Općina Gračanica smještena je u sjeveroistočnom dijelu Bosne i Hercegovine i jedna je od općina u sastavu Tuzlanskog kantona. Zahvaljujući bogatoj zanatsko-trgovačkoj tradiciji i povoljnim prirodnim uslovima, danas u Gračanici djeluje veliki broj malih i srednjih preduzeća. Općinska administracija i načelnik Nusret Helić raznim mjerama, aktivnostima i projektima nastoje unaprijediti poslovni ambijent i privući nove investicije, a koliko su u tome uspješni dovoljno govori podatak da u posljednjih nekoliko godina ova bh. općina doživljava privrednu ekspanziju te se iz godine u godinu povećava broj privrednih subjekata.

Ono po čemu se općina Gračanica izdvaja od drugih i što je čini konkurentnom je prije svega tradicija u poduzetništvu i iskustvo u različitim privrednim granama zasnovano na privatnom kapitalu. Također, ova općina može se pohvaliti i razvijenom mrežom finansijskih institucija, dostupnom obrazovnom infrastrukturom, izgrađenim kapacitetima i iskustvom u oblasti poljoprivede kao i razvijenom telekomunikacijskom mrežom.

Općinska administracija provodi kontinuirane aktivnosti kako bi unaprijedila poslovni ambijent i privukla nove investicije te nastoji iznaći načine kako bi prirodne i društvene resurse optimalno iskoristila. Tako su u prethodnoj godini realizirani projekti usmjereni na razvoj malih i srednjih preduzeća te su poduzete mjere kojima se olakšava poslovanje postojećih i budućih kompanija.

„U 2017. godini, u okviru zajedničkog programa EU i Njemačke vlade za podršku lokalnoj samoupravi i ekonomskom razvoju u BiH- EU Prolocal, potpisan je memorandum o razumijevanju sa Općinom Gračanica u cilju jačanja kapaciteta lokalnog ekonomskog razvoja i analize indikatora po osnovu lokalizovanog Akta o malom biznisu (SBA). Započeti su procesi uspostavljanja javno -privatnog dijaloga te smo radili na jačanju međuopćinske saradnje i identifikacije potencijalnih projektnih prijedloga na koje su MSP mogli aplicirati u okviru grant poziva za bespovratna sredstva,“  za Business magazine kažu iz Odsjeka za lokalni razvoj Općine Gračanica.

Kako bi pomogla i ohrabrila poduzetnike u njihovim poduhvatim u prethodnom periodu Općina Gračanica je investirala u infrastrukturu kojim se povećava atraktivnost lokalne jedinice sa stajališta jačanja postojećih i privlačenja novih privrednika. Tako je u putnu infrastrukturu uloženo 952.569 KM, za poboljšanje lokalnog kanalizacionog sistema 317.460 KM, za poboljšanje lokalnog vodoopskrbnog sistema 663.676 KM, a sredstva su uložena i u poboljšanje sistema snabdjevanja električnom energijom kao i za regulaciju vodotokova u cilju otklanjanja negativnih uticaja na okoliš i elementarnih nepogoda.

Olakšice za privrednike

Krajem 2015. godine osnovano je Lokalno ekonomsko vijeće- LEV, koje je započelo sa radom u decembru 2017. godine. Ovo vijeće formirano je kao osnovni mehanizam javno-privatnog dijaloga, a sastavljeno je od predstavnika javnog, privatnog i civilnog sektora, s ciljem kreiranja povoljnijeg poslovnog ambijenta. Također, poduzete su mjere kojima se smanjuju određeni troškovi, skraćena je procedura pri registraciji djelatnosti obrta i samostalnih djelatnosti, a početkom 2018. godine formiran je tim za analizu parafiskalnih nameta (komunalnih taksi), s ciljem davanja prijedloga za njihovo unapređenje.

„Postoje pravila koja malim i srednjim preduzećima dopuštaju da budu izuzeta od određenih pravno reguliranih obaveza. Olakšice se odnose na plaćanje rente u ratama, oslobađanje od plaćanja rente i oslobađanje od plaćanje takse na firmu. Poljoprivredni obrti i deficitarne djelatnosti (kolarska, lončarska, kazandžijska, sedlarsko-remenarska, tašnarska, obućarska, časovničarska, kovačka, kao i radnje i kiosci u kojima se isključivo prodaju dnevna, nedjeljna i druga informativna štampa) oslobođeni su takse na firmu. Vlasnici pravnih lica mlađi od 30 godina za prvu godinu poslovanja oslobađaju se takse na firmu u iznosu od 50  posto,“ dodaju iz ovog Odsjeka.

