Šeik Mohammed bin Saqr al Qasimi, vlasnik kompanije Emirates d.o.o.,  iz Ujedinjenih Arapskih Emirata u javnosti Bosne i Hercegovine već je poznato ime. Ponajprije po investiciji u Zabavni park Sunnyland na obroncima Trebevića, nadomak Sarajeva, koji postaje nezaobilazno mjesto za stanovnike i turiste u Sarajevu. Otac šeik Mohammeda  vladao je Emiratom Ras Al Khaimah punih 62 godine.

Iako je završio Filozofski fakultet na Univerzitetu u Kairu, napominje da mu kao pripadniku vladajuće porodice karijeru nije odredilo akademsko obrazovanje, nego potrebe zemlje iz koje dolazi. Tako je tokom karijere obavljao dužnost šefa Ureda prijestolonasljednika, predsjednika Pravosudnog okruga što je ekvivalent za mjesto ministra pravde, predsjednika Upravnog odbora Luke Saqr, jedne od najvećih u UAE i mjesto zamjenika predsjednika kompanije Bijeli cement.

Puno je angažiran u sportskim savezima UAE i upravo su ga sportske aktivnosti povezale sa BiH. Savez na čijem je čelu bio organizirao je događaj Fudbal u ratu, kada su ugostili Fudbalski klub Sarajevo, a on sam upoznao Muhameda Granova. Na poziv Muhameda Granova posjetio je BiH prvi put neposredno nakon rata i kako kaže „BiH mu je ukrala srce“.

Intervju sa šeikom Mohammedom rađen je upravo u Sunnylandu, koji je za mnoge u BiH poučan primjer kako predrasude mogu biti pogubne u biznisu te koliko je važno razumjeti današnji svijet biznisa i biti u stanju prilagoditi mu se. Šeik Mohammed vrlo otvoreno govori o svim neophodnim potezima koji se moraju uraditi u BiH ukoliko se želi strani kapital. Njegove sugestije su u isto vrijeme i profesionalne i dizajnirane emocijama koje osjeća prema BiH te bi ih odgovorni tim prije trebali krajnje ozbiljno shvatiti.

BM: Šta vas je opredijelilo da dođete i investirate u BiH? 

ŠEIK MOHAMMED: U BiH sam došao 2006. godine da bih posjetio prijatelja. Ponovni dolazak bio je nakon dvije-tri godine i tada je to već bila posjeta jednog zaljubljenika u BiH. U tom periodu počeo sam razmišljati o investiranju. Jedan od prvih poslovnih poduhvata bilo je aktivirati se na planu pospješivanja turizma sa čime smo startali 2012. godine. Počeli smo kontaktirati neke turističke firme i agencije u UAE. Ljepote BiH i dobrota bosanskih ljudi motiv je i generator za Arape koji su dolazili u BiH.

Kada smo se počeli interesirati za investiranje u BiH, djelovao sam u dva pravca. Prvi pravac bio je povećanje  broja turista koji bi dolazili ovdje. U početku sam razgovarao sa kompanijama Fly Dubai i Al-Arabia o uspostavljanju direktne avionske linije. Hvala Bogu, uspjeli smo u tome i danas imamo redovne avionske linije prema BiH što je dovelo do povećanja broja turista iz arapskih zemalja. Primijetili smo da je BiH nedostajao sadržaj koji bi motivirao turiste dolaze. Postojanje jednog centra kao što je Sarajevo City Center, zapravo predstavlja jedan od projekata koji pomažu turizam. Turisti žele mjesta i sadržaj na kojima će oni i i njihove porodice provoditi vrijeme. Moram reći da to nije samo rezultat ličnog zalaganja, nego podrške koju smo dobili od ljudi u BiH, od svih nivoa, kroz njihovu dobrotu i gostoprimstvo, ali i zvaničnih institucija vlasti koje su bile ubijeđene da je to dobra ideja i pružile nam podršku. To što danas sjedimo ovdje u Sunnylandu jeste dio vašeg gostoprimstva nama. Sunnyland je moje drago dijete, da tako kažem, kojeg smatram dragim i volim ga, ne samo zbog novčane strane priče, već što smatram da je najbolji i najplemenitiji osjećaj da si doprinio osmijehu koji mogu vidjeti na licima ljudi.

