Piše: Mirela Haskić

Bosna i Hercegovina prema Izvještaju o globalnoj konkurentnosti Svjetskog ekonomskog foruma (WEF), nalazi se na dnu liste kada su u pitanju inovacije. Iako je naša zemlja od strane WEF analitičara dobila svega 28 od mogućih 100 bodova u oblasti inovacijske sposobnosti, svijetli primjeri itekako postoje jer se još uvijek možemo pohvaliti inovacijama koje nose etiketu Made in BiH, čiju vrijednost i potencijale su prepoznali i svjetski mediji. Jedan od njih je i Rubico, pametni privjesak, iza kojeg stoji startup kompanija Amplius Electronics iz Mostara.

Rubico je pametni uređaj koji ima tri funkcije u sebi. On može napuniti bateriju najnovijih pametnih telefona do 40 posto ovisno o bateriji koja se nalazi u telefonu. Pored toga ima ulaz za memorijsku karticu koji podržava kartice do 128GB. Uz pomoć ove opcije omogućeno je slanje fotografija, videozapisa, muzike i dokumenata na Rubico uređaj. Treća opcija je RFID ili bolje poznat naziv NFC tag koji nije isprogramiran pa ga korisnik, ukoliko ima znanja, može isprogramirati za različite svrhe-registracijske kartice u kompanijama, smart home uređaji i sl.

Podrška Sparka

“Velika prednost Rubica su njegove dimenzije. Najbolja usporedba je sa Zippo upaljačem jer su praktički iste veličine. Pored hardwarea, razvili smo mobilnu aplikaciju koja olakšava korištenje samog proizvoda. Proizvod podržava samo Android uređaje, tako da je aplikacija jedino dostupna na google playu”, za Business magazine kaže Marin Bevanda, jedan od osnivača Amplius Electronicsa.

Bevanda je sa svojim kolegom Lukom Marinom došao na ideju ovakvog uređaja dok su još bili u srednjoj školi. Razvoj proizvoda trajao je sporo zbog obaveza prema školi, a nakon dvije godine rada imali su potpuno funkcionalan prototip. Zvanično je predstavljen na Indiegogo kampanji (online platformi za prikupljanje sredstava za različite namjene), gdje su dobili podršku iz 12 zemalja svijeta.

Bevanda ističe da im nije bilo teško pokrenuti kompaniju jer su imali potpunu podršku Spark poslovnog parka u koji su učlanjeni od samog početka.

„Njihovi mentori odradili su veliki posao, dobili smo prostor i opremu za rad, a kada smo trebali osnovati kompaniju, njihovi pravnici su nam pomogli oko papirologije i svega ostalog što je bilo potrebno za otvaranje tvrtke. Sa sigurnošću možemo reći da ne bi znali otvoriti tvrtku bez njihove pomoći. Spark je pružio veliku podršku našem timu i proizvodu. Oni svaki tjedan dovode nove mentore koji drže radionice. Na tim radionicama može se mnogo naučiti jer pokrivaju razne oblasti, poput dizajna, programiranja, prava, prodaje i sl. Pored toga, omogućili su nam korištenje njihove opreme-računala, 3D printer itd.“, dodaje Bevanda. 

Amplius Electronics počeo je s radom u julu 2015. godine, a kao kompanija osnovan je prošle godine. Danas je kompanija bazirana na razvoju hardwarskih proizvoda koji komuniciraju sa softwareom.

Žele ostati u BiH

Međutim, koliko je potrebno imati dobru ideju, potrebno je imati i načine kako je realizirati. Nažalost, tim Amplius Electronics susreće se s brojnim problemima.

“U BiH nema tvrtki koje mogu proizvesti ono što je nama potrebno i zbog toga smo prisiljeni koristiti usluge tvrtki koje se nalaze van BiH. Uzmimo primjer matične ploče koje su potrebne u našem proizvodu. Nitko u BiH nije radio tehnologiju pravljenja tih ploča kada smo tražili partnera. Nadam se da danas ima tvrtka koja radi s tom tehnologijom kako bi za idući proizvod mogli surađivati. Trenutno za ovaj proizvod morali smo napraviti partnerstvo s tvrtkama koje nisu u BiH. Ne želimo napustiti BiH, to nije naš cilj. Mi želimo ostati u BiH i izgraditi radna mjesta za državljane BiH”, objašnjava Bevanda.

