Pozitivan trend koji naša regija već petnaestak godina bilježi u sektoru turizma, trebao bi biti nastavljen i intenziviran i u prestojećoj ljetnoj sezoni. Naime, zahvaljujući povoljnom geografskom položaju, prirodnim ljepotama, bogatoj kulturi i tradiciji, ali i sve jačoj i osmišljenijoj ciljanoj marketinškoj kampanji, turistički radnici očekuju da će ljeto 2018. proteći u znaku obaranja rekorda u broju gostiju i finansijskim prihodima, na šta ukazuju i rezultati ostvareni u predsezoni.

Efekti kampanje

To se posebno odnosi na Hrvatsku, gdje je, prema podacima Hrvatske turističke zajednice (HTZ), u maju zabilježen porast turističkih dolazaka i noćenja od 30, odnosno 40 posto u odnosu na isti prošlogodišnji mjesec, što je pridonijelo da i prvih pet mjeseci završe rastom broja dolazaka turista za 19, a noćenja za 24 posto.

Prema statistici sistema eVisitor, Hrvatsku je u maju posjetilo 1,7 miliona turista, koji su ostvarili 6,5 miliona noćenja, dok je u prvih pet mjeseci ove godine ostvareno ukupno 3,6 miliona turističkih dolazaka i 11,6 miliona noćenja.

Kako napominju iz HTZ-a, u prvih pet mjeseci 2018. stranci su bili dominantni gosti – došlo ih je 2,9 miliona, a ostvarili su 9,9 miliona noćenja, što je za 22, odnosno 27 posto više nego u isto vrijeme prošle godine.

“Navedeno potvrđuje kako su digitalne kampanje, marketinške, PR i druge aktivnosti HTZ-a značajno doprinijele pozitivnim trendovima. Na razini cijele godine očekujemo rast turističkog prometa po minimalnoj stopi od pet do sedam posto, čemu će zasigurno značajno doprinijeti i više od 70 novih redovnih aviolinija uvedenih u ovoj godini.

S aspekta Hrvatske turističke zajednice, koja je zadužena za promociju hrvatskog turizma, promotivne aktivnosti za glavni ljetni dio turističke godine već su uspješno odrađene. Sukladno Godišnjem programu rada, HTZ u ovoj godini provodi tzv. brand kampanje kojima je cilj povećanje svijesti o hrvatskom turističkom brendu te PPS (promicanje pred i posezne) kampanje kojima je cilj povećanje broja dolazaka u periodu pred i posezone. Omjer finansijskog ulaganja je 60 posto u brand kampanje te 40 posto u PPS kampanje. U 2018. planirane su četiri kampanje – dvije brand i dvije PPS, koje će se provoditi na ključnim emitivnim tržištima.

Glavna brand ljetna kampanja uspješno je provedena tokom maja na ključnih 20 emitivnih tržišta kao što su Njemačka, Ujedinjeno Kraljevstvo, Austrija, Poljska, Francuska, Švedska, Nizozemska, Belgija, Italija, Slovenija, Rusija i Češka.

Očekivanja od glavnog dijela turističke godine podrazumijevaju nastavak trendova rasta turističkog prometa započetih s predsezonom“, u izjavi za Business magazine naglašavaju iz Hrvatske turističke zajednice, prema čijim podacima je u predsezoni turistima najprivlačnija bila Istra, koja je zabilježila dva miliona noćenja u maju te 3,4 miliona noćenja u prvih pet mjeseci ove godine.

Na Kvarneru i u Splitsko-dalmatinskoj županiji u prvih pet mjeseci ostvareno je 1,8 miliona noćenja, a u Dubrovačko-neretvanskoj županiji 1,4 miliona noćenja.

Slijede Zadarska županija s 925 hiljada noćenja, Zagreb s 820 hiljada, Šibensko-kninska županija sa 500 hiljada te Ličko-senjska županija s 243 hiljade noćenja u prvih pet mjeseci ove godine.

“Tijekom prvih pet mjeseci ove godine najviše je turističkih noćenja ostvareno u Dubrovniku (935 hiljada noćenja), Zagrebu (819 hiljada noćenja), Rovinju (570 hiljada noćenja), Poreču (518 hiljada noćenja) i Splitu (465 hiljada noćenja).

