Ono po čemu je Konjic poznat, između ostalog, je i drvorezbarstvo. Drvorezbarstvo je umjetnički zanat, ćipka u drvetu, koji na ovim prostorima traje više od 150 godina.  Ovakva vrsta rezbarije radi se jedino u Konjicu. Između dva svjetska rata, u gradu na Neretvi bile su registrirane 34 drvorezbarske radionice, a među onima koje su doživjele najveći uspjeh je i radionica u vlasništvu porodice Nikšić. Porodica Nikšić se drvorezbarstvom bavi jedno stoljeće, prenoseći znanje i umijeće ovog zanata s generacije na generaciju. Prenoseći svoje znanje drvorezbarskih zanata na mlađe generacije te stalnim dizajnerskim inovacijama i uspješnim vođenjem porodične firme, ova porodica uspjela je do danas očuvati tradiciju konjičkog drvorezbarstva.

Sa oca na sina

Davne 1920. godine, Gano Nikšić otvara prvu drvorezbarsku radnju u Konjicu. U vrijeme kada je Konjic bio u sastavu Primorske banovine, upravne jedinice u Kraljevini Jugoslaviji, postojala je reklama u tadašnjim novinama sa logom „Prva i najpreciznija rezbarska radnja od orahovine“. Vlasnik te radnje bio je Adem Nikšić sin Gane Nikšića, koji je svoj namještaj predstavljao na sajmovima u Parizu, Beogradu. Tradiciju bavljenja ovim zanatom nastavlja njegov sin Mukerem Nikšić, koji je prenosi na svog sina Armina, trenutnog vlasnik SZR Braća Nikšić. Posebnost proizvoda ogleda se u samoj izradi, bosanskoj i arapskoj šari i vinovoj lozi, a uz sve to tu je i kvalitet i tradicija.

SZR Braća Nikšić u svom asortimanu nudi veliki izbor tradicionalnog bosanskog i modernog namještaja. Sav namještaj rađen je ručno u punom plemenitom drvetu oraha, javora i trešnje.

„Standardni asortiman su peškuni svih dimenzija, sećije, škrabije, sehare, suveniri, a po narudžbi radimo i ostale dijelove namješta po željama i mjeri kupaca -bosanske sobe, spavaće sobe, komode, trpezarijske garniture“, za Business magazine kaže Armin Nikšić, vlasnik SZR Braća Nikšić.

Namještaj Braće Nikšić ukrašava enterijere velikog broja klijenata, a mnoge kompanije suvenire sa svojim logotipom naručuju baš kod njih.

Nikšić kaže da drvorezbarstvo nije samo zanat, to je i umjetnost. Potrebno je dosta ljubavi, strpljenja, preciznosti, talenta, upornosti da bi se izučio zanat, a kasnije i stvarali drvorezbareni proizvodi. Kvalitet, tradicija i unikatnost tajne su uspjeha drvorezbarstva.

Ljubav prema ukrašavanju drveta uspješno se prenosila s koljena na koljeno. Nove generacije razvijale su i širile posao, upoznajući svijet s umjetnošću ukrašavanja drveta. Namještaj porodice Nikšić je 2006. godine proglašen pokretnim naslijeđem BiH,

„Brend nismo stvarali mi već naši preci. Mi smo ga naslijedili, nadogradili, proširili i pripremili da ga ostavimo našim nasljednicima. Za razvoj brenda najzaslužniji je kvalitet i postojanost namještaja. Mi u našoj kući imamo namještaj koji je napravljen prije skoro 100 godina i danas ga koristimo. To su rafa, ćošnjak i tri djela vitrine. Komisija za očuvanje kulturnog naslijeđa je tih pet komada namještaja proglasila nacionalnim blagom BiH i označila ga kao takvog“, objašnjava Nikšić.

U izradi namještaja uglavnom koriste tehniku plitkog reza oraha, javora i trešnje. Asortiman je proširen, ali je tehnika ostala ista kao i na početu stvaranja brenda. Koriste se isti alati, iste operacije i sve se radi ručno.

