Poduzetnice u BiH ostvaruju značajne rezultate

Nakon što je prije sedam godina preuzela rukovodeće mjesto u kompaniji Čip sistemi, Adisa Tufo ostvarila je značajne rezultate, a za svoj angažman na različitim lokalnim i međunarodnim projektima nagrađena je više puta.

175

Kompanija Čip Sistemi  osnovana je 1996. godine, a osnovna djelatnost su elektromontažerski i elektroinstalaterski radovi jake i slabe struje. Od 2013. godine Adisa Tufo je generalni direktor kompanije te nakon njenog zvaničnog prelaska na najviše rukovodeće mjesto ova kompanija počinje rasti u svakom pogledu.Tufo je dugi niz godina društveno angažirana na različitim projektima i u različitim lokalnim, ali i regionalnim, međunarodnim organizacijama za šta je nebrojeno puta i nagrađena.

„Kad sam prije sedam godina došla na čelo porodične kompanije, imala sam toliko ideja, elana i energije, da uopće nisam vjerovala da bilo šta, što se dešava na terenu može svemu tome stati na put. O nekom možda nepovoljnijem položaju žene u odnosu na muškarce, u svijetu biznisa, u tim momentima nije bilo ni govora. Čak u početku takvo nešto i nije moglo biti problem. Mnoga su mi se vrata otvarala, mnoge sam uspjehe postizala i htjela sam vjerovati da biznis i profit  „ne poznaju rodnost“. Kasnije sam se uvjerila da to baš i nije tako. Do značajnijih poslova dolazite samo ako ste dio određenih zatvorenih krugova, u kojima se jasno zna ko dobiva tendere ili ko dobiva koje poslove, a vama ostaju samo mrvice. Tu ne pripadate. Niste u toj „raji“. Žena jako teško može probiti tu opnu. Ne kažem da je nemoguće, ali teško jeste“, za Business Magazine kaže Tufo.

Očekivanja društva

Tufo smatra da poduzetništvo nema ni pol ni rod, ali da  pojam „poduzetništvo žena“ postoji i posebno je prepoznato kako u razvijenim zemljama, tako i u zemljama u razvoju i tranziciji, kao jedan značajan potencijal za razvoj privrede tih zemalja. Ističe da su žene manje zastupljene u poslovnom svijetu te da u Evropi jedino skandinavske zemlje imaju povoljne statistike,  dok su u svim drugim zemljama  žene u nepovoljnijem položaju-manje su plaćene, manje zastupljene na visokim političkim pozicijama, manje u upravnim odborima velikih kompanija i tako redom.

„Veliki potencijal je u afirmaciji žena da razvijaju svoje ideje i svoje potencijale i da kroz realizaciju vlastitih poduzetničkih ideja, kreiraju nove vrijednosti, otvaraju nova radna mjesta i naravno time jačaju vlastite porodice, okruženje, društvo, zemlje… Ono gdje se javlja razlika između žena i muškaraca je u očekivanjima društva, koje je još uvijek jako konzervativno nastrojeno prema ženama u biznisu – pa su poduzetnice često izložene stigmatiziranju kao loše supruge, loše majke i samim ti i loši ljudi i sredina ih vođena takvim predrasudamagura od sebe i odbacuje.To je dodatni teret koji poduzetnice i poslovne žene nose na svojim leđima“, naglašava Tufo.

Zakonska regulativa ne pravi razliku između poduzetništva žena i  poduzetništva muškaraca,ali u svijetu postoje posebne olakšice za žene poduzetnice.

„Ako su u prvim fazama razvoja svoje poslovne ideje mogu dobiti povoljnija kreditna sredstva, mogu subvencionirati kamate, mogu biti oslobođene različitih parafiskalnih nameta, dobiti određene poticaje ili grantove, besplatne ili povoljne edukacije, mentore i slično. Sve to mnogo znači i  sve ovo na mala vrata, kroz različite projekte, ulazi i u BiH, ali ovoga mora biti više. Najprije više razgovora na ovu i slične teme, a onda i Akcioni plan koji se tiče razvoja poduzetništva žena u FBiH, da ne ostaje i dalje samo mrtvo slovo na papiru. Moramo imati viziju i postaviti ciljeve. Ovako samo se „trendovski“ priča o poduzetništvu žena, bez jasnog cilja i namjere da se istinski nešto promijeni i poboljša u privrednoj slici ove zemlje. A učiniti se može jako puno“, kaže Tufo.

Ženama su neka vrata zaključana

Govoreći iz ličnog iskustva Tufo naglašava da poduzetnice u BiH i regionu dijele iste probleme, ali da je mana što  privrednice u BiH  nisu dovoljno dobro organizirane kroz institucije i komore, što bi ih dodatno osnažilo, motiviralo da se upuste u poduzetničke vode te dodatno im razvilo samopouzdanje.

Kada je u pitanju uključivanje u poslovne poduhvate Tufo ističe da su ženama neka vrata zaključana.

„Ne zato što nešto ne znate ili ne možete ili niste u stanju – nego jednostavno, jer ne možete dobiti priliku da pokažete koliko možete, koliko znate, koliko ste u stanju. Da biste bili zaista primijećeni, morate biti barem duplo bolji od bilo kog kolege suprotnog spola. Ali i pored tih staklenih stropova, moram naglasti da postoji značajan broj poduzetnica u BiH koje su uspjele i koje su ostvarile ili još uvijek ostvaruju značajne poslovne rezultate“, pojašnjava Tufo.

 

PREKOMirela Haskić-Suša
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here