Rat carinama između Amerike i Evrope

Evropska komisija najavila je uvođenje carina na robu koju EU uvozi iz SAD u vrijednosti od 20 milijardi eura, što je uzvratna mjera na najavu novih američkih carina na evropsku robu. U korijenu rasprave su višegodišnje optužbe o nelegalnom subvencioniranju divova evropske i američke avioindustrije, a konačnu odluku donijet će Svjetska trgovinska organizacija.

61
Rat carinama

Evropska komisija priprema listu robe koju uvozi iz Sjedinjenih Američkih Država u vrijednosti oko 20 milijardi eura, a za koju razmatra uvođenje novih carina, izvijestio je Euractiv pozivajući se na riječi evropskih zvaničnika. Odluka Evropske komisije posljednji je argument u dugotrajnoj raspravi koja se preko Atlantika vodi usljed optužbi za nezakonite američke subvencije proizvođaču aviona Boeing, te evropske subvencije rivalu Airbus. Ipak, evropska strana je napomenula da je spremna za pregovore s američkim kolegama, piše Reuters.

Evropska unija i SAD već godinama vode spor pred Svjetskom trgovinskom organizacijom (WTO) zbog finansijske pomoći koju su Sjedinjene Države davale svojim proizvođačima aviona. Prije nekoliko dana američki predsjednik Donald Trump najavio je uvođenje novih carina na evropske proizvode, kao odgovor na subvencije koje u Evropi odlaze Airbusu. Svjetska trgovinska organizacija tek treba donijeti odluku o protumjerama u oba slučaja.

Trgovinske tenzije

Vrijednost protumjera koje Evropska unija može uvesti Sjedinjenim Državama, a koju će odrediti WTO, mogla bi biti i niža od navedenih 20 milijardi eura. Evropska unija je najprije zahtijevala od Svjetske trgovinske organizacije da odredi visinu protumjera od 12 milijardi eura. Na odluku o zahtjevu Evropske unije moglo bi se čekati sve do marta 2020. godine, dok bi odluku u slučaju visine američkih carina WTO mogla donijeti u junu ili u julu ove godine. „Moglo bi se reći da se Evropska komisija unaprijed priprema,  isprovocirana od strane Sjedinjenih Država“, ocijenio je diplomatski izvor Reutersa.

Američka strana je samo dan ranije zaprijetila da će uvesti nove carine na čitav niz proizvoda koje uvozi iz Evropske unije, uključujući velike avione za komercijalne letove, dijelove aviona, ali i mliječne proizvode, masline i vino. Ukupna vrijednost robe koja podliježe zaprijećenim američkim carinama procijenjena je na 11,2 milijardi eura, piše Market Watch. Izvor iz Evropske komisije ocijenio je da je nivo američkih carina „pretjeran“, dodajući da će konačnu sumu odrediti arbitar, Svjetska trgovinska organizacija.

„U raspravi o subvencijama Boeingu, došli smo do odluke da uvedemo uzvratne carine i Evropska unija će zahtijevati od Svjetske trgovinske organizacije da odredi visinu uzvratnih carina na koje EU ima pravo“, izjavio je izvor Euractiva iz Evropske komisije. Evropska unija se već suočava s američkim carinama na uvoz čelika i aluminijuma, a američki predsjednik Trump je već nekoliko puta prijetio da će carine uvesti i na uvoz automobila iz Evropske unije, što najviše plaši Njemačku, budući da su SAD veliko izvozno tržište njenih kompanija Volkswagen, Daimler i BMW.

Francuski ministar finansija Bruno Le Maire je poslije sastanka s američkim kolegom Stevenom Mnuchinom naglasio da dvije strane moraju postići prijateljski dogovor. „Kada pogledam stanje u kojem je globalni rast, uviđam da ne možemo priuštiti trgovinski rat, pa čak i ako bi se on odnosio na specifično pitanje proizvodnje aviona u Sjedinjenim Državama i Evropi.“

Bez obzira na to, Evropska komisija je navela da će uskoro objaviti spisak američke robe na koju namjerava uvesti carine te započeti proces javnih konsultacija nakon kojih će lista biti revidirana.

