Damir Margeta je po zanimanju diplomirani inžinjer saobraćaja i još na fakultetu je pokazivao interes za razvoj biciklističke infrastrukture, koja je tada u Sarajevu bila puno skromnija nego danas. Po završetku studija dobija prvo zaposlenje, a istovremeno postaje i saradnik za razvoj biciklističke infrastrukture Udruženja građana Giro di Sarajevo. Zbog nedostatka kvalitetnih biciklističkih parkirališta u gradu, istražuje pozitivnu tehničku praksu i nastoji slična rješenja predočiti nadležnima na različitim nivoima vlasti kako bi ih realizovali u Sarajevu. Tokom 2013. godine, je jedan od prijedloga, ušao u budžet Općine Centar, a još važnije je bilo da je ideju podržao BBI Centar i ustupio vlastito zemljište kako bi se napravilo prvo odgovarajuće projektovano i izgrađeno parkiralište za bicikle na platou pored raskrsnice Radićeve i Mis Irbine.

Prvo natkriveno parkiralište u Sarajevu, postavljeno u dvorištu Treće gimnazije, projektovao je upravo Damir, a unaprijeđenu verziju rješenja je iste godine, za potrebe veće marketinške kampanje, otkupio BH ogranak mljekarskog diva Lactalis, te su izgrađena natkrivena parkiralište za bicikle u pet gradova Bosne i Hecegovine. Paralelno se radi na realizaciji kvalitetnih parkirališta za bicikle na različitim lokacijama u Sarajevu.

„Kao Girov saradnik učestvujem u različim projektima vezano za biciklistički saobraćaj, gdje nastojimo sarađivati sa svim nivoima vlasti na drugim dionicima u urbanoj mobilnosti i biti konstruktivna kritika onda kada je to neophodno. Ove godine sam angažovan od strane Ministarstva saobraćaja Kantona Sarajevo kao lokalni saradnik na izradi i provedbi prve online ankete o urbanoj mobilnosti u Kantonu Sarajevo, koja je realizovana u okviru švedskog IMPAQ projekta. Prije nešto više od dvije godine sam osmislio prvu inovaciju onog što sam nazvao Bparco koncept koji će ovih dana dobiti svoju prvu realizaciju“, govori za Business magazine Damir Margeta.

Visoka estetika

Bparco je zajednički naziv za autorski koncept koji objedinjava nekoliko inovacija za parkirališta za bicikle i električne romobile sa poboljšanim nivoom sigurnosti. Dva najvažnija problema koje ova inovacija rješava jesu problem tvz. „bike-strippinga“ mješavine krađe i vandalizma nad parkiranim biciklima pri kojoj kradljivci sa lakoćom otuđuju jedan ili više dijelova bicikla koje, zbog konstrukcije standardnih brava za bicikle i konstrukcije bicikala, ne mogu biti privezani samo jednom standardnom bravom kakva je U-brava (eng. U-lock).

„Tako naprimjer, ukoliko vam sa parkiranog bicikla ukradu jedan ili oba točka, ili recimo sjedište, vrlo vjerovatno nećete moći odnijeti bicikl sa biciklističkog stalka, koji je nerijetko na vidnom mjestu i javnoj površini. Sa jedne strane, vi ste lišeni svog prijevoza, a sa druge, takav vandalizam, odaje neuglednu sliku dijela grada u kojem je odložen i ostavljen, i stvara utisak prisustva kradljivaca u naselju. Prva varijanta Bparco stalaka omogućava da se uz pomoć neprimjetnih i namjenski odabranih lanaca, koji su integralni dio stalka, svi ključni dijelovi bicikla osiguraju uz pomoć samo jedne standardne brave za bicikle. Mogu reći da sam dobro istražio tržište i da moje tehničko rješenje ima nekoliko prednosti u odnosu na postojeća. Prije svega, to je laka upotreba integrisanih lanaca, mogućnost primjene višestrukih brava za osiguranje bicikla, ali i jako dobra estetika, koja se u svojoj osnovi sadrži konture postojećih rješenja dobre tehničke prakse, pružajući istovremeno dodatne sigurnosne elemente. Upravo ovo omogućava visoku estetiku proizvoda koji je često presudan faktor prilikom odabira stalaka za bicikle, nekada čak važniji i od same funkcije“, pojašnjava Damir svoju prvu inovaciju.

Druga inovacija, i ona koja će se implementirati u Sarajevu, odnosi se na inovaciju parkiralištnog stalka, koji se uvođenjem inovacije, osposobljava za istovremeno sigurno parkiranje i bicikala i elektroromobila koji su rapidno rastuće prijevozno sredstvo, kako kod nas, tako i u svijetu. Koliko je za sada poznato, ovakav koncept, sa složenijem i drugačijim dizajnom, nudi još samo jedan renomirani proizvođač u svijetu, s tim da je Bparco jednostavniji za proizvodnju i upotrebu. Drugi proizvođači još uvijek zasebno nude parkirališta za bicikle i posebno za elektroromobile, što je, smatra Damir, pogrešno jer ova vozila su u svojoj naravi vrlo slična i ako koriste iste površine za kretanje, zašto tehnički ne omogućiti i parkiranje na istoj površini.

Raspoloživa sredstva

Sam period osmišljavanja ovog projekta krenuo je još prije dvije godine, a kako sam inovator ističe, prvi prototip je napravio uz pomoć ”štapa i kanapa”.