BM: UAE su na svjetskom planu zemlja iz koje se veoma mnogo sredstava investira vani u velike projekte. Kako da BiH privuče značajnije investicije iz UAE?

ŠEIK MOHAMMED: BiH je pogodna za razvoj turizma, ima značajne vodne resurse, industriju koja proizvodi mnoge artikle koji mogu biti izvezeni na tržište UAE. Ne mislim samo na UAE, nego i druge zemlje Arapskog zaliva. Pa evo, UAE, ali i sve zemlje arapskog Zaliva imaju velike potrebe za vodom. Znam da je Sarajevski kiseljak iz BiH ušao na tržište Saudijske Arabije i to na velika vrata, a da postoje i druge kompanije koje su se probile na zalivska tržišta. Pored toga što je dobar dio poslovnih ljudi iz UAE već došao u BiH, postoje i mnogi drugi koji se spremaju doći ovamo i zainteresirani su za investiranje. Kada su u pitanju zahtjevi investitora, najprije trebate znati da biznismeni ne žele znati za probleme u BiH, niti žele da do njih dolaze vijesti o tim problemima. Govorim u vlastito ime, ne želim biti upleten u unutrašnje probleme u BiH kada razgovaram sa ovdašnjim ljudima. Ono što želim je osmijeh i dobrodošlica.

Drugo, mislim da treba podići nivo sigurnosti u BiH, jer ljudi koji dolaze ovdje moraju biti sigurni. Prošlog ljeta imali smo priliku čuti dosta vijesti koje se odnose na sigurnost BiH,  a turisti, ali i poslovni ljudi, koji dolaze ovamo moraju se osjećati sigurno.

Treće, mislim da je potrebno raditi na donošenju novih zakona koji će olakšati investiranje i poslovne poduhvate investitora. BiH ima veliki potencijal za investiranje.

BM: U čemu vi vidite potencijal BiH za investiranje?

ŠEIK MOHAMMED: Ako govorimo o industriji turizma, nezamislivo je da jedno prekrasno jezero poput Ramskog nema nikakve sadržaje za luksuzni turizam. Situacija je istovjetna i sa nekim drugim turističkim destinacijama. Ali u takvim poduhvatima ne možete zanemariti BiH kao cjelinu. Zašto ne bi Tuzla, Banja Luka, Trebinje, Foča, Višegrad postali turističke destinacije koje će privući turiste. Da bi se to ostvarilo potreban je turistički menadžment, upravljanje koje će razviti te destinacije. Nadam se da će nadležne institucije pozvati turističke radnike i preduzeća u BiH i ukazati na nove turističke destinacije koje arapski turisti nisu još posjetili. Pri tome, kada govorim o arapskim turistima, ne želim praviti segregaciju nikoga, ali moramo biti realni. Turisti iz Njemačke, Velike Britanije, Evrope neće doći radi prirode. Ni onaj turista koji ide u Dubai, ne ide zbog prirode. Ili ide u šoping ili da vidi najveća tehnološka dostignuća. Zato mislim da bi se nadležni za turizam u BiH malo više trebali pozabaviti istraživanjem potreba stranih turista, šta oni zapravo žele. I na taj način identificirati šta je interes evropskog, američkog, ruskog, arapskog turiste i u tom pravcu razvijati turističku ponudu, jer svaka grupa turista ima svoja različita interesovanja. Žao mi je kada vidim da arapski turisti zimi idu u zapadnu Evropu, a u BiH ne dolaze jer nema promocije bh. zimskog turizma. Izvinite što govorim o ovome, ali moj problem je što volim BiH, vidim brojne, a neiskorištene prilike.

BM: Šta je ono što arapski investitori očekuju da dobiju u BiH?