Euractiv trenutnu situaciju naziva vrhuncem rasprave na temu subvencija koju dvije strane pred Svjetskom trgovinskom organizacijom vode već gotovo 15 godina. Obje strane su u međuvremenu postigle djelomične pobjede budući da je utvrđeno da su kompanije Airbus i Boeing primale nezakonite subvencije, ali novčani iznos nikad nije utvrđen, kao ni odgovor na pitanje da li su se SAD i EU držale pravila Svjetske trgovinske organizacije.

Ova organizacija je prošle godine ocijenila da Evropska unija nije obustavila nezakonite subvencije za dva programa izgradnje aviona, A350 i A380, a sukobljene strane sad čekaju arbitražu kojom će biti odlučen obim protumjera. Airbus je naveo da je preduzeo mjere kako bi se pridržavao „relativno malih“ odstupajućih elemenata u vezi sa subvencijama koje je primio. Iz kompanije su dodali da ne vide zakonske temelje za američke prijetnje i upozorili na produbljivanje trgovinskih tenzija s dvije strane Atlantika.

Sve veća izolacija

Njemačka lobistička grupa VDMA, koja predstavlja velike izvoznike, pozvala je Evropsku uniju da se što prije okrene pregovorima o slobodnoj trgovini sa SAD.

„Kaznene carine nisu rješenje problema: one samo vode u sve veću izolaciju“, ocijenio je Ulrich Ackermann, direktor za inostranu trgovinu pri VDMA.

Trumpov posljednji napad na Evropsku uniju dolazi u trenutku dok njegova administracija nastoji postići dogovor o trgovini s Kinom nakon uvođenja kaznenih carina na kinesku robu u vrijednosti 250 milijardi dolara. Evropska unija bi također uskoro trebala započeti formalne pregovore sa Sjedinjenim Državama koji bi mogli rezultirati ukidanjem carina na industrijsku robu i ublažiti transatlantske tenzije, ali se pregovori već suočavaju s nizom prepreka, poput američkog insistiranja na plasiranju američkih poljoprivrednih proizvoda na evropsko tržište.

Trump je u junu 2018. odlučio uvesti carine od 25 posto na uvoz čelika i 10 posto na uvoz aluminija iz Evropske unije, što se nekima na prvi pogled činilo kao potez namijenjen podstreku američke industrije, ali se pokazalo da su rezultat uvedenih carina veći troškovi za mnoge industrije koje zavise od uvoza čelika i aluminija. Evropska unija je odgovorila uvođenjem carina na oko 2,8 milijardi eura vrijedne proizvode iz Sjedinjenih Država: čelik, poljoprivredne i druge proizvode, od motora Harley Davidson, do soka od narandže.

U poređenju sa stotinama milijardi dolara oko kojih se carinama sukobljavaju Sjedinjene Države i Kina, obim carina kojima ponovo međusobno prijete Evropska unija i SAD svakako se čini malim, ali je važan znak još jedne prepreke na koju nailaze pregovori o trgovini između dvije strane, a na koju SAD i EU nailaze u vrijeme dok ekonomija bilježi usporavanje, upozorava Market Watch.

„EU je koristila SAD u trgovini mnogo godina. To će uskoro prestati!“, zaprijetio je Trump na Twitteru.

Trump je, ipak, prošle godine povukao ručnu i odlučio da neće uvesti carine na uvoz automobila iz Evropske unije, a dvije strane su se složile da će raditi na poboljšavanju ekonomskih veza. Za pregovore je najzainteresovanija Njemačka, čiji je izvoz automobila i autodijelova u SAD veći od polovine ukupnog obima izvoza ovih proizvoda iz Evropske unije u SAD, dok se Francuska protivi, insistirajući da odredbe Pariškog klimatskog sporazuma moraju biti zastupljene u bilo kojem dogovoru, što će biti teško uzevši u obzir da SAD nisu potpisale sporazum.

 

PREKOTamara Zablocki
IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here