Svjetsko prvenstvo u fudbalu, globalna smotra u Rusiji počela je 14. juna i trajat će do 15. jula. Titulu brani Njemačka. Ko će ovaj put biti novi prvak svijeta teško je predvidjeti, ali pravi dobitnik je već izvjestan.

Pravi dobitnik

FIFA oko 85 posto prihoda ostvaruje na ime brenda zvanog World Cup (Svjetsko prvenstvo), iako se on održava tek svake četvrte godine. Mundijal u Brazilu ukupno je koštao 2,7 milijardi dolara, ali je ostvaren prihod od 4,8 milijardi, tako da je profit od 2,1 milijarde FIFI omogućio da za bonuse, premije i osiguranje izdvoji 576 miliona dolara.

Ovogodišnji prihod dosegnut će 5,5 milijardi dolara pa će budžet za podjelu iznositi oko 700 miliona kada bude odigrana posljednja utakmica u Rusiji. Oko 400 miliona bit će podijeljeno na ime premija, a još oko 300 FIFA će morati izdvojiti za osiguranja igrača koji učestvuju i naknadu klubovima koji šalju igrače na Mundijal.

Ulaznice, sponzori i medijska prava tri su poluge biznisa. Najveći zalogaj preskupa su televizijska prava. U 2014. iznosila su 742 miliona dolara, a u Rusiji će biti oko milijarde. Uz to od marketinških prava bit će generirano više od 500 miliona dolara.

Stadioni su puni. Odmah po puštanju karata u prodaju prodato je 2,8 miliona ulaznica, što je više od 90 posto od ukupnog broja ulaznica. Domaći navijači kupili su 46, a stranci 54 posto kontingenta. Od stranaca najviše su kupili Amerikanci, Nijemci, Brazilci, Kolumbijci, Meksikanci i Argentinci. Najjeftinije ulaznice su 88, a najskuplje 625 eura, ne računajući otvaranje i finale.

Interes Kineza

Činilo se da će nakon velikih finansijskih afera problem biti jedino sa sponzorima. Povukli su se neki veliki igrači, poput Sonyja i Emiratesa, ali u pomoć su došli Kinezi. Svjetsko prvenstvo u Rusiji razlikuje se od prijašnjih jer je prvi put jedan od ključnih sponzora FIFE– kineski kapital, koji je zastupljen s čak četiri velike kompanije.

Sponzori krovne fudbalske organizacije, s ugovorima teškim stotine miliona eura, dijele se u dvije skupine. Elitna skupina su glavni sponzori tokom cijele godine, a druga skupina su oni koji sponzoriraju Svjetsko prvenstvo.

Osim standardnih Adidasa, Vise, Coca-Cole, Gazproma, Hyundai-Kia Motorsa i Qatar Airwaysa, u prvi rang sponzora ušla je Wanda Group. Riječ je o vodećoj kineskoj kompaniji u zabavnoj industriji (u vlasništvu je agencije za sportski marketing koju vodi rođak Seppa Blattera). Njihov ugovor s FIFA je tajan u pogledu iznosa, ali s obzirom na to da je potpisan do 2030. godine, za pretpostaviti je da iznosi više od rekordnih milijardu eura.

Među pet glavnih sponzora Svjetskog prvenstva u Rusiji, uz Budweiser i McDonald’s, čak tri su kineske kompanije Hisense (treći svjetski proizvođač televizora), Vivo (pametni telefoni) i Mengniu (mliječna industrija).

To jasno govori da iza proširenja Svjetskog prvenstva na 48 reprezentacija od 2022. ili 2026. godine stoje Kinezi, koji nikad nisu igrali na Mundijalu. Sve je izvjesnije da dalekoistočni div ima ambicija organizirati Mundijal, a proba će biti Kup konfederacija 2021., koji se zbog velikih vrućina, ipak, neće održati u Kataru, nego u Kini.

Simboličan porez

FIFA se može usporediti s automobilskim koncernima, ali samo po prihodima. Ona je udruženje, neprofitabilna organizacija koja dobit i rezerve investira u fudbal. Prihodi i rashodi moraju biti ujednačeni. Kao udruženje, FIFA na čistu dobit Švicarskoj mora platiti samo četiri posto poreza, dok društva kapitala plaćaju dvostruko više.

Fudbalski koncern veliki novac zarađuje na svjetskim fudbalskim prvenstvima, iako naglasak ne smije stavljati na zaradu. Model je jednostavan – troškovi se prebacuju na domaćina koji oslobađa FIFA plaćanja poreza. Prostor oko stadiona postaje bescarinska zona i svi FIFA partneri oslobođeni su plaćanja poreza domaćinu.

Prema procjenama stručnjaka, zemlje organizatori ostaju tako bez 250 miliona eura prihoda. Rusi se ne žale. Štaviše, ponosno ističu da će održavanje Svjetskog prvenstva osigurati rast ruskog BDP-a u idućih pet godina i rast zaposlenosti do 240.000 ljudi godišnje.

Službeno, potrošili su 11 milijardi dolara, a ukupni utjecaj Mundijala na rusku ekonomiju iznosit će oko 31 milijardu dolara. I prije početka prvenstva ekonomski efekt dosegnuo je jedan posto godišnjeg BDP-a Ruske Federacije. Otvoreno je oko 220.000 radnih mjesta.

Zarada, naravno, neće zaobići ni velike sponzore. Adidas se prvi oglasio i objavio da su, u prva tri mjeseca ove godine, zaradili 540 miliona eura, što je rast prodaje od 18 posto.

Blagodati Mundijala

Visoke zarade posebno će se sabirati u 32 zemlje čije su reprezentacije učesnici Mundijala. Ostali će samo gledati.

Samo za plasman timovi su zaradili po osam miliona dolara, uz 1,5 miliona u vidu nadoknade troškova za pripreme. Svaki novi korak dalje na Svjetskom prvenstvu donosi i novu zaradu. Ispadanje u osmini finala donosi 12 miliona, poraz u četvrtfinalu 16 miliona, četvrto mjesto donosi 22 miliona, treće 24 miliona, drugo 28 miliona, a svjetski prvak će zaraditi 38 miliona dolara.

Ruke trljaju ugostitelji, prodavači televizora, vlasnici kladionica, pivari, turističke agencije, teleoperatori, suvenirnice…

Pivari, naprimjer, u ovakvim prigodama uvijek računaju potrošnju piva veću za 10 posto. Prodavači televizora rast prodaje i do 20 posto. Analize kartičarskih kuća pokazale su da svaka utakmica reprezentacije vrijedi barem 65 miliona eura.

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here