Međunarodno udruženje avio kompanija (IAG), kompanije Ryanair, easyJet i Wizz Air podnijele su žalbe Evropskoj komisiji protiv Francuske i štrajka njenih kontrolora leta koji ograničavaju osnovne principe slobode kretanja u okviru Evropske unije.

Avio kompanije ne dovode u pitanje pravo na štrajk, ali smatraju da Francuska krši zakon Evropske unije time što ne dozvoljava nadlijetanje vazdušnog prostora iznad zemlje dok traju štrajkovi. Putnicima na ovim letovima uskraćena je osnovna sloboda putovanja između zemalja članica koje nisu obuhvaćene štrajkom.

Samo u ovoj godini, štrajkovi francuskih kontrolora leta porasli su za 300 posto u odnosu na 2017. godinu. Prošlog mjeseca, Senat Francuske potvrdio je da je Francuska odgovorna za 33 posto kašnjenja letova u Evropi. Senat također zaključuje da pravo na štrajk treba biti u ravnoteži sa obavezom obezbjeđivanja javnih usluga.

Willie Walsh, izvršni direktor AIGa istaknuo je: „Pravo na štrajk treba da bude usklađeno sa slobodom kretanja. Ne utiču štrajkovi francuskih kontrolora leta samo na klijente koji lete ka ili iz Francuske. Putnici na letovima koji uključuju prelijetanje francuskog vazdušnog prostora, naročito veliki dio vazdušnog prostora koji pokriva Marsej i Mediteran, su također pogođeni kašnjenjima i masivnim prekidima. Ovo utiče na sve avio kompanije i ima jako negativan uticaj na španski turizam i privredu.”

U žalbama se kaže da postoji pravni presedan u ovom slučaju. Španci su se 1997. godine žalili Evropskoj komisiji nakon što su ispaštali godinama zbog činjenice da su francuski poljoprivrednici sprečavali njihov izvoz voća i povrća u Evropsku uniju. Evropski sud presudio je protiv Francuske zato što francuske vlasti nisu utjecale na postupke poljoprivrednika i nisu obezbijedile slobodan protok robe.

Michael O’Leary, izvršni direktor Ryanaira pojašnjava: „Dobavljači usluge kontrolora leta u Evropi nađu se u haotičnoj situaciji kada se stotine letova otkazuje ili kada letovi kasne zbog štrajkova kontrolora leta ili zato što Evropa nema dovoljno zaposlenih u kontroli leta. Kada su u Grčkoj i Italiji kontrolori leta bili u štrajku, preleti su nastavljeni kao što je uobičajeno. Zašto Francuska ne slijedi taj primer? Dobavljači usluga kontrole leta (naročito u Njemačkoj i Velikoj Britaniji) koriste nepovoljne vremenske prilike i eufemizme kao što su „ograničeni kapaciteti“ kao izgovore, a istina je da ne raspoređuju dovoljno kontrolora leta koji bi bili zaduženi za broj zakazanih letova. Ovi prekidi su neprihvatljivi i mi pozivamo vlade evropskih zemalja i Evropsku komisiju da hitno i odlučno reaguju kako bi obezbedili dovoljan broj kontrolora leta i da na prelete ne utiču nacionalni štrajkovi kao što je to slučaj u Franucskoj, i to ne prvi put.“

Johan Lundgren, izvršni direktor easyJeta, navodi: „Mi u potpunosti poštujemo pravo na štrajk i učestvovali smo u konstruktivnom dijalogu sa Evropskom unijom i Vladom Francuske kako bi se suočili sa problemom koji izazivaju štrajkovi kontrolora leta. Nažalost, naši putnici nisu osjetili neki veći napredak do ovog momenta i to je razlog zbog koga smatramo da je neophodno da se preduzme slijedeći korak, naročito imajući u vidu činjenicu da je štrajk u ovoj oblasti u ovoj godini dostigao brojku od 29 dana.“

József Váradi, izvršni direktor Wizz Aira kaže: „Neuspjeh francuskih vlasti u oblasti kontrole leta da obezbijede kontinuiranu i adekvatnu uslugu već je izazvala masovna remećenja planova hiljade putnika širom Evrope, a avio kompanije su se onda bavile posljedicama. Suočavanje sa ovim problemom mora biti prioritet evropskim vlastima kako građani Evrope i evropske kompanije više ne bi bili držani kao taoci nacionalnih problema koji postoje u okviru jedne grane industrije.”

Eurocontrol saopštava da je više od 16.000 letova zabilježilo kašnjenje do juna ove godine zbog štrajkova kontorolora leta, a tim kašnjenjima je bilo pogođeno više od dva miliona putnika.

Prošlog ljeta, Evropska komisija saopštila je da su od 2005. kontrolori leta održali otprilike 357 štrajkova u Evropi, što je ekvivalent periodu od otprilike mjesec dana godišnje koliko traju poremećaji na evropskom nebu.

 

IZVORBusiness Magazin
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here