Business velikani: Mars, tajne u orbiti

Mars je jedna od najvećih svjetskih porodičnih kompanija s više od 100 godina tradicije poslovanja u najraznovrsnijim globalnim kategorijama.

64

Porodica Mars obilježila je 20. stoljeće kada je u pitanju proizvodnja poslastica od čokolade. Na mjestu predsjednika upravnog odbora jedne od najtajanstvenijih i najvećih kompanija u privatnom vlasništvu na američkom poslovnom Olimpu je Stephen Badger, praunuk osnivača kompanije, četvrta generacija u porodici koji upravlja poslovnim carstvom. Na glavnim vratima Mars čokoladnog carstva u McLeanu (Virginia) dugo nije bilo ni logotipa ni natpisa, bilo ih je moguće vidjeti tek kad uđete u predvorje sjedišta kompanije, a mnogi u širem okrugu Vašingtona uopće i ne znaju da je u njihovoj blizini smješten poslovni gigant i to nadomak glavnog sjedišta CIA-e koja je također u McLeanu. Badger je sada u poslovnoj misiji da svijetu ispriča priču o Marsu, koji više nije samo u posjedu nekoliko najpoznatijih čokoladnih brendova poput M&M’s, Milky Way, Snickers, Bounty, Twix i dr., već je kompanija 2017. godine za 7,7 milijardi dolara kupila i lanac veterinarskih stanica VCA, te zahvaljujući robnim markama Iams, Whiskas, Pedigree, Royal Canin, Kitekat, Chappi, Cesar, Sheba i Eukanuba kontrolira veliki dio američkog tržišta hrane za mačke i pse, ali posjeduje i Uncle Ben’s Rice proizvođača hrane. Poslovanje kompanije je vrlo diverzifikovano, a sve donedavno nije bilo poznato da posluje u 80 zemalja, zapošljava blizu 115.000 ljudi i ostvaruje godišnji prihod od 35 milijardi dolara, koliko naprimjer iznosi ukupni bruto domaći proizvod Bolivije.

Mliječna staza

Sve je počelo u jesen daleke 1883. godine kada se u Minesoti rodio Frenklin Klarens Mars. Već po rođenju Frenku zvijezde nisu bile naklonjene. Rođen sa velikim faktorom rizika od dečije paralize, mali nasljednik Marsovih nije uspio izbjeći ovu bolest. To ga je na početku života vezalo za majku pa je dane provodio gledajući kako nastaju kulinarske đakonije. U srednjoj školi Frenkovo zdravstveno stanje se stabiliziralo. Roditelji su mu živjeli prilično loše pa je morao rano početi privređivati. Već kao srednjoškolac, Mars je proizvode iz svoje laboratorije “čokoladne alhemije“ prodavao prijateljima. Tada je ušao u industriju koja je definirala cijeli njegov život. Postupno, zaradio je dovoljno novca, mada nije živio bogato, ali imao je vlastitu kuću i 1902. oženio se prosvjetnom radnicom Etel Kisak, a nasljednik Forrest došao je ubrzo na svijet.

Novo Frenkovo životno posrnuće bilo je kada ga je 1910. godine Etel napustila, dobivši po razvodu i starateljstvo nad sinom. To je Frenka svakako pogodilo, ali tek tada se potpuno posvetio proizvodnji čokolade. Ponovo se oženio gospođicom Heali koja je također nosila ime Etel. Prvi pravi pomak od dotadašnje prakse proizvodnje čokolade Frenk je napravio kada je u vlastitoj kući proizveo čokoladicu Mar–o–bar. Ona je bila odskočna daska za dalje poduhvate kojima je težio. Prodaja ove čokoladice ubrzano je rasla. Općenito, glavni asortiman porodice Mars već tada su bili raznovrsni slatkiši različitih punjenja. Nova ideja koja je utemeljila današnje poslovno carstvo Frenku je došla kada ga je Forrest u prodavnici zamolio da mu kupi čokoladu. Tada se čokolada prodavala na kilu, a kupci bi se brzo uprljali jer nije bila zamotana. Ideja malih komadića čokolade zamotanih u foliju učinila mu se obećavajućom. Ispijajući toplu čokoladu sa ocem, Forrest je zapravo došao na ideju da bi ubaciti topljenu čokoladu unutar slatkiša bila odlična ideja. Tako je nastala baza za čuveni Milky Way (Mliječna staza), čokoladicu u foliji. Za manje od godinu dana ovaj slatkiš donio je oko 800.000 tadašnjih dolara u budžet Marsovih. Milky Way je bez ikakvog marketinga postao tržišni lider. Prodaja je rasla brzo na godišnjem nivou, a novoosnovana kompanija Mars počela je izlaziti na nova tržišta, prvobitno na tržište Chicaga gdje je otvorena i nova Mars fabrika. Ubrzo su lansirani i novi proizvodi poput Snickers čokoladice koja je i danas jedan od Marsovih najpopularnijih brendova.

