnosti kompanije?  

MEMAGIĆ: Nije tajna da Alma Ras već godinama okuplja mlade i perspektivne kadrove nudeći im kvalitetan pristup učenju i sticanju znanja od strane naših iskusnih stručnjaka. S druge strane ti kadrovi pokazuju spremnost da razvijaju svoje vlastite vještine, ali i odjele u kojima rade te kompaniju u cjelini. U Alma Ras smo uvjereni da je to ključ dugoročnog uspjeha, napretka i razvoja, jer svjedočimo zadovoljstvu uposlenika kada savladaju nova znanja, vještine, vode uspješne projekte, dobiju unapređenje ili poziciju koja je potvrda njihovog kvalitetnog rada u prethodnom periodu. Spojili smo ugodno sa korisnim. Ljudima smo pružili priliku, ali i zatvorili nedostatak na našem tržištu rada na kojemu jednostavno nemate gotove kadrove koje možete odmah zaposliti i dati i im priliku da vode projekte. Jedan od ključnih faktora uspjeha kompanije je jaka povezanost među zaposlenicima, koji podržavaju jedni druge u svim izazovima. Pojedinac ne može ništa napraviti, jako je važno imati skladan i dobro formiran tim sa kojim radite. Otvoreni smo za sve zainteresirane mlade, perspektivne ljude koji se žele oprobati u dinamičnoj i zanimljivoj industriji. Mi nudimo sistemski pristup učenju, unapređenju znanja i vještina.

BM: Šta će biti u fokusu poslovne strategije Alme Ras u narednom kratkoročnom i srednjoročnom periodu, u kojem će, prilično je izvjesno, ambijent za poslovanje većim dijelom biti uvjetovan epidemiološkom situacijom?

MEMAGIĆ: U ovome trenutku je jako važno sačuvati imidž i povjerenje kupaca koje kompanija gradi protekle 22 godine. Vjerujemo da će to doprinijeti stabilnom poslovanju u ovim kriznim vremenima. Bez obzira da li se radi o dobavljačima, kupcima, partnerima – sa svima smo izgradili jako dobre odnose i u ovoj krizi zajedno provezilazimo probleme koji se pojavljuju. Također, fokus je i na činjenici da Alma Ras kao pouzdan i kvalitetan partner ispunjava očekivanja naših klijenata i kupaca U tom smislu je razvoj online prodaje u BiH i regiji je jedan od važnih projekata kojemu ćemo se posvetiti u narednom periodu. Dalje nastavljamo razvoj naše maloprodajne mreže. Već smo u ovoj godini otvorili i renovirali sedam poslovnica u Podgorici, Sarajevu, Doboju, Travniku, Bosanskoj Gradišci. Nastavljamo širenja na nova tržišta, u ovoj godini je fokus Slovenija, Crna Gora,  a u najavi je širenje na tržište Austrije. U kratkoročnom smislu najvažnije je sačuvati zdravlje zaposlenika, kako bi ostali zdravi i fizički i mentalno te sačuvati radna mjesta.  

BM: U tom kontekstu, kakva su iskustva Vaše kompanije kada je riječ o pozitivnim efektima korona krize u vidu jačanja svijesti potrošača o značaju domaće proizvodnje?

MEMAGIĆ: Kada je počela kriza bavili smo se studijama koje su najavljivale da će se kupci više preorijentirati na domaće lokalne proizvođače. Zasta se to i desilo. Vjerovatni razlog je i svjesnost kupaca da kupovinom domaćih proizvoda učestvuju u očuvanju radnih mjesta, ali i naši pozitivni potezi koje smo uradili tokom krize su odlično prihvaćeno od strane naših kupaca.

BM: Šta uraditi kako bi se u dolazećem trendu pomjeranja lanaca snabdijevanja sa istoka prema zapadnoj Evropi, kako bi se investicije, evo u tekstilnu industriju u BiH, povećale?

MEMAGIĆ: Trend oslanjanja Evrope na vlastite resurse se počeo osjećati i prije krize. Konkretno, mi smo to osjetili 2018. godine. Kako su se počele smanjivati narudžbe po artiklima i ta, da ih tako nazovemo, dalekoistočna tržišta su postala manje zanimljiva, postali su skuplji. Pojačala se potreba za fleksibilnošću. Kupci su željeli kraće rokove isporuke, manje narudžbe veću fleksibilnost kod slanja narudžbi, bržu isporuku ili proizvodnju sa lagera. S druge strane, mi smo dali obećanje našim kupcima i partnerima da su sve komponente naših proizvoda iz Evrope. To poštujemo, ne zavisimo od dobavljača iz zemalja dalekog Istoka. I upravo nudimo brzu isporuku, fleksibilnost, kvalitet koji je jako važnan za evropsko tržište.

Što se tiče značajnijeg privlačenja investicija, za takvo nešto je potreban strateški pristup nadležnih institucija. Ako je strategija dovesti velike evropske proizvođače da ulažu u BiH, morate imati plan realizacije, imati educirane kadrove za takve projekte, a to se ne može preko noći. Ono gdje treba poraditi na konkurentnosti jesu komplicirane birokratske procedure, edukacija radne snage i agilnosti državnih službenika koji će promptno rješavati zahtjeve investitora.

 

 

 

 

 

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here