U narednom periodu ključni prioriteti u oblasti privrede odnose se na intenziviranje i institucionaliziranje komunikacije sa privrednicima i potencijalnim investitorima, poboljšanje efikasnosti administrativnih procedura i umanjenje barijera za rad privrednog sektora, poboljšanje organizacije tradicionalnih privrednih sajmova i efekta sajmova u privlačenju investitora, intenziviranje razvoja poljoprivrede i iniciranje sistemskog pristupa u razvoju turizma – razvoj turističkih proizvoda.

„U toku 2018. godine slijedi donošenje Odluke o uspostavi biznis centra za poduzetnike i investitore i Procedure rada sa investitorima u Općini Gračanica. Usvojenim dokumentom uspostavit će se procedura za tok informacija, zadataka i koraka koje je neophodno izvršiti u komunikaciji s investitorom čija investicija ima za posljedicu otvaranje novih radnih mjesta na području općine Gračanica. Rad sa investitorima zasnivat će se na principu One stop servis – sve na jednom mjestu, kao Centar za podršku preduzetnicima, a podrazumijeva pomoć investitoru da razvije svoje poslovanje uz što manje birokratskih prepreka, rješavanja problema kašnjenja u realizaciji investicije, pri čemu je potrebna učinkovita saradnja između svih učesnika lokalnog ekonomskog razvoja,“ ističu iz ovog Odsjeka.

Planirani podsticaji za 2018. godinu iznose 80.000 KM za sektor privrede i 84.848 KM za poljoprivredu.

„Ove godine u okviru projekta Inovacije u lancu vrijednosti suhe šljive direktno ulaganje će iznositi 84.848 KM (bez  PDV-a), od toga učešće Općine iznosi 35.100 KM. Ovo ulaganje odnosi se na pet parcela za uspostavu pet inovativnih voćnjaka – nasada šljive i sedam postojećih voćnjaka za sanaciju,“ dodaju iz Odsjeka za lokalni razvoj.

Poslovna zona Gračanica obuhvata ukupnu površinu od 234 hektara, namijenjena je za radno-proizvodno-poslovne objekte, zemljište je većinski privatno, a cijena zemljišta po metru kvadratnom kreće se od 50 do 150 KM. Infrastruktura je većim dijelom izgrađena, s tim da je potrebno širiti elektro, vodovodnu i kanalizacionu mrežu, rekonstruirati puteve, što će se realizirati postepeno s obzirom na to da zahtijeva velika finansijska sredstva.

Raste broj privrednih subjekata

A sve prednosti poslovanja na području ove općine prepoznali su brojni, kako domaći tako i strani poslovni subjekti te ova općina kontinuirano bilježi priliv investicija. U periodu od 2014. do 2016. godine broj kompanija sa 1.064 porastao je na 1.103, a broj zaposlenih sa 6.377 na 7.034.

„U periodu od 1999. do 2016. godine broj pravnih lica povećan je za deset posto, broj zaposlenih za 60 posto,a ukupan prihod za 389  posto,“ kažu iz ovog Odsjeka.

Danas na području općine Gračanica djeluje više od 1.100 privrednih subjekata, a u 2016. godini od 434 kompanije njih 179 investiralo je ukupno 33.731.614,00 KM. Najznačajniji nosioci privrednog razvoja su RPC Superfos Balkan, Zeka-komerc, Trgovir,  Roading, Plamingo, Edo slad, Landgold, Plastoflex, Agro co, Z.Z. Gračanka, Heioplast, Index, Isowood, Suman,Variplast, Kovan M.I.,Plastex, Jadrina, Agrofeed, Širbegović inženjering, Sagra, Ingrat, Tehna, Klaus Lehmann Gmbh, Wirac.net, Iteontech itd.

Iz općine Gračanica kažu da su najbolji promotori svih potencijala koje posjeduju upravo njihovi uspješni privrednici koji su osnovali Udruženje poslodavaca općine Gračanica. A svoje potencijale nastoje promovirati i kroz podršku sajamskim manifestacijama, kroz Info pult za poduzetnike i investitore, svoje web stranice, a još jedan vid promocije vršit će se i kroz biznis centar za poduzetnike i investitore koji će raditi na principu One stop servis. Također, u toku je izrada Vodiča za investitore– dokumenta  informativnog karaktera koji zainteresiranom investitoru na jednostavan i precizan način daje informacije i uputstva u vezi sa poslovanjem u općini Gračanica, koji će biti prezentiran na web stranici općine sa informacijama o cijeni rada i dostupnosti radne snage, dostupnosti poslovne infrastrukture, dostupnosti usluga, sektorima i dr.