ŠEIK MOHAMMED: Lakoću dobijanja dozvola za poslovanje, pojednostavljenje birokratskih procedura. Malo prije našeg razgovora stiglo mi je pismo iz Finske u kojem me tamošnja Vlada poziva zajedno sa Sulaimanom AlShiddiem da ih posjetimo i nude sve što nam treba da investiramo u Finsku. Žele da nas pridobiju da investiramo u Finsku. Takav pristup nam treba i iz BiH. U Sarajevu se svake godine organizira Sarajevo Business Forum, ali vjerujem da bi rezultati Foruma bili puno veći kada bi bh. vlasti uputile pozivnice za učešće velikih investitora iz UAE, ali i drugih zemalja. To bi već bio korak koji bi obećavao konkretnije rezultate. S druge strane, upravo gospodin AlShiddi ima dva najbolja i najveća projekta realizirana ovdje: SCC i najveći i najbolji hotel ovdje, Swissotel Hotel&Resort. Samo u hotelu bit će otvoreno najmanje 150 novih radnih mjesta. Nigdje u medijima nismo našli nikoga ko bi pohvalio gospodina Al-Shiddia ili njegovu investiciju. Prenio sam poruku Vlade Finske gospodinu Shiddiu, a on mi je odgovorio da nije spreman napustiti BiH. Sada dolazimo do pitanja kakav je stepen uvažavanja stranih investitora. Znam da je potrebna promocija i javno predstavljanje projekata, ali ne vole svi ljudi sredstva javnog informiranja. Možda sam jedini Arapin koji voli medije. Od malih nogu imam iskustva sa medijima. Možda gospodin Al-Shiddi nije imao takva iskustva. Izlazak u javnost nije jednostavna stvar. Ja imam pristup da kucam na vrata, a ne da čekam da ih neko otvori.

BM: U većini zemalja svijeta arapski investitori su rado viđeni i više nego poželjni ulagači. U BiH situacija nije takva. Zanima nas vaš komentar na generalno loš imidž arapskih investitora u BiH?

ŠEIK MOHAMMED: Moje je mišljenje da su nedostaci na obje strane. Što se tiče arapske strane nedostatak je nepojavljivanje u javnosti i nekorištenje medija pa onda nema mogućnosti da predstave sebe i svoje kompanije. Drugi nedostatak je vrsta investitora koji su ovdje došli, koji se uglavnom bave poslovima nekretnina. S druge strane, u BiH postoje različiti ljudi, oni koji ne vole strance i oni koji ih vole. Kada ih pitate iz kojeg razloga ne vole Mohammeda, mene, oni vam ne znaju odgovoriti. Svaka osoba ima svoju psihologiju i nije na meni da sudim zašto me ne vole. Mogu se zahvaliti na ljubavi i prijateljstvu koje mi iskazujete, ali to da me neko ne voli na mene ne utiče. Također, to što me neko mrzi ne daje mi za pravo da uzvratim mržnjom. Arapski investitori su došli ovdje i investirali su dosta u oblast nekretnina. Iz toga je proizašlo mišljenje kod nekih Bosanaca da to čini opasnost, da su ti ljudi došli kupiti BiH. Oni tako smatraju da je BiH selo. Onda se treba zapitati može li 200.000 Arapa kupiti BiH. Zar je ona tako jeftina? BiH nije jeftina. No i arapski investitori se mijenjaju. Sada već dolaze ljudi zainteresirani za prave investicije. Već imamo primjere arapskih investitora koji ulažu u poljoprivredu, industriju, razvoj. Ali moram pitati – šta je tim investitorima dato da bi oni došli ovdje. Inicijativa, prvi korak treba krenuti od vas samih. Vi kao Bosanci i Hercegovci morate vjerovati da trebate investitore. Trebate vjerovati da vam trebaju turisti, zato što je danas u svijetu turizam postao industrija. Ali ne turizam u užem smislu riječi, a to je onaj turista koji dolazi sa ruksakom na leđima i razgleda znamenitosti. Govorimo o razvijanju različitih vrsta turizma, poput posjeta lječilištima, što je ovdje vrlo zapostavljeno ili sportski turizam koji također nije dovoljno razvijen u BiH. Ovdje još uvijek smatraju da je turista onaj koji posjeti muzej, ode do restorana, nešto pojede i posjeti još neku lokaciju i to je to.

BM: Šta bi, prema Vašem mišljenju, trebalo uraditi da se odnos spram investitora, ali i turista u BiH promijeni?

