Direktori Porezne uprave FBiH, Poreske uprave RS, Porezne uprave Brčko Distrikta i Uprave za indirektno oporezivanje BiH sa Poreskom upravom Švedske potpisali su Sporazum o realizaciji projekta Jačanje kapaciteta poreskih uprava u BiH, a čiji je osnovni cilj unapređenje kapaciteta poreskih uprava i doprinos transformaciji u moderne, pouzdane i uslužne poreske uprave u BiH.

Projekat finansira Švedska agencija za međunarodni razvoj – SIDA, a njegova ukupna vrijednost je 5,4 miliona KM sredstava namijenjenih za modernizaciju ove četiri poreske administracije u BiH kroz period od tri i po godine, zaključno do 31. decembra 2020. godine.

Pravci napretka

Poreska uprava Švedske jedna je od najmodernijih poreskih administracija u Evropi, ali i u svijetu. To je jedan od razloga zašto su poreske administracije u BiH krenula još 2015. godine u pripremu Projekta pomoći poreskim administracijama u BiH u cilju postizanja standarda koji će poboljšati njihov rad i obveznicima pružiti kvalitetnije usluge. Svakako ne treba očekivati da se to desi “preko noći”, jer je i Poreskoj upravi Švedske trebalo dosta vremena da pređe put od poreske administracije koja je bila prilično zatvorena do jedne od najboljih poreskih administracija u svijetu.

Projekat koji će u BiH biti realiziran u saradnji sa Poreskom upravom Švedske napravit će značajan napredak u tom smjeru. Identificirane su ključne oblasti zajedničke za sve poreske administracije u BiH kojima se želi ostvariti napredak.

“Svoja iskustva prenijet će nam stručnjaci Poreske uprave Švedske. Teme koje će biti obrađene u projektu su promjena načina razmišljanja zaposlenih u poreskim upravama u BiH, unapređenje usluga poreskim obveznicima i pravilno utvrđivanje rizika s ciljem poštovanja poreskih zakona koji važe na području BiH”, rekla je direktorica Poreske uprave RS Zora Vidović.

U oblasti promjena načina razmišljanja zaposlenih u poreskim administracijama posebno se želi postići napredak u pravcu izgradnje povjerenja na relaciji poreska administracija – poreski obveznik, kao i promjena načina razmišljanja i ponašanja poreskih službenika te jačanje interne komunikacije.

Kad su u pitanju usluge poreskim obveznicima, osnovni cilj je poboljšanje komunikacije sa poreskim obveznicima putem razvoja strategije usluga – poput poboljšanja funkcije CALL Centra, unapređenja web stranica i slično.

U dijelu koji se tiče analize rizika želi se postići napredak modelima upravljanja rizicima, kako bi se pravilno selektirali obveznici koji obavezno trebaju biti kontrolirani.

Projekt se odvija na tehničkom nivou pri čemu stručnjaci iz Švedske imaju priliku da rade sa stručnjacima u ovoj oblasti u BiH.

“Zadovoljstvo nam je da pružimo podršku poreskim upravama širom svijeta, ali i da naučimo nešto od njih. U Poreskoj upravi Švedske radi nekoliko stotina ljudi koji su porijeklom iz BiH, koji mogu da se uključe u pružanje pomoći u ovom projektu”, rekao je predstavnik Poreske uprave Švedske Magnus Valeni.

Po pitanju ovog projekta UIO formirala je posebne timove za svaku oblast koji imaju radionice sa službenicima Poreske uprave Švedske na kojima preuzimaju najbolje primjere i prakse unutar svake oblasti. Ti timovi će nakon određenog broja radionica imati zadatak da unutar UIO u svim organizacionim jedinicama prenesu stečena znanja iz svih oblasti, tako da svaki zaposleni u Upravi dobije određena znanja koja će biti od značaja za budući rad.

“Čast nam je da možemo biti partner sa takvom poreskom administracijom, da možemo usvajati nova znanja, realizirati nove projekte koji se već dugo sprovode u Švedskoj”, rekao je direktor Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UIO) Miro Džakula.