Svjesni značaja međuopćinske saradnje, općina Gračanica sarađuje s drugim lokalnim zajednicama u organizaciji sajmova kao što su Grapos Expo, Izložba stočarstva Gračanica-Doboj Istok, Sajam ženskog poduzetništva i dr.

„Jedan od strateških fokusa Općine Gračanica je zaštita životne sredine putem jačanja međuopćinske saradnje. Ovaj fokus ostvarit će se na projektima i mjerama vezanim za izgradnju regionalne deponije i uređenje vodotokova. U tom pravcu započet je projekat pod nazivom Učešće u izgradnji regionalne sanitarne deponije na području Grada Doboja. Projekat je započeo 2013. godine kada je Opčinsko vijeće donijelo Odluka o davanju saglasnosti za učešće Općine Gračanica u izgradnji i korištenju Regionalne sanitarne deponije Doboj. U projekat je uključeno još 15 lokalnih zajednica,“ dodaju iz ovog Odsjeka.

Podrška Grapos Expo sajmu

Grapos Expo je sajam poduzetništva i obrta širokog spektra, međunarodnog karaktera i razvojno-edukativnog usmjerenja te je najveći sajam ove vrste u regionu koji na jednom mjestu okuplja sve relevantne institucije i kompanije. Ove godine, sajam se održava od 24. do 28. aprila na prostoru poslovne zone Fering. Općina Gračanica pružit će finansijsku podršku u iznosu od 40.000 KM, koja se, između ostalog, ogleda i u subvencioniranju nastupa jednog broja lokalnih kompanija. Sajam će biti organiziran na površini od 6.000 metara kvadratnih zatvorenog prostora i 5.000 metara kvadratnih otvorenog prostora, gdje  se planira predstavljanje oko 300 izlagača. Pokrovitelji su Vlada TK i Vijeće ministara BiH, a organizator je firma Bomsexpo s partnerom i suorganizatorom Općinom Gračanica.

Općina Gračanica

Općinska web stranica opcina-gracanica.ba pruža osnovne informacije o općini potrebne građanima i investitorima, kao što su detaljno opisani postupci dobivanja odobrenja za građenja, vodiči za investitore, promotivne brošure, cjenovnici komunalnih usluga kao i kontakti svih općinskih službi. Također, na ovoj stranici mogu se naći obrasci zahtjeva za sve usluge koje se pružaju u okviru službi Općine Gračanica. Na obrascima zahtjeva navedena je sva dokumentacija koju je potrebno priložiti prilikom podnošenja svakog pojedinačnog zahtjeva.

BLIC:

Koliko u vašoj općini traje proces registracije firme?

Nakon dostavljanja kompletne dokumentacije, proces registracije traje od jednog do tri dana.

Koliko traje proces izdavanja građevinske dozvole i urbanističke saglasnosti?

Proces izdavanja urbanističke saglasnosti i građevinske dozvole traje deset dana od dana podnošenja kompletnog zahtjeva u skladu sa procedurom.

Koliko koštaju?

Za izdavanje urbanističke saglasnosti potrebno je izdvojiti  15 KM za zahtjev, 11 KM za kopiju katastarskog plana, administrativna taksa za poslovno-proizvodni objekat do 400 metara kvadratnih košta 350 KM, odnosno 500 KM za više od 600 metara kvadratnih. Za idejni projekat cijena zavisi od vrste i veličine projekta, dok je izvod iz satelitskog snimka besplatan.

Za izdavanje građevinske dozvole administrativna taksa iznosi 100 KM za poslovno proizvodni objekat, dokaz o pravu građenja (posjedovni list i ZK ) košta 22 KM.

Koliko koštaju komunalni priključci?

Priključak za vodu i kanalizaciju iznose oko 200 KM. Priključak na toplovod košta od 3.500 KM do 20.500 KM, zavisno od termičke snage objekta. Troškovi priključka na toplotnu energiju računaju se po snazi u kilovatima i kreću se od 40 do 120 KM. Cijena usluga odvoza i deponovanja otpada utvrđena je po zonama i za prvu zonu cijena je od 0,12 KM do 12 KM po metru kvadratnom, a za drugu zonu od 0,10 KM do 10 KM po metru kvadratnom.

 

 

PREKOMirela Haskić
IZVORBusiness Magazin
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here