Riječ je o destinacijama koje su turistički atraktivne tokom cijele godine, ali svakako valja naglasiti i snažan doprinos ostalih destinacija poput Umaga, Medulina, Opatije, Zadra, Šibenika i mnogih drugih popularnih destinacija koje se mogu pohvaliti kvalitetnom i atraktivnom destinacijskom ponudom koja je ujedno i često glavni motiv dolaska.

Očekujemo i daljnji napredak turističkog prometa na kontinentu, koji također ima kvalitetnu resursnu osnovu za uspostavom cjelogodišnjeg turizma“, preciziraju iz HTZ-a.

Najviše noćenja u prvih pet mjeseci 2018. uobičajeno su ostvarili turisti iz Njemačke, koje sa više nego dvostruko manje noćenja slijede Austrijanci i Slovenci, a potom turisti iz Ujedinjenog Kraljevstva te Bosne i Hercegovine. Slična struktura gostiju vjerovatno će se u sličnom omjeru zadržati i u jeku tursitičke sezone, s tim što bi se tokom ljetnih mjeseci trebao dodatno pojačati priliv turista sa delakih tržišta.

“Tradicionalno najjača tržišta, s kojih ostvarujemo najveći turistički promet, su Njemačka, Slovenija, Austrija, Češka, Poljska, Ujedinjeno Kraljevstvo, Italija…

U ovoj godini očekujemo i dalji snažan doprinos te nastavak pozitivnih trendova s dalekih tržišta, na kojima rastemo po visokim dvoznamenkastim stopama, kao što je to, primjerice, slučaj na tržištu Kine, Koreje ili Sjedinjenih Američkih Država.

HTZ u ovoj godini, upravo s ciljem još snažnijeg pozicioniranja naše zemlje na dalekim tržištima, otvara predstavništva u Šangaju, Seulu i Los Angelesu, a dio aktivnosti je fokusiran na uspostavu direktnih letova koji će našu zemlju povezivati s navedenim zemljama. Riječ je o strateški važnim ciljevima, jer je riječ o turistima koji preferiraju putovanja izvan glavnog dijela turističke godine i koji traže kvalitetnu destinacijsku ponudu koja uključuje eno-gastro, kulturni, zdravstveni, poslovni i druge selektivne oblike turizma“, potcrtavaju iz HTZ-a.

Porodični turizam

Rezultati predsezone ukazuju na uspješno ljeto i kada je riječ o turističkom tržištu Srbije, gdje je, prema podacima Narodne banke Srbije, u periodu januar-mart 2018. ostvaren devizni priliv od turizma u iznosu od 229 miliona eura, za 12 posto više u odnosu prvi prošlogodišnji kvartal. Kao i lani, ovog ljeta u turističkim posjetama Srbiji trebali bi prednjačiti gosti iz Bosne i Hercegovine, ali se očekuje i značajan rast dolazaka turista iz pojedinih dalekih zemalja koji do sada nisu bili naročito pristuni na srbijanskom turističkom tržištu.

“Od inostranih zemalja, najveći broj noćenja u 2017. ostvarili su turisti iz BiH (234.758 noćenja, što je za pet posto više u poređenju sa 2016. godinom, zatim slijede turisti iz Crne Gore, Turske, Hrvatske i Rusije.

Od inostranih gostiju, preovladavaju turisti iz regiona bivše SFRJ – susjedne zemlje imaju udio u ukupnom broju inostranih turista u Srbiji od oko 45 posto. Naravno, brojni su i turisti iz zemalja zapadne Evrope – najviše ih je iz Njemačke i Italije, a tu su i turisti iz Rusije. Međutim, primjetan je i veliki porast turista iz zemalja na kojima je TOS ranijih godina provodio intenzivnu promotivnu kampanju, a u korespodenciji sa uvođenjem direktnih aviolinija i ukidanja viza, što je doprinijelo odličnim rezultatima tokom 2017. u turističkom prometu turista iz, naprimjer, Izraela (rast od 248 posto) i Kine (119 posto)“,  preciziraju u izjavi za Business magazne iz Turističke organizacije Srbije (TOS), odakle ističu da su i ove godine bili izuzetno aktivni kada je u pitanju promocija Srbije kao turističke destinacije. Pritom posebno izdvajaju organiziranje studijskih putovanja za novinare, poput martovske posjete ekipe kineskog Travel Channela koja je snimala serijal o turizmu za Sky TV, studijskog putovanja za austrijske novinare, snimanja filma za TV 5 Monde

“Ovogodišnja globalna kampanja počela je 15. aprila na CNN-u, National Geographicu,  Euronewsu, a takođe će biti emitovane i dokumentarne emisije o Srbiji na Sky TV i TV 5 Monde.