Zadovoljstvo obveznika

Poreske administracije imaju veliku ulogu u suzbijanju sive ekonomije, što je i jedan od osnovih ciljeva Udruženja poslodavaca FBiH.

Međutim, da bi Uprava kvalitetnije radila potrebno je unaprijediti kadrovska rješenje i spriječiti političke i druge uticaje i pritiske na njen rad. Promjena načina razmišljanja i ponašanja poreskih službenika kao jedan od imperativa ovog projekta korisna je u tom smislu.

“Svjedoci smo da postoje porezni obaveznici koji ne djeluju u skladu sa Zakonom, ali ih Porezna uprava ne kontrolira i ne kažnjava. Stoga je neophodno izmijeniti legislativu i uvesti krivičnu odgovornost menadžmentu i zaposlenima Uprave koji ne postupaju u skladu sa Zakonom”, rekli su iz Udruženja poslodavaca FBiH za Business magazine.

Također, poslodavci godinama upozoravaju na neravnopravan tretman javnih i privatnih preduzeća.

“Loše upravljanje u dijelu preduzeća u državnom i većinskom državnom vlasništvu, koje rezultira milionskim dugovanjima za poreze i doprinose, obično nema adekvatnih sankcija za bivše i sadašnje članove upravljačkih struktura. Sa druge strane, ukoliko privatne kompanije kasne ili ne uplaćuju poreze i doprinose, automatski se provodi inspekcijski nadzor, provodi se stečajni i postupak naplate dugovanja itd.”, rekli su iz Udruženja.

Koliko će realizacija ovog projekta doprinijeti poboljšanju sposobnosti poreskih administracija za ubiranje prihoda te da se otklone nezadovoljstva obveznika funkcioniranjem  osnovnih poslovnih procesa poreznih uprava – tek ostaje da se vidi.

Što se tiče mjerljivosti rezultata ovog projekta, to će biti moguće iz razloga što je već urađena posebna anketa od strane nezavisne agencije iz Sarajeva o zadovoljstvu poreskih obveznika uslugama koje trenutno pružaju sve poreske administracije u BiH. Anketa je rađena na uzorku od 2.000 obveznika.

“Uskoro ćemo imati rezultate te ankete, a ista anketa bit će urađena i na kraju ovog projekta, tako da ćemo imati i povratnu informaciju od strane poreskih obveznika o promjenama koje su se desile od početka do kraja trajanja ovog projekta”, rekli su za Business magazine iz UIO.

Poslodavci, međutim, smatraju da podjednako trebamo i reformu poreznih uprava i primjenu savremenih tehnologija kako bi se povećala efikasnost i efektivnost rada uprava kao i reformu poreske politike i uproštavanje poreskih procedura kako bi se obezbijedio dostojan tretman poreskih obveznika.

“I primjena savremenih tehnologija, olakšavanja postupaka obračuna i plaćanja, kao i pojednostavljenje poreskih procedura doprinjet će efikasnijem radu Uprave, ali i olakšat poslodavcima poslovanje”, rekli su iz Udruženja poslodavaca FBiH.

Pa, ipak, kako bi poreske administracije postigle zacrtane ciljeve u tom smislu, osim tehničke pomoći od strane međunarodnih donatora potrebna je i podrška institucionalne vlasti.

Sigurno je da mora postojati i adekvatna podrška domaćih institucija vlasti, kako bi UIO postigla zacrtane ciljeve. Tu, prije svega, mislim da je Uprava izvršni organ nadležan za provođenje zakonske i podzakonske legislative iz oblasti indirektnih poreza, dok nadležnost za kreiranje politike indirektnih poreza imaju Upravni odbor UIO, Vijeće ministara BiH i Parlament BiH. U tom smislu i dalje očekujemo punu podršku pomenutih institucija kako bi zaista uspjeli postići puno veći nivo kvalitete usluga poreskim obveznicima”, rekli sui z UIO.

 

 

 

PREKOMaja Hadžić
IZVORBusiness Magazin
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here