Kad budžeti presuše…

Jer uz svu našu snalažljivost, inovativnost, prilagođavanje „u trku“, mi ne možemo zaraditi, koliko nesposobni i neozbiljni donositelji odluka mogu potrošiti.

70
Aida Delić

Kako privreda u BiH uopće uspijeva funkcionirati u moru propisa (nerijetko neusaglašenih), sa svim podijeljenim nadležnostima, sa sporom i neefikasnom administracijom – ovo pitanje ste, dragi moji, kao i ja, čuli u svakom razgovoru sa privrednicima iz inozemstva. Obično odgovorim da su privrednici u BiH veoma snalažljivi, inovativni, „žilavi“, spremni i uvježbani da se „u trku“ prilagođavaju različitim okolnostima…

Priču o političarima (našim, ovdašnjim) nastojim izbjeći, jer kako ozbiljnim poslovnim ljudima objasniti da ovdje na mjestima gdje se donose odluke sjede ljudi koji glasaju za ili protiv, a da pri tome nisu ni pročitali zakon, odluku ili nešto treće o čemu se glasa.

Ozbiljno strateško promišljanje ekonomske budućnosti ove države, od strane tih istih donositelja odluka, niko ozbiljan u ovoj državi više i ne očekuje. Ozbiljan pristup problemu, objašnjenje suštine i prijedlog rješenja je nešto što je donositeljima odluka u BiH na svim nivoima nepoznato u političkoj praksi.

Ja sam, recimo, očekivala da neko od izabranih predstavnika izađe i javnosti pojasni posljedice sankcija koje je Evropska energetska zajednica uvela Bosni i Hercegovini krajem prošle godine. Šta je razlog zbog kojega mi u BiH još koristimo Euro 3 gorivo, a cijela Evropa Euro 5 (o stepenu zagađenosti zraka u bh. gradovima neki drugi put)? I drugi razlog za suspenziju bi trebalo pojasniti. Jer, ako se ne varam, BiH ima državnog regulatora za električnu energiju – Državna regulatorna komisija za električnu energiju (DERK) pa ne vidim razlog zbog kojeg se u naziv ne može dodati i prirodni gas (ili osnovati novi organ – nepotrebnih agencija, uprava i tijela na svim nivoima imamo bezbroj, ovaj nam TREBA, i urediti njegovo/njihovo poslovanje zakonom.

U nedostatku adekvatnih odgovora od strane nadležnih možete birati u rekla-kazala prema kojima se odluka o kvalitetu naftnih goriva ne donosi, jer se želi izaći ususret ruskim investitorima u naftnu industriju u RS (Rafinerija nafte u Bosanskom Brodu koja ne radi) ili se štiti interes velikog domaćeg (federalnog) distributera nafte??? Nedonošenje zakona (kao) ima političku pozadinu, a prema ranijem iskustvu, „dreka“ oko prenosa nadležnosti sa entiteta na državu, obično prestaje onoga trenutka kada se u agenciju, upravu ili regulatora na državnom nivou smjesti dijete, rodbina ili prijatelji dojučerašnjih ljutih protivnika prenosa nadležnosti na nivo države (šifra: Elektroprijenos BiH). 

Očekivala sam da neko izađe i ozbiljno obrazloži kako to da sada ne trebaju sredstva MMF-a (uz Budžetom Republike Srpske predviđeno zaduženje u ovoj godini veće od milijardu KM), jer je uslov uspostava jedinstvenog registra računa fizičkih lica pri Centralnoj banci BiH, gdje već imamo Jedinstveni registar računa poslovnih subjekata, Jedinstveni registar kredita poslovnih subjekata i fizičkih lica

Osim priče o „prenosu nadležnosti“ (znamo kako završava) mogao bi se pružiti i kakav vjerodostojan argument.

Naravno, kada (entitetski) budžeti presuše, kredit MMF će biti jedini spas da se osiguraju plaće javnom sektoru.

Jer uz svu našu snalažljivost, inovativnost, prilagođavanje „u trku“, mi ne možemo zaraditi, koliko nesposobni i neozbiljni donositelji odluka mogu potrošiti.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here