Internet je segment gde smo veoma aktivni, ne samo kada su društvene mreže u pitanju ili Google već i u digitalnim kampanjama najjačih svjetskih operatera poput digitalne kampanje sa turoperaterom Airtours iz Švedske, SOTC i Thomas Cook iz Indije…

U junu nas očekuje studijska posjeta njemačkih novinara, kao i blogera iz Kine, studijska grupa iz SAD, kao i promotivni događaji sa Lonely Planeta u italijanskom Riminiju.

Stalno smo u kampanji i nadamo se da će ove aktivnosti doprinijeti daljem razvoju i jačanju turizma Srbije.

Ovogodišnja ljetnja kampanja pod sloganom Koje momente ćeš pamtiti ovog ljeta, #Vidi Srbiju, treba da pobudi emocije kod domaćih i regionalnih turista i da doprinese izboru ljetnjeg odmora. Ljetnja kampanja za domaće i turiste u regionu je u toku i obuhvata televizijsko oglašavanje, online i bilboard kampanju, štampane medije, radio…“, napominju iz TOS-a, uz opasku da u navedenoj kampanji tržišta bivših jugoslovenskih republika jedna su od prioritetnih.

Kako pojašnjavaju, na osnovu saznanja da turisti iz regije u Srbiju uglavnom dolaze individualno, u TOS-u su odlučili da ove godine akcent stave na porodični turizam i da pokažu i podsjete na mnoge srbijanske sadržaje i atrakcije koje se mogu posjetiti u ljetnim mjesecima.

“Ljetna sezona idealna je za provođenje odmora u prirodi uz razne aktivnosti koje su na raspolaganju turistima u Srbiji. Sve su popularniji avantura parkovi, banje stalno obogaćuju svoju ponudu, planinski centri nude brojne sadržaje – staze za vožnju biciklima do kojih se može doći korištenjem žičara, pješačke staze, šetno-edukativne staze, splavarenja, posjete etno-selima i uživanje u tradicionalnoj gastronomiji…

Ponuda turističkih destinacija u Srbiji za ljetnju sezonu 2018. znatno je sadržajnija, banje Srbije sa brojnim geotermalnim izvorima, kao i mnogobrojne vazdušne banje sve češće su izbor inostranih gostiju. Možemo se pohvaliti da banje Srbije gostima nude vrlo kvalitetne usluge i smještaj, a pojedine od njih imaju i veoma dugu tradiciju. Srbija ima više od 53 termalna lokaliteta, u čijim blagodetima su uživali još i stari Rimljani.

Sadržaj i kvalitet ponude danas umnogome je različit – ponuda je znatno upotpunjena dodatnim aktivnostima poput aqua parkova, različitih vrsta izleta, posjeta kulturno istorijskom nasljeđu, manifestacijama, ponudom aktivnog odmora… Banje više nisu samo destinacije za liječenje, već i za  welnes i spa. Aqua parkovi su takođe pored predivnih rijeka i jezera u Srbiji značajan dio turističke ponude. Ponuda aqua parkova bogata je u Sokobanji, Jagodini, Petrovcu na Mlavi, Bačkom Petrovcu, Aranđelovcu…“, pobrajaju iz TOS-a neke od glavnih turističkih aduta Srbije u prestojećoj sezoni, kojima dodaju i brojne ljetne manifestacije privlačne turistima, poput muzičkog festivala Exit, Sabora trubača u Guči, Nishville jazz festivala, Love festa u Vrnjačkoj banji ili Beer festa u Beogradu.

“Bogata ponuda etno turizma, neki od salaša u Vojvodini, uvijek su topla preporuka. Sa 62 salaša Vojvodina je pravi raj za ljubitelje mirnog odmora u prirodi, dječijih igrališta, jahanja konja i slično.

Preporuka su Kušići i Javor, mjesta koja imaju toliko čist vazduh da čak i Ivanjčani, čiji je grad proglašen za prvu vazdušnu banju u Srbiji, dolaze na ove destinacije da pročiste pluća.