„Taj provizorni prototip poslužio je za inicijalno testiranje, dimenzionisanje, odabir materijala i izradu daljih varijanti. Nakon toga, pravim drugi prototip sa primjenom ključnih komponenti i provodim dalje testiranje. Istovremeno sam poduzeo prijavu intelektualnog vlasništva i radio na unapređenju estetike. U tom procesu su nastale dodatne male inovacije koje su se tehnički  mogle kombinovati, te tako rezultirati sa nekoliko varijanti sličnog proizvoda, sa različitim, dodanim, funkcijama. Koncept sam idejno razvijao sam, ali ovom prilikom se moram zahvaliti svojim prijateljima i poznanicima u BiH i inostranstvu, od kojih su mnogi afirmisani inžinjeri i vrsni majstori, koji su pomogli u proizvodnji prvih prototipova, te proizvođačima sa kojima trenutno sarađujem”, kaže Margeta.

Kada su u pitanju inovacije izazovi su uvijek tu, no, kako sam kaže, ako se nešto zaista čvrsto želi, naći će se način da se izradi barem prvi kvalitetan prototip.

Ali ono što zaista jeste problem u BiH, jeste nepostojanje određenih proizvodnih kapaciteta – mašina koje je, recimo, moguće naći u našem okruženju kako za potrebe prototipiranja, tako i za serijsku proizvodnju. To može oduzeti jako puno vremena i energije koje se može uložiti u drugu, povezanu, radnu aktivnost.

„Nemogućnost da nešto proizvedete vas sa druge strane tjera da radite sa raspoloživim sredstvima, što je na moju veliku sreću, rezultiralo dodatnim verzijama koncepta, koje se mogu proizvesti u BiH, a cjenovno već mogu konkurisati i na domaćem tržištu, a samim tim biti još konkurentniji na bogatijim tržištima“, pojašnjava Damir.

Kao i svaki inovator i Damir Margeta svoje inovacije „mjeri“ na takmičenjima i sajmovima inovacija, a već u početku je njegova inovacija dobila podršku Trezora BH inovacija. U maju ove godine inovaciju je prijavio na Smart Pedal Pitch, takmičenje za inovacije konferencije Velo-city koja je najveća svjetska konferencija o urbanoj mobilnosti i tu je zauzeo 12. mjesto i, nažalost, nije se plasirao u finale među deset najboljih inovacija. Kako su finalisti redom bile afirmisane firme sa više od pet godina rada u industriji, što doprinosi rangiranju, zapravo ima razloga da bude zadovoljan postignutim plasmanom.

Zbog same zanimljivosti koncepta i njegovih prethodnih angažmana, organizator Evropska federacija biciklista, ga je pozvala u Ljubljanu kao moderatora sesije na temu razvoja sigurnih biciklističkih kapaciteta  i omogućili su mu prezentaciju prototipova na glavnom izložbenom paviljonu. Koncept je bio solidno rangiran i na ovogodišnjem Butterfly Innovation Awardu. Tu negdje se i prestalo sa prijavama na takmičenja, a Damir se posvetio samoj implementaciji projekta.

Ključna podrška

Bparco, odnosno njegove dvije varijante, su prvi puta javno predstavljene stručnoj javnosti u Ljubljani polovinom šestog mjeseca. Sada već imamo prve implementacije, prvo ove sedmice u saradnji sa Udruženjem studenata Elektrotehničkog fakulteta Stelex, koji su prihvatili da se prvi primjerci postave upravo ispred sarajevskog ETF-a. Naredna implementacija u Goraždu, gdje se Udruženje Eko-Habitat odlučilo nabaviti jedno Bparco parkiralište i postaviti ga u dvorište jedne goraždanske osnovne škole. Trenutno sam u realizaciji saradnje sa predstavnicima Grada Banjaluke koji su odlučili da postave 20 stalaka jedne od varijanti. Možda je najveća razlika u tome što je zbog planiranja, načina rada i pripreme, od prezentacije do prve implementacije proteklo relativno kratko vrijeme i sada se samo mogu nadati pozitivnim reakcijama biciklista – korisnika“, kaže Damir koji naglašava da su sve varijante Bparco koncepta predate za patentnu zaštitu.

Iako se često može čuti kako inovatorima nedostaje sistemska podrška društva, sa inovacijom Damira Margete to nije bio slučaj.

„Ideja je u martu 2021. godine nagrađena grantom CPCD-ovog Trezora BH inovacija i taj novac je bio ključan jer je omogućio izradu tehničke dokumentacije i proizvodnju prvih potpuno funkcionalnih i estetskih prototipova koji su kasnije i izvrsno poslužili u različitim prezentacijama i predstavljanju na Velo-cityu. Bez tog granta, čitav proces bi bio puno naporniji. Također, želio bih reći da ova podrška nije stala samo na finansijskoj pomoći, već da su voditelji projekta, pružili i dodatne, vrlo vrijedne informacije i mentorstvo koje je pomoglo u samom procesu. Nadalje, kada Vaša ideja dobije finansijsku podršku, to je dobra referenca za dalje faze kao što je implementacija“, prenosi Damir svoja iskustva.

Kada su u pitanju planovi i pogled u budućnost, Damir se dakako nada dodatnoj i široko rasprostranjenosti implemantacije Bparco projekta.

„Prvi ostvareni značajan profit, namjeravam uložiti u nabavku opreme, koja će ojačati proizvodne kapacitete – radionicu u kojoj se trenutno Bparco proizvodi. Time ćemo se osposobiti za pravovremenu izradu manjih serija. Istovremeno ću nastojati promovisati koncept na tržištu i predstaviti ga javnosti na najbolji mogući način i proširiti kontakte i implementaciju koncepta na što više gradova BiH, regiona, a nadam se i šire. Ukoliko uspijemo ostvariti navedeno do kraja proljeća naredne godina, to bi bio izvrstan uspjeh, ali mislim da ga možemo ostvariti uz dosta rada i malo sreće”, kaže inovator Damir Margeta.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here