Uloga GS1 u Digitalnim pasošima proizvoda (DPP): šta, kako i zašto?

Digitalni pasoši proizvoda (DPP) imaju za cilj prikupljanje podataka o proizvodu i njegovom lancu snabdijevanja i dijeljenje u čitavom lancu snabdijevanja kako bi svi akteri, uključujući potrošače, bolje razumjeli materijale i proizvode koje koriste i njihov utjelovljeni utjecaj na okolinu.

103

Inicijativa za pasoše digitalnih proizvoda dio je predložene Uredbe o ekodizajnu za održive proizvode i jedna od ključnih akcija u okviru Akcionog plana cirkularne ekonomije (CEAP). Cilj ove inicijative je postaviti temelje za postepeno uvođenje pasoša digitalnog proizvoda na najmanje tri ključna tržišta do 2024. godine. To uključuje tekstil, građevinarstvo, akumulatore u industrijskim i električnim vozilima i barem još jedan od ključnih lanaca vrijednosti identifikovane u Akcionom planu kružne ekonomije, kao što su potrošačka elektronika, ambalaža i hrana.

Implementacija digitalnih pasoša proizvoda u ovim lancima snabdijevanja osmišljena je da podrži:

Održivu proizvodnju proizvoda – omogućiti prelazak na cirkularnu ekonomiju i time povećati materijalnu i energetsku efikasnost, produžiti vijek trajanja proizvoda i optimizirati upotrebu proizvoda.

Stvaranje vrijednosti kroz kružne poslovne modele – zahvaljujući poboljšanom pristupu podacima s digitalnim pasošima proizvoda, više poduzeća može implementirati poslovne modele zasnovane na uslugama i popravkama.

Informisanost potrošača prilikom kupovine – kada im se pruže informacije o ukupnom uticaju njihovog ponašanja pri kupovini potrošači će moći donijeti bolje i racionalnije odluke.

Usklađenost sa zakonskim obavezama – DPP će također služiti kao zapis o standardima sa kojima je proizvod usklađen i pružati revizorima podatke za procjenu.

Ko će trebati implementirati digitalne pasoše proizvoda?

Pasoši za baterije postali su presudni za pasoše digitalnih proizvoda, ali stupanjem na snagu drugih srodnih propisa, kao što je predložena Uredba o ekodizajnu za održive proizvode, drugi zahtjevi za pasoše digitalnih proizvoda će se sigurno uvesti. Oni će se zasnivati ​​na ciljanim kategorijama proizvoda koje su usklađene s Akcionim planom EU za kružnu ekonomiju.

Tekstil, građevinarstvo, elektronski otpad, plastika, hemikalija i automobilski sektori doživljavaju pritiske i inicijative za prelazak na održivije poslovne prakse. Zakonodavstvo je postavljeno da poveže ove različite kategorije proizvoda kao dio sve većeg pokreta za digitalizaciju, povezanih skupova podataka i procjene uticaja na životnu sredinu kroz životni ciklus proizvoda.

Pasoši digitalnih proizvoda također nisu samostalna ideja, elementi sljedivosti, lanca snabdijevanja i zahtjevi za razmjenom podataka također su prisutni u nizu drugih propisa. Sve ovo čini dio planova Europske unije Digital Transition 3 i Data Spaces 3 dizajniranih da harmoniziraju i standardiziraju pristup podacima.

U tabeli su nabrojani samo neki od relevatnih propisa.

Koja je uloga GS1 i koje informacije treba uključiti u DPP?

Kreiranje pasoša zahtijevat će saradnju cijelog lanca snabdijevanja i definisanje ključnih informacija koje bi mogle spriječiti da proizvod ode u otpad. Da bi bilo šta od toga mogli ispuniti svaki proizvod na svijetu mora biti jedinstveno identificiran. Upravo tu na scenu stupa GS1 organizacija koja ima više od 50 godina iskustva u jedinstvenoj identifikaciji proizvoda.

Opšti zahtjevi za digitalne pasoše proizvoda uključuju ispunjavanje sljedećih uslova:

Preko nosača podataka mora biti povezan sa jedinstvenim identifikatorom proizvoda (GS1 GTIN).

Nosač podataka mora biti fizički prisutan na proizvodu, njegovom pakovanju ili na dokumentaciji koja prati proizvod.

Nosač podataka i jedinstveni identifikator proizvoda moraju biti u skladu sa standardom (‘ISO/IEC’) 15459:2015.

Sve informacije uključene u pasoš proizvoda će biti zasnovane na otvorenim standardima, razvijene u interoperabilnom formatu i bit će mašinski čitljive, strukturirane i pretražive.