Zapadna Srbija je regija sa najljepšim pogledom na planine, rijeke i jezera, sa 15 uređenih vidikovaca. Krstarenje Drinom, rijekom koja očarava. Poznata srpska ljepotica Kopaonik, nadaleko je poznata, nudi savršen odmor i avanuturu i ljeti i zimi. Dunav kao turistička destinacija uvijek je veoma interesantan, bogato kulturno nasljeđe, posjeta Golubačkoj tvrđavi, mogu uvijek biti destinacija za pamćenje“, konkretne su preporuke TOS-a.

Unaprijeđene konekcije

U Crnoj Gori također su optimistični po pitanju očuvanja kontinuiteta rasta turističkog prometa i prihoda od turizma, za šta osnov daje i podatak da je tu zemlju u prva četiri mjeseca ove godine posjetilo blizu 153 hiljade turista, što je za 20 posto više u odnosu na isti lanjski period. Prema podacima Nacionalne turističke organizacije (NTO) Crne Gore, turisti su u tom periodu ostvarili više od 365.000 noćenja, što predstavlja rast od 13 posto.

“Da su pozitivni trendovi nastavljeni u maju i junu, najbolje govore podaci lokalnih turističkih organizacija koje u prosjeku bilježe rast broja gostiju od preko 25 posto u odnosu na uporedni period prethodne godine.

Ovogodišnja turistička sezona bilježi značajan rast i kada su u pitanju finansijski pokazatelji. Prema zvaničnim podacima Centralne banke Crne Gore, u prvom kvartalu 2018. ostvareno je 30,7 miliona eura, što je rast od 18,5 posto u odnosu na prvi kvartal 2017. godine.

Budući da smo već u prethodnoj godini ostvarili blizu milijardu eura prihoda od turizma, a da interesovanje za našu destinaciju raste, izvjesno je da ćemo zadržati trend rasta turističkog prometa, a time i prihoda od turizma i premašiti prošlogodišnje rezultate, kako u pogledu prihoda, tako i u pogledu trajanja sezone“, argumentiraju svoj optimizam iz Nacionalne turističke organizacije Crne Gore u izjavi za Business magazine.

Kada je riječ o zemljama iz kojih se ovog ljeta očekuje najveći broj turista, tu nema značajnije razlike u odnosu na ranije sezone – primat drže Rusi i gosti sa područja bivše Jugoslavije, ali rast se očekuje kada je riječ o posjetiocima iz drugih dijelova Evrope.

“Prema utiscima sa sajmova na kojima smo predstavili ponudu za ovu sezonu, evidentno da je interesovanje za Crnu Goru kao turističku destinaciju u porastu, o čemu najbolje govori i sve veći broj turoperatora koji u svojim katalozima nude aranžmane za našu destinaciju, kao i sve veći broj novih aviolinija i aviokompanija.

Najave su dobre kada su pitanju tržišta Njemačke, Francuske, Poljske, Velike Britanije, Češke, zemalja Beneluksa i Skandinavije, što nam uz tradicionalnu dobru posjetu iz zemalja regiona, daje za pravo da očekujemo još jednu uspješnu turističku sezonu.

Što se tiče ruskog tržišta, koje značajno učestvuje u turističkom prometu, najznačajniji ruski turoperatori koji u svojim programima nude Crnu Goru, na osnovu dosadašnjeg interesovanja, najavljuju dobru sezonu i očekivanja su da će broj turista iz ove zemlje biti u porastu“, napominju iz NTO, uz opasku da su i uoči ove ljetne sezone poboljšane saobraćajne, u prvom redu zračne, konekcije Crne Gore sa svijetom, što bi također trebalo doprinijeti rastu broja stranih turista.

“Između ostalog, ove godine značajno je unaprijeđena aviopovezanost sa Poljskom, u skladu sa interesovanjem gostiju sa ovog tržišta, koje spada u red najznačajnijih za Crnu Goru. Do prije tri godine Crna Gora nije imala nijednu direktnu avioliniju iz Poljske, a danas direktnim letovima povezana je sa tri poljska grada. Posebna nam je čast što je poljski nacionalni avioprevoznik LOT donio odluku o uvođenju redovnog aviosaobraćaja na relaciji Varšava-Podgorica, što će izvjesno rezultirati i većim brojem turista sa ovog tržišta.