U posljednje vrijeme najviše pažnje posvetili su promociji i predstavljanju svog rada. Na sajmovima na kojima učestvuju i prezentiraju svoj asortiman ne izostaju nagrade. Činjenica da turisti koji posjete Konjic obavezno posjete i SZR Braća Nikšić govori da su kada je u pitanju promocija i prepoznatljivost proizvoda veoma uspješni.

Nedostatak zanatlija

Trenutno raspolažu zadovoljavajućim proizvodnim kapacitetom, međutim u planu je povećanje obima proizvodnje, te će tako morati proširiti i proizvodne kapacitete. Međutim, veliki problem predstavlja im i pronalazak ljudi koji su zainteresirani da se bave ovim zanatom.

„Veoma teško je naći ljude koji su zainteresirani za ovaj zanat, jer kao što je već rečeno treba dosta vremena, ljubavi, preciznosti i talenta da se izuči. Nažalost, naše škole u svom nastavnom programu nemaju drvorezbarski zanat, a mi nemamo dovoljno ljudskog i prostornog kapaciteta da možemo osposobljavati veći broj drvorezbara“, naglašava Nikšić.

Kada je u pitanju odnos prema ljudima koje rade kod njih, Nikšić ističe da su u radionici kao jedna porodica te dodaje da je najbolji pokazatelj da su napravili nešto kako treba činjenica da za svoje saradnike imaju ljude koji cijeli svoj radni vijek provedu kod njih.

“Iza vrhunskog stručnjak stoji od šest do osam godina predanog rada. Osim što morate biti dobar zanatlija, morate imati i dara za umjetnost”, kaže Nikšić

Trenutno proizvodi iz asortimana Braće Nikšić mogu se kupiti jedino u njihovoj radnji u Konjicu.

„Još uvijek nismo registrovani za izvoz, tako da smo okrenuti domaćem tržištu. Iako mi ne izvozimo veliki dio naših proizvoda ipak „ode“ u inozemstvo, jer imamo puno turista iz svih djelova svijeta koji posjećuju našu radnju i kupuju naše proizvode. Uglavnom, kupci dolaze kod nas u salon i radionicu gdje mogu na licu mjesta vidjeti kako naši majstori umjetnici izrađuju pojedine šare“, ističe Nikšić.

Također, kupci asortiman mogu pogledati i na njihovoj oficijelnoj web stranici i putem društvenih mreža.

Planovi za naredni period usmjereni su na ispunjavanje zahtjeva kupaca i isporuke narudžbi, a cilj im je da u saradnji sa Visokom školom za turizam u Konjicu izvrše obuku zainteresiranih učenika za ovaj zanat.

Na UNESCO-voj listi

Odavno je drvorezbarstvo najpoznatiji umjetnički zanat iz Konjica, a konjički drvorezbari uživaju svjetsku slavu.  Komitet za očuvanje nematerijalne kulturne baštine na svom 12. zasjedanju u Južnoj Koreji  6. decembra 2017. godine zvanično je uvrstio Konjičko drvorezbarstvo na Reprezentativnu listu nematerijalne kulture baštine čovječanstva UNESCO-a. Proces nominacije Konjičkog drvorezbarstva započet je još 2014. godine, u saradnji Federalnog ministrastva kulture i sporta i lokalne zajednice u Konjicu koja baštini ovaj element. Konjičko drvorezbarsto je drugi element nematerijalne baštine iz Bosne i Hercegovine koji je, nakon Zmijanjskog veza, uvršten na Reprezentativnu listu nematerijalne kulturne baštine čovječanstva.

„Uvrštavanje na UNESCO-vu listu nematerijalne svjetske baštine znatno će doprinijeti na popularizaciji, zaštiti i održivosti ovog zanata“, dodaje Nikšić.

 

Braća Nikšić ocjenjuje sebe

– Kvalitet = 5

– Odgovornost prema poslu i poštovanje saradnika = 5

– Marketing = 5

– Imidž = 5

– Odnosi s medijima = 5

– Zadovoljstvo i komunikacija s kupcima/korisnicima = 5

 

 

PREKOMirela Haskić
IZVORBusiness Magazin
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here