Početak diverzifikacije

U međuvremenu, Forrest je diplomirao je na Univerzitetu Yale. Ovdje postoje različite verzije priče šta se dalje dogodilo. Poznato je samo da ga je Frenk rijetko viđao i da njihov odnos nije bio baš najbolji. Naime, Frenka je promijenio kapital i on je počeo trošiti novac na brza kola, velike kuće i skupe modne detalje. To se nije pretjerano dopadalo Forrestu koji je insistirao da dobije barem trećinu učešća u kompaniji. Nesuglasica između oca i sina je rasla pa je Frenk na kraju odlučio da sinu da 50.000 dolara i prava nad stranim tržištem. Činjenica da je Forrest dobio ekskluzivno pravo na proizvodnju Milky Waya izvan Amerike ukazuje da su otac i sin ipak održali neku vrstu poslovne veze. Učeći od najboljih majstora iz Švicarske, Forrest je u Engleskoj pravio Milky Way na svoj način. Njegov recept je po ocjeni mnogih nadmašio očev. Frenk je preminuo u ranim pedesetim godinama, a Forrest se nastavio baviti porodičnim poslom. Na temeljima Milky Way čokoladice nastao je čuveni Mars koji danas predstavlja jednu od najomiljenijih poslastica.

Za razliku od oca, Forrest nije bio opsjednut samo čokoladicama pa su se brendovi hrane za životinje poput Whiskasa i Pedigreea pojavili u asortimanu kompanije u njegovim rukama. No, glavno Forrestovo otkriće pojavilo se nešto kasnije – popularni M&M’s bomboni. Do ideje o ovim bombonicama Forrest je došao tokom 50-ih godina prošlog stoljeća, kada je tokom poslovnog puta u Španiju vidio bombon koji je postao svojevrsni prototip M&M’s. Naime, većina čokoladica u to vrijeme brzo su se otopile u rukama. Taj problem Forrest je riješio uz pomoć posebne zaštitne ovojnice koja je pokrivala M&M’s bombone, koje su ubrzo postale glavni proizvod kompanije Mars. Inače, bombonice M&M’s su 1981. godine postale prve koje su otišle u svemir. Nešto ranije, Mars je 1973. godine prvi uveo aparate za pića Klix koji su mogli prihvatiti papirni novac. Ovo je još jedno područje djelovanja kompanije o kojem se zna vrlo malo. Kompanija je potom kupila lidera na tržištu riže Uncle Ben’s te je 1964. godine Forrest ujedinio svoj ogranak kompanije s očevim u M&M/Mars, koja je već tada bila upečatljiva po svojoj snazi i obimu portfelja. Međutim, nije bilo govora o njenom listiranju na berzi. Forrest je čvrsto vjerovao da mora ostati u porodičnom vlasništvu. Svi poslovni časopisi tog vremena pisali su o Forrestovom povratku u Mars. Bio je to doista značajan događaj za cijelu Ameriku. On nikada nije govorio o svom bogatstvu, niti su ga zanimale slava i naslovnice časopisa. Uprkos tajnovitosti, poznato je da je u kompaniju uveo strogu kontrolu kvalitete proizvoda i da je otvoreno kritizirao pojedine zaposlenike iako im je pokušavao na sve načine osigurati najbolje uslove za rad. Izbacio je sve pregrade koje su zaposlenike odvajale jedne od drugih kako bi mogli uspješnije komunicirati, a kompanija je imala i vlastiti centar za obuku radnika.

Ubrzano širenje

Kompanija je nastavila rasti zahvaljujući trećem koljenu Frenkovih nasljednika Jacquelini, Forrestu Jr. i Johnu koji su o njenoj sudbini počeli odlučivati krajem 90-ih. Kupovina Doane Petcare kompanije 2007. godine unaprijedila je položaj Marsa na tržištu suhe hrane za životinje. Inače, Forrest je industriju hrane za kućne ljubimce pokrenuo u Evropi, kada je kupio Kal Kan kompaniju i njen segment poslovanja s hranom za pse preimenovao u Pedigree, a segment hrane za mačke u Whiskas. Već 1991. godine kompanija je kontrolirala 60 posto ovog tržišta, a 1994. godine postala je vodeća svjetska kompanija za proizvodnju hrane za kućne ljubimce, s godišnjom prodajom od četiri milijarde dolara. Mars je 2003. godine akvizirao i Aquarium Pharmaceuticals koju je nešto kasnije preimenovao u Mars Fishcare kompaniju koja isporučuje proizvode za kućne akvarije i ribnjake i uključuje brendove Aquarium Pharmaceuticals, Rena, Aquarian i PondCare. Paralelno, Marsov lanac vrhunskih čokoladnih prodavnica Ethel M Chocolates izrastao je 2007. godine u proizvodnju Ethel M premium čokolade koju je još Forrest osmislio početkom 80-ih kada mu je dosadila penzija. Već 2008. godine Mars je zajedno sa Berkshire Hathaway Incorporated kupio Wm. Wrigley Jr. Company, najvećeg svjetskog proizvođača žvakaćih guma za 23 milijarde dolara u kešu.

Tokom 2014. godine otvorena je nova fabrika čokolade u Kansasu u koju je uloženo 270 miliona dolara. To je prva novootvorena Marsova fabrika u Americi nakon 35 godina. Već 2016. godine kompanija je najavila spajanje segmenta poslovanja s čokoladom i Wrigley segmenta radi formiranja nove podružnice Mars Wrigley Confectionery.

Prirodne boje

Mars nastoji uskladiti savremene trendove te ulaže sve napore kako bi u svojoj promociji koristio visoku tehnologiju, a kompanija je istovremeno promijenila sadržaj više od 50 svojih proizvoda. Istoimena čokoladica manje je kalorična nego prije, a 2016. godine, nakon što je na platformi Change.org prikupljeno 217.000 potpisa kupaca koji su potpisali peticiju protiv umjetnih boja u Marsovim proizvodima, najavila da će ih u dogledno vrijeme zamijeniti zdravijim alternativama. Mars sve više umjesto umjetnih boja koristi prirodne boje iz kurkume.

PREKOMaja Hadžić
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here