Pored uvedenih novih linija i dodatnih rotacija nacionalnog avioprevoznika Montenegro Airlinesa ka prioritetnim tržištima, imamo i sve veći broj letova niskobudžetnih aviokompanija, pa tako Wizz Air leti za Memingen, Milano i Budimpeštu tokom cijele godine, a ove godine otvara liniju za Katovice i Varšavu.

Ryanair, pored toga što nastavlja da leti za Berlin, London, Brisel i Štokholm, imat će direktan let iz poljskog grada Vroclava ka Crnoj Gori, dok EasyJet u periodu ljetnje turističke sezone realizuje letove iz Londona, Mančestera i Ženeve, a francuska low cost kompanija Transavia nastavlja sa svojim letovima u periodu od aprila do oktobra – sa dva leta nedjeljno povezivat će aerodrom Orly u Parizu sa Aerodromom Tivat. FlyDubai nastavlja da saobraća na relaciji  Dubai –Tivat u periodu od 26. marta do 26. oktobra. Novina je da će ovog ljeta iz Praga, Brna i Ostrave saobraćati i češka niskobudžetna aviokompanija Smart Wings sa sedam letova nedjeljno, od 1. juna do druge polovine septembra“, preciziraju iz NTO.

Iskorak u odnosu na prošlu ljetnu sezonu, crnogorski turistički radnici napravili su i kada je riječ o samoj ponudi, naročito u smislu smještajnih kapaciteta koji se kontinuirano kvantitativno i kvalitativno obogaćuju.

“U Crnoj Gori ima oko 400 hotela, kapaciteta više od 40.000 ležajeva. U 2017. godini otvorena su 32 nova hotela, od kojih je 75 posto visoke kategorije. Novina koja će obilježiti ovo ljeto jeste da će se nizu svjetskih hotelskih brendova koji posluju u Crnoj Gori – Aman, Regent,  Best Western, Hilton, CentreVille, Sheraton, La Roche, pridružiti i hotel Chedi, prvi od sedam hotela čija je izgradnja predviđena u okviru Luštice Bay, turističkog grada vrijednog 1,1 milijardu eura. Hotel će sadržavati 111 soba – 51 u sklopu hotela i 60 u vidu privatnih kondominijuma koji će biti dostupni kao ekskluzivni studio apartmani za odmor. Ove godine bit će otvorena i Luštica Bay marina sa 176 vezova, tj. marina naselje sa nekoliko stambenih kvartova koji podrazumijevaju različite vrste stambenih jedinica – od stanova do najluksuznijih porodičnih kuća i vila.

Novina je i da je od ove godine prisutna renomirana međunarodna hotelska grupacija Karisma Hotels & Risorts, koja je nedavno otvorila i hotel Holiday Village Montenegro u Ulcinju, renovirani nekadašnji hotel Belvi koji sada ima četiri zvjezdice.

Otvoren je i renovirani bivši hotel Rivijera u Njivicama, sada pod brendom grupacije Iberostar, a uskoro nas očekuje otvaranje renoviranog hotela Jadran u Perastu koji će imati pet zvjezdica, pod istim ovim brendom, što predstavlja važan iskorak u obogaćivanju turističke ponude Bokokotorskog zaliva.

Tokom ovog mjeseca očekuje se i otvaranje turističkog naselja sa pet zvjezdica u Dobroti. Radi se i na adaptaciji i rekonstrukciji hotelskog rizorta Lazaret u Herceg Novom,  a očekuje se i otvaranje novih hotela u Budvi i Tivtu

Pored toga, ljubitelje Miločera očekuje renovirani hotel Maestral, koji je sada kategorisan sa pet zvjezdica zahvaljući investiciji kompanije Adriatic Properties, koja upravlja Svetim Stefanom, a koja će uskoro početi realizaciju investicije u izgradnju hotela Kraljičina plaža u Miločeru, kao i rekonstrukciju hotela Durmitor na Žabljaku.

Tu je i značajan broj novih manjih, ali ne manje važnih, hotela širom Crne Gore, različitih kategorija, od pristupačnijih sa tri zvjezdice do luksuznih butik hotela koji mogu zadovolljiti i najzahtjevnije goste, kao što je novi hotel Majestic nadomak Starog grada Budve“, pobrajaju iz Nacionalne turističke organizacije Crne Gore neke od ovogodišnjih aduta iz inovirane crnogorske ljetne ponude.

 

 

 

IZVORBusiness Magazin
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here