Podaci sadržani u pasošu proizvoda odnose se na model proizvoda, seriju ili stavku.

Kako implementirati digitalni sistem pasoša proizvoda?

Implementacija novog sistema u skladu sa digitalnim pasošima proizvoda je značajan poduhvat. Već je izražena zabrinutost da će digitalni pasoši proizvoda postati birokratski sistem, koji će opterećivati ​​preduzeća daljom regulativom – posebno mala i srednja preduzeća. Jasno je da ovaj sistem treba da bude jednostavan za upotrebu, isplativ i da štiti vlasničke informacije kompanije, tako da bude dostupan svim preduzećima i da ne guši inovacije.

Praktičnosti implementacije pasoša digitalnog proizvoda

Iz operativne perspektive, to nije tako teško kao što se na prvi pogled čini. Kada se definiše okvir za informacije koje će biti uključene u digitalne pasoše proizvoda, softver za sljedivost se može koristiti za standardizaciju skupova podataka koji dolaze iz postojećih ERP sistema. Potrebni jedinstveni identifikatori proizvoda mogu koristiti postojeće tehnologije kao što su bar kodovi, QR kodovi, RFID oznake ili slično, za podnošenje podataka o digitalnom pasošu proizvoda. Na kraju, ovaj proces može biti gotovo potpuno automatiziran.

Zaštita vlasničkih informacija – skladištenje podataka

Osiguravanje sigurnosti podataka ključno je za zaštitu poslovnih tajni prilikom generiranja digitalnih pasoša proizvoda. “Kada je u pitanju intelektualna svojina, privatnost i tako dalje, moramo se pobrinuti da se oni rješavaju bilo šifriranjem ili stavljanjem podataka na raspolaganje kasnije. U svakom slučaju, ovo će se raditi proizvod po proizvod i uz potpune konsultacije”, rekao je William Neale, savjetnik za cirkularnu ekonomiju u odjelu za okoliš Evropske komisije.

Također dodaje: „Govorimo o uglavnom postojećim podacima. Govorimo o decentralizovanom ili distribuiranom pristupu podacima. Ne mora se pomicati sa mjesta na kojem je stvoren.”

Za rješavanje ovih izazova u različitim industrijama bit će potrebni različiti oblici skladištenja i enkripcije podataka. Skladištenje podataka može biti centralizirano ili decentralizirano; ali s obzirom na značaj podataka koji se dijele, korištenje centraliziranog sistema s privatnom stranom koja kontroliše skladištenje i integritet podataka, nije sigurno ili skalabilno rješenje za infrastrukturu pasoša digitalnih proizvoda. Decentralizovani sistem će obezbediti najefikasnije sredstvo interoperabilnosti podataka.

Decentralizacija takođe znači da je vlasnik proizvoda ujedno i vlasnik digitalnog zapisa, a ne da se nalazi pod kontrolom centralnog sistema u kojem bi se moglo manipulisati. Također nadopunjuje Strategiju podataka EU koja podstiče visokovrijedne, javne izvore podataka da generiraju vrijednost za kompanije, vlade i potrošače. Zbog kombinacije svih ovih faktora, Circularise je odlučio da izgradi svoj sistem sljedivosti materijala na javnom, decentraliziranom blockchainu.

SAŽETAK

Digitalni pasoši proizvoda će sadržavati informacije povezane s proizvodima za efikasno praćenje i upravljanje održivošću. Kao što možete očekivati, to znači da će se uvelike razlikovati ovisno o proizvodu. Baterije su testni slučaj, ali ovi zahtjevi će se širiti kako više zakona o sljedivosti lanca nabavke bude stupilo na snagu, uključujući više kategorija proizvoda.

Tehnologija već postoji za implementaciju efikasnog digitalnog pasoša proizvoda, ali preduzeća će ostati skeptična sve dok se izvodljivost ne pokaže u velikim razmjerama. Implementacija digitalnog sistema pasoša proizvoda će zahtijevati ulaganja, ali kada se to uradi efikasno, sistemi će moći da rade uz malo ljudske intervencije.

Kratkoročno gledano, pružanje pouzdanih tvrdnji o održivosti i prelazak na kružno orijentirane inovacijske strategije putem digitalnih pasoša proizvoda, stvara priliku za kompanije da generiraju novu vrijednost i zauzmu veći tržišni udio. Dugoročno, ovo će pozicionirati preduzeća u povoljan položaj kada pasoši za digitalne proizvode postanu zakonska obaveza u narednih nekoliko godina.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here