Bh. T obrazac prelazi granice

Prijevoznici su i ranije koristili T-obrazac, plaćajući ga van granica naše zemlje, a od sada ga izdaje i Vanjskotrgovinska komora BiH. Međutim, nema mogućnosti njegovog korištenja na teritoriji BiH, gdje su prevoznici primorani koristiti i plaćati druge carinske deklaracije.

44
T-obrazac

Iako su prijevoznici na teritoriji  BiH za sada još uvijek uskraćeni za potpuno korištenje svih prednosti Novog kompjuterizovanog tranzitnog sistema (NCTS)

i deklaracija koji zemljama članicama ovog sistema omogućava nesmetan tranzit pošiljki pod carinskim nadzorom od polazne do krajnje carinske ispostave sa jednom tranzitnom deklaracijom tzv. T obrascem, od sada bar ne moraju T obrazac uzimati od stranih špedicija i firmi, na granicama susjednih zemalja koje su ranije počele sa njegovim izdavanjem – već ga mogu nabaviti u Vanjskotrgovinskoj komori BiH (VTK BiH). Komora je uvođenjem usluge izdavanja T obrasca omogućila prijevoznicima u BiH da na lakši način dođu do ovog bespapirnog dokumenta koji koriste nakon izlaska iz BiH pri prijevozu robe.

Odgođeno plaćanje

T obrazac ili bespapirna, elektronska tranzitna carinska deklaracija je dokument koji prati tranzitno kretanje robe, kao dio jedinstvene carinske tranzitne operacije tokom koje se prelazi jedna ili više granica, a u skladu sa bilatelarnim ili multilateralnim sporazumima, a polazna i odredišna carinarnica nalaze se na različitim carinskim teritorijama.

“Carinska deklaracija T-obrazac sadrži opće informacije o vozilu (npr. registarske oznake), naziv izvoznika/uvoznika, detaljnu specifikaciju o teretu (vrsta, naziv, količine, pakovanje, težina…), rutu kretanja (granice) i MRN broj. MRN broj je referentni broj pošiljke, jedinstveni evidencijski broj, koji dodjeljuje carinski sistem određenoj deklaraciji, a kako bi se moglo identificirati kretanje tereta, od početka do kraja”, pojasnila je za Business Magazine Kristina Čosić, voditelj TIR odjeljenja u Sektoru za transport i komunikacije VTK BiH.

Prijevoznici su i ranije koristili T-obrazac za prijevoze unutar ili u/iz zemalja EU i zemalja Evropske asocijacija za slobodnu trgovinu (EFTA), kao i za/iz trećih zemalja, a ova deklaracija koju sada izdaje i VTK BiH, ne razlikuje se ni po čemu, osim po fizičkom izgledu od T obrazaca koje su domaći privrednici ranije nabavljali i plaćali van granica BiH.

“Osnovna prednost T obrasca koji sada izdaje i VTK BiH je elektronsko dostavljanje i razmjena podataka i dokumenata, izdavanje deklaracija 0-24 sati, bankarska garancija koja pokriva sve prijevoze po deklaracijama, minimalna mogućnost greške u deklaraciji s obzirom na duplicirani sustav provjere, odgođeno plaćanje do 60 dana, izbjegavanje “crnih troškova” koje prijevoznik plaća na granici za deklaraciju i bez zadržavanja na granici da bi se uradila tranzitna deklaracija”, rekla je Čosić za Business Magazine.

Usluge TransitNet

Komora već sarađuje sa prijevoznicima i izdaje deklaracije, ali i kontinuirano radi na promociji ove usluge prema domaćim prijevoznicima.

“Cijena se formira ovisino o broju utovara/istovara, vrijednosti robe i početnom/krajnjem odredištu. Uvjeti i ugovorni dokumenti koje prijevoznik mora dostaviti su dostupni na stranici Komore, a uglavnom se odnose na potpisan Ugovor o uvjetima pristupanja i korištenja usluga TransitNet, potpisanu, ovjerenu i na svakoj strani parafiranu Podugovaračku deklaraciju o angažiranju, parafiran Cjenovnik, popunjen Obrazac za registraciju, izvod iz sudskog registra i skeniranu prvu stranicu putovnice/pasoša od ovlaštenog lica poduzeća”, uopćila je Čosić kako doći do T – obrasca u Komori i koliko to jednog privrednika košta.

Ako se pitate šta su to sad usluge TranzitNet, to je mrežno zasnovana platforma koja bilježi, kontrolira i nadgleda tranzitne deklaracije da bi znatno smanjila vrijeme provedeno u tranzitu, a ovu platformu je dizajnirala i njom upravlja  švicarska kompanija SGS, sa čijim ovlaštenim predstavnikom u Makedoniji je VTK potpisala sporazum o izdavanju T obrasca.

“U cjelokupnom postupku, Komora je dužna da ispravno unese podatke koje dostavi prijevoznik. Kontrolu i nadzor deklaracija vrše carinske ispostave (polazna, tranzitne i odredišna), a uloga SGS je da kao krovna institucija vrši provjeru prijevoznika i odobrava pristup sistemu te onima kojima je odobrila pristup, omogući korištenje SGS garancije za prijevoz”, rekla je Čosić za Business Magazine.

Van granica

O izdavanju T obrasca u Vanjskotrgovinskoj komori (VTK BiH) u Upravi za indirektno oporezivanje (UIO BiH) nisu upućeni. Kako je za Business Magazine rekao portparol UIO Ratko Kovačević, tek je po pisanju domaćih medija o tome, Uprava zatražila sastanak u Komori kako bi se detaljnije upoznali sa “novom uslugom”.

To je pomalo čudno s obzirom na to da još uvijek nisu implementirane sve prednosti T- obrasca jer u BiH nije uspostavljen Novi kompjuterizovani tranzitni sistem (NCTS), a za čije uvođenje je UIO počela pripreme još 2013. godine.

Naime, osnova problema sa T obrascima je u njihovoj nemogućnosti korištenja na carinskoj teritoriji BiH, nego tek nakon napuštanja i prelaska u prvu susjednu zemlju, a dok prijevoznik sa teretom dođe do granice, mora koristiti i plaćati druge carinske deklaracije.

“Korištenje tranzitnih dokumenata za domaće prijevoznike bit će u potpunosti operativno nakon početka primjene NCTS-a u BiH što, prema najavama iz UIO BiH, možemo očekivati 1. augusta ove godine, jer je povezan sa primjenom novog Zakona o carinskoj politici u BiH”, rekla je Čosić.

Naime, primjena Zakona o carinskoj politici u BiH podrazumijeva “carinu bez papira”, što znači da bi do pomenutog datuma trebao biti operativan elektronski potpis u BiH, kako bi svi carinski dokumenti koji postoje u carinskim postupcima imali i pravnu snagu.

Budući da novi transportni sistem koji postoji u svim zemljama članicama EU, ali i u drugim zemljama koje su potpisnice Konvencije o NCTS-u, svakako može donijeti mnoge prednosti i privredi u BiH, posebno u smislu pojednostavljenja carinskih procedura na granicama, a samim tim i bržem stizanju robe od početne do odredišne tačke – očekivat ćemo optimistično da se pomenute najave početkom augusta i obistine.

 

 

PREKOMaja Hadžić
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here