Donošenjem Zakona o javnim nabavkama 2014. godine, napravljeni su određeni pomaci u postupcima javnih nabavki, kao naprimjer uvođenje Portala javnih nabavki. Ipak, poslodavci se i dalje suočavaju s brojnim problemima u ovoj oblasti.
Nezadovoljavajuća regulativa
„Međunarodna i domaća istraživanja ukazuju na značajnu prisutnost koruptivnih i drugih nezakonitih radnji u ovoj oblasti, što implicira da regulativa u ovoj oblasti nije zadovoljavajuća. Zbog toga i zbog potrebe izmjena i usklađivanje sa zakonodavstvom EU, nužno je pristupiti donošenju novog ili izmjenama ovog zakona“, rekao je za Business Magazine Saša Aćić, direktor Unije udruženja poslodavaca RS.
Naglašava da regulativa u ovoj oblasti mora osigurati kvalitetnije mehanizme za otkrivanje i sprečavanje korupcije u ugovornom organu, u fazi pripreme tenderske dokumentacije i postupku izbora najpovoljnijeg ponuđača, kao i realizacije potpisanog ugovora.
Uz to, interes Unije ide i u pravcu da se kroz korekcije u postojećim propisima obezbijedi bolja uloga poslodavcima u upravljačkim i procesima monitoringa u ovoj oblasti, zašto uporište nalazimo u zakonodavstvu EU.
„Usklađivanje sa zakonodavstvom EU posebno je važno u segmentu kriterija za dodjelu ugovora koji imaju centralno mjesto novih direktiva. Nove direktive EU kao jedan od kriterijuma prepoznaju i novi koncept „najboljeg omjera između cijene i kvaliteta“, što bi svakako u budućnosti trebalo ugraditi i u naše zakonodavstvo“, dodao je Aćić.
Alarmantno je da su zloupotrebe u javnim nabavkama isuviše česte, pa iziskuju nužnu sistemsku reakciju.
„Najprisutniji izvori zloupotrebe ovih postupaka se ogledaju kroz davanje neprirodno niskih cijena u ponudama, značajnoj zastupljenosti pregovaračkih postupaka bez objave obavještenja i drugih oblika koji ozbiljno dovode u pitanje integritet institucija i raspolaganje javnim sredstvima u BiH. Podatak da su poslodavci u 2018. godini podnijeli 3.652 žalbe ukazuje na nužnu sistemsku reakciju, ne samo u regulatornom dijelu. Naše članice do sada su nam više puta sugerisale na izuzetno visoke naknade za pokretanje žalbenog postupka, pogotovo uzimajući u obzir da je najniža taksa 500 KM. U odnosu na ukupan broj žalbi, značajan dio žalbi bude odbijen zbog neplaćanja taksi, što dovodi u problem i integritet žalbenog postupka“, rekao je Aćić.
Prostor za unapređenja
Cilj svih aktivnosti u oblasti javnih nabavki trebao bi biti usmjeren na stvaranja kvalitetnije osnova za odgovornije i racionalnije trošenje javnih sredstava i potpuniju zaštitu društvenog interesa. Interes Unije je da integritet sistema javnih nabavki bude podignut na značajno viši nivo.
„Interesi poslovne zajednice u pogledu korekcija u samom Zakonu o javnim nabavkama će biti usklađeni sa interesima institucija i organizacija čija nastojanja budu išla u pravcu transparentnijeg provođenja postupaka javnih nabavki, kao i boljem definisanju odgovornosti učesnika u sistemu javnih nabavki“, rekao je Aćić.
Kazao je da Unija do sada nije bila uključena u proceduru izrade Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama.
„Na sastanku sa predsjedavajućim Savjeta ministara Zoranom Tegeltijom dogovoreno je formiranje nekoliko radnih grupa, između ostalih i ona vezana za javne nabavke, koje će raditi na korekcijama u regulativi i drugim aktivnostima koje će za cilj imati rast integriteta postupaka u javnim nabavkama. Očekujemo da kroz zajednički rad sa nadležnim ministarstvima u Savjetu ministara i vladama entiteta, kao i organizacijama civilnog društva, učinimo bitne iskorake u ovoj oblasti u narednom periodu“, istaknuo je Aćić.