Poduzetništvo žena je važan faktor razvoja ekonomije jedne države

134

Kompanija Tehno-inde osnovana je u decembru 1999. godine, a trenutno u svom asortimanu imaju više od 200 artikala kao što su savitljive rebraste cijevi i pribor, kanalice, PN krute cijevi i pribor, razne vrste podržbuknih i nadžbuknih razvodnih kutija, kutije i pribor za betonsku gradnju, kućni mjerni priključni ormari itd. Na čelo kompanije prije 10 godine došla je Arijana Kovačević, koja je sa sestrom posao preuzela od roditelja.Uz mnogo ljubavi, truda, zalaganja, kontinuiranog učenja, uspjele su udvostručiti obim poslovanja, povećati izvoz, infrastrukturno proširiti  preduzeće, uvestiu proces proizvodnje novu opremu, izvršiti uvođenje svih standarda nephodnih za izlazak na EU tržište.

Žene su opreznije

„Iako potičemo iz preduzeničke familije u kojoj svi žive za privatan biznis koji imamo i vodimo, nije bilo lako.Voditi preduzeće možete uporediti sa odgojem djeteta. Vlastitim trudom i radom morate biti primjer kolegama, morate imati dovoljno autoriteta da se izborite u tom „muškom“ svijetu, pri tome trebate ostati vjerni sebi, svojim uvjerenjima i moralnim načelima“, za Business Magazine kaže Arijana Kovačević, direktorica kompanije Tehno-Inde.

Govoreći iz svog iskustva, Kovačević ističe da preduzetništvo podrazumijeva spremnost pojedinca da preuzme rizik i sposobnost nalaženja kreativnih rješenja radi ostvarenja profita. Naglašava da se žene u tom kontekstu izdvajaju zato što su za razliku od muškaraca manje spremne na rizik, više su oprezne.

„Ženama nedostaje samopouzdanje, imaju slabije razvijene sposobnosti rukovođenja, ali  su predane poslu, dosljedne, imaju razvijene komunikacione vještine, bolje analitičke sposobnosti i sposobnost istovremenog obavljanja više zadataka. Nisam sigurna da je dobro stavljati žene u poseban kontekst, jer su teškoće koje dijele sa muškarcima zajedničke. Nije važno da li ste muškarac ili žena, vi danas kao preduzetnik ili preduzetnica imate problem sa radnom snagom, nestabilnim tržištem, visokim stopama oporezivanja dohotka, problemom dnevne tekuće likvidnosti zbog nemogućnosti naplate dospjelih potraživanja itd. Preduzetništvo žena je danas realnost i važan faktor razvoja ekonomije jedne države“, pojašnjava Kovačević.

Pomoć poduzetnicama od strane države postoji, ail još uvijek nije dovoljna. Privredne komore u BiH se bave ovim pitanjem, ali Kovačević smatra da nedostaje koordinacije i kvalitetnih projekata usmjerenih na rezultate.

„Neophodno je formirati posebne fondove za razvoj  preduzetništva žena, banke bi mogle otvoriti posebne kreditne linije za podsticaj preduzetništva žena, različitim edukativnim programima bi se moglo raditi na osnaživanju žena preduzetnica. Značajnu ulogu u promociji uspješnih preduzetnica imaju i mediji i društvene mreže. Mislim da bi kompletno bh. društvo trebalo da se bavi razvojem svijesti o značaju preduzetništva uopšte, pa i preduzetništva žena. Danas se većina mladih ljudi školuje s ciljem da se zaposli u nekoj od vladinih institucija. To je totalno pogrešan stav. Naš obrazovni sistem treba iz korijena promjeniti, jer je zastario i prevaziđen. Imamo gomilu mladih ljudi sa diplomama koji nemaju adekvatna znanja i vještine. Preduzetništvo bi se kao nastavni predmet  trebalo izučavati u srednjim strukovnim i tehničkim  školama“, naglašava Kovačević.

Također, Kovačević je stava da preduzetništvo žena treba ohrabrivati, ali ne samo s ciljem samozapošljavanja tj. „golog preživljavanja“  već je neophodno raditi na poslovnom i tehničkom umrežavanju, povećanju konkurentnosti preduzeća, pristupu međunarodnim tržištima, pristupu povoljnijim izvorima finansiranja te podsticati rast i nova zapošljavanja.

„Mislim da je u tim aktivnostima najdalje otišao ured Evropske banke za obnovu i razvoju Bosni i Hercegovini (EBRD)  kroz brojne projekte usmjerene na finansijsku, ali i savjetodavnu pomoć preduzećima  kojima rukovode žene“, dodaje Kovačević.

 Brojni izazovi

Iako broj žena preduzetnica raste, one se u BiH susreću sa brojnim izazovima. Jedan od najvećih  je upravo tradicija koja ženu posmatra kao majku i domaćicu te se vjeruje da su muškarci bolji i uspješniji od žena u biznisu.

„Ženama je potrebno mnogo više rada i truda da bi se dokazale pred potencijalnim finansijerima i investitorima. Sa sigurnošću mogu da tvrdim da zbog svoje društvene uloge žene vode veću brigu o svojim zaposlenim, podržavaju ih. Veoma su im važni dobri međuljudski odnosi u preduzećima kojima rukovode što u konačnici daje i bolje rezultate poslovanja. Zbog manje sklonosti ka izlaganju rizicima rijetko se kreditno prezadužuju“, ističe Kovačević.

 

PREKOMirela Haskić-Suša
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here