Kao i svi inovatori i pokretači start-up kompanija i Amplius Electronics nije naišao na podršku države. Možda je upravo nedostatak podrške jedan od razloga zbog kojih se BiH nalazi na dnu svjetske ljestvice kada su u pitanju inovacije.

“Mislim da se BiH nalazi na dnu zbog mentaliteta. Nisu problem inovacije. U BiH ima veoma dobrih startupa koji mogu postati tvrtke sa 200-300 uposlenih, ali je problem što imaju slabu podršku. Pronaći investitora za startup u BiH je kao da tražite iglu u plastu sijena. Investitorov prvi zahtjev je da otvorite kompaniju u Velikoj Britaniji ili SAD. Ima mnogo organizacija koje daju novac startupima, ali sa tim novcem startupi mogu samo mali korak napraviti. U susjednim zemljama daju se grantovi za startupe u iznosu od 50.000 KM, to je već neki novac s kojim bi startup u BiH mogao napraviti nekoliko velikih koraka i doći do veoma dobrih klijenata”, objašnjava Bevanda.

Zbog svega ovoga proizvodnja i prodaja Rubica ide sporo, ali su uspjeli pronaći klijente, kupce i partnere uz koje će Rubico postati prepoznatljiv bh. proizvod.

“Prodali smo nešto više od 750 Rubico proizvoda. Pored toga, imamo zainteresirane klijente koji žele biti ekskluzivni distributeri u državama poput Švicarske, Turske i Australije. Zbog toga što nismo još spremni za proizvodnju većih količina, jednostavno moramo ići korak po korak. Ostvarili smo suradnju s Interagent d.o.o. špedicijom koja nam je puno pomogla oko papirologije za Rubico proizvod na čemu smo im iznimno zahvalni”, ističe Bevanda.

Iako trenutno marljivo rade na ovom proizvodu i finaliziranju isporuke, paralelno se radi i na novom proizvodu, a o čemu zasad ne žele govoriti.

“Počeli smo raditi na novom proizvodu. Napravili smo kratki video u kojem se ne otkriva o čemu je riječ, nego gledatelji moraju sami pokušati shvatiti koji je proizvod u pitanju. Sredinom iduće godine otkrit ćemo o kojem je proizvodu riječ”, kaže Bevanda.

Na listi najboljih startupa u BiH

Magazin Techflier iz Burlingamea u Californiji, koji prati najbolju i najpametniju tehnologiju i startupe iz cijeloga svijeta, napravio je popis 13 najboljih startupova iz BiH za 2017. godinu. Na sedmom mjestu nalazi se i Rubico.

Techflier je svrstao naš startup u top 13 startupa iz BiH na koje treba obratiti pozornost u nadolazećim godinama. Ovakve stvari dobro utječu na naš tim i budeš sretan jer si na toj listi. To vam daje vjetar u leđa jer vidite da i drugi primjećuju ono što radite. Ovakve promocije su fantastične za mlade tvrtke poput naše, mogu rezultirati investicijom ili prodajom”, ističe Bevanda.

A osim značajnim sedmim mjestom na listi magazina Techflier, mogu se pohvaliti i trećim mjestom na drugoj po redu internacionalnoj startup konferenciji i takmičenju BETAPITCH Mostar 2018.

“Odabrani smo u top deset startupa koji su se borili za nagrade, a mi smo osvojili treće mjesto. Dobili smo nagradu od CEE Freiraum i sada postajemo njihovi članovi. Na ostalim događajima nismo učestvovali jer smo bili previše okupirani proizvodnjom Rubico proizvoda”, dodaje Bevanda.

 

PREKOMirela Haskić
IZVORBusiness Magazin
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here