Konkurencija u poslu

Bez obzira na to u kojoj privrednoj grani poslovali, velika je vjerovatnoća da vi niste prvi koji su se sjetili da nude baš te proizvode ili usluge koje nudite, već da to rade i drugi. Šta je to što će kupce opredijeliti baš za vas, pitanje je oko kog su se ”isplele” čitave prodajne teorije i filozofije.

Konkurencija je zapravo potpuno prirodna i zdrava stvar. Ona vam može pomoći da odredite svoju trenutnu poziciju na tržištu, a osim toga, ne možete znati kako se kotirate u okviru svoje tržišne niše ako nemate sa kim da se uporedite.

Konkurencija može učiniti da se vaš biznis proširi i poboljša, ona vas može tjerati da se trudite više, a iz njihovih uspjeha i neuspjeha i vi možete učiti. Zato se konkurencije ne treba plašiti, a ovo su neki načini na koje možete da se prema njoj odnosite.

Nemojte potcjenjivati

Konkurencija može dolaziti u raznim oblicima. To može biti druga srednja ili mala firma, ali i korporacija, kao i frilenseri koji nude svoje usluge. Svi oni imaju isti cilj kao i vi, opstajanje poslovanja i ostvarivanje zarade. Na prvi pogled moglo bi se učiniti da bi najopasniju konkurenciju mogle da vam predstavljaju velike firme, sa već uspostavljenim i uhodanim načinom poslovanja i obraćanja kupcima. Međutim, to u realnosti često i nije slučaj. Upravo su manje kompanije obično mnogo motiviranije za uspjeh, zato što im od njega zavisi opstanak. One mogu raditi neprimjetno, sve dok se ne dogodi neki veliki proboj na tržište ili drugi značajan događaj koji će ih učiniti poznatim. Osim toga, velike kompanije često se moraju baviti mnoštvom papirologije, a male za to vrijeme mogu rizikovati i raditi sve kako bi opstale i održale se. Zato ih nemojte potcenjivati.

Nemojte ignorirati

Kada nešto radite i pritom to radite dobro – dobro u smislu da se vaši proizvodi, odnosno usluge prodaju, lako možete smatrati da ste na nekakvoj vrsti trona. Tada se može javiti i gordost, a upravo ona vas može spriječiti da obraćate pažnju na ono što radi konkurencija. Zasjenjeni svojim uspjehom možete ne primijetiti da su i oni razvili svoj proizvod, odnosno uslugu i da su oni trenutno možda bolji od vašeg. Ako pratite šta radi vaša konkurencija, morat ćete pratiti i šta se dešava sa vašim sopstvenim proizvodima ili uslugama – upoređivat ćete ih, a samim tim ćete ih stalno procjenjivati i po potrebi poboljšavati. To je još jedan od načina na koji vas vaša konkurencija može održati budnim i prisutnim u tržišnoj utakmici, posebno ako u njoj pobjeđujete i počinjete da se ušuškavate u varljivi osjećaj sigurnosti.

Nemojte kopirati

Kada neko od vaših konkurenata postigne uspjeh tako što je, naprimjer, starom problemu pristupio na nov način, možete se naći u iskušenju da probate istu formulu. U tome nema ničeg lošeg, ali ipak treba voditi računa o tome da li pokušavate da kopirate ono što radi konkurencija. Poštovanje trendova koji su aktuelni u vašoj oblasti poslovanja je sasvim jedna stvar, poželjna i vrlo preporučljiva, ali ako nastojite da doslovno pokradete neke ideje, to se ne može dobro završiti po vas. Umjesto kopiranja, opredijelite se za obogaćivanje svoje baze znanja o tome na koji način se određeni problemi mogu riješiti, odnosno postojeća rješenja unaprijediti. Nemojte direktno kopirati nečije formule, jer one ne moraju važiti za vaš problem, niti za okruženje u kom problem postoji. Nerealno je očekivati da sva rješenja do kojih, uz svoj tim, dođete budu potpuno originalna. Međutim, biznis je daleko kompleksniji i kada je riječ o generiranju novih ideja ili osvježavanju starih, u dvorište svoje konkurencije zavirite tek toliko da se informirate o načinu na koji se oni nose sa svojim idejama i rješenjima.

Nikada „prljava” igra

Ukoliko se opredijelite na potez koji bi mogao ozbiljno oštetiti vašu konkurenciju, razmislite još jednom. Pristup u kom se vaš uspjeh zasniva na nečijem neuspjehu dugoročno je neodrživ i zato budite veoma pažljivi oko toga da li svjesno i namjerno činite štetu svojim konkurentima. Čak i ako su oni ti koji se odlučuju na „prljave” trikove, to ne znači automatski i poziv da se takvoj igri pridružite, jer će se ona najvjerovatnije završiti obostranom štetom. Nemojte zaboraviti da vi ne možete da utječete na to kako će vaša konkurencija pristupati sopstvenoj, ali zato možete da odlučujete o tome kako ćete vi, odnosno vaša firma, pristupati svojoj konkurenciji. I u ovoj igri važe fer pravila, a to kakav ste igrač odražava se i na vaš ugled u javnosti, što je stvar koja se veoma dugo gradi, ali se jednim nepromišljenim potezom može ugroziti. Zato dobro razmišljate o svojim potezima, imajući na umu dugoročnu perspektivu.

 

 

IZVORBusiness Magazine
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here