ŠEIK MOHAMMED: Vlasti u BiH trebale bi, prije svega, posvetiti značajniju pažnju promociji. Svi sajmovi, bez obzira da li su u pitanju turistički, poljoprivredni, industrijski, investicijski trebaju se iskoristiti za promociju i na njima bi BiH trebala obavezno biti prisutna i predstavljena. Mislim da se veze trebaju razvijati intenziviranjem posjeta UAE i arapskim zemljama. BiH ima resurse kojima može privući investitore u arapskom svijetu.  Navest ću primjer kako je došlo do ekspanzije Dubaija. Za početak su ukinuli vize za državljane jedne velike grupe zemalja i dali im pravo sticanja vlasništva i boravka. To je bilo prvo što je privuklo ljude. Pitamo se zašto ne dolaze arapski investitori, a vi nam ni poziv ne upućujete. Kako da dođem vašoj kući, ako me vi ne volite. Zašto bih dolazio, kada postoje drugi koji me pozivaju da dođem. Ne želim se miješati u unutrašnje odnose u BiH. Znam tačno svoje granice. Moj odnos i veza sa svima u BiH su dobri i svoje poštovanje ću jednako iskazivati svima. Držat ću se vaših zakona, običaja i reda. U bilo čemu da pogriješim dajem za pravo vašoj državi da me odmah istjera odavde, bez obzira da li se radi o meni ili bilo kojem drugom strancu. Dakle, legalista sam. Ali s druge strane, kada mene neko ovdje napadne, onda me vaša država treba zaštititi i kazniti osobe koje su me napale. To su stvari koje su osnova tih odnosa.

BM: Arapskim investitorima prigovaraju da u Srbiju investiraju u Beograd na vodi, a u BiH ulažu malo ili nedovoljno?

ŠEIK MOHAMMED: Kontrapitanje je da li je BiH ponudila olakšice koje je Srbija dala investitorima iz UAE za projekte koje namjeravaju tamo realizirati. Ja sam investitor, da li ja novac iznosim ili ga ulažem u BiH? Moram imati garancije za svoja uložena sredstva.  Zašto očekujete da investiram, ako su mi vrata zatvorena. Znate, kada sam se odlučio na investiranje i pokretanje projekata u BiH, neki moji prijatelji, koji su Bosanci, pitali su se „Šta ovaj ludak radi ovdje?“. Ne volim pričati o negativnim stvarima i sav moj konflikt sa Arapima ovdje u BiH tiče se upravo tih stvari. Kada govore o nekim sigurnosnim problemima, birokratskim procedurama i mnogim drugim preprekama, trudim se da se ta priča što prije završi. Pokušavam stati u odbranu BiH, iz ljubavi prema BiH. To je ono što ja mogu lično. Ali ja kao Muhamed naišao sam na poštovanje svih u BiH, od institucija, rukovodstava, naroda. Uvijek se pitam zašto BiH ne može biti bolja. Evo, upravo pokušavamo dovesti šefa kuhinje iz Indije i znamo da je vrhunski kuhar, dat će veliki doprinos proširenju naše ponude. Ovdje smo dobili odgovor da ga ne možemo dovesti jer nema odgovarajuće diplome!?! Pa nije doktor koji liječi ljude, kuha indijsku hranu i to vrhunski. Nadležne institucije imaju pravo i trebaju provjeriti da li njegovo kuhanje zadovoljava higijenske i sve druge standarde koji ovdje važe. Da bismo doveli tog kuhara iz Indije trebaju nam dva mjeseca za sve potrebne dozvole i meni je to  neshvatljivo, jer na bosanskom tržištu zaista nema kuhara njegovog kalibra specijaliziranog za pripremanje indijske hrane. Slažem se da državljani BiH imaju prioritet u zapošljavanju na takvim pozicijama, ali u BiH nema kuhara tog kalibra. I šta sad? Imam najave o značajnom broju gostiju iz arapskih zemalja koji žele jesti indijsku hranu. To su stvari koje otežavaju normalno poslovanje.

 Za Feri duža procedura nego za Burj Khalifa

BM: Vi i dalje investirate u BiH. U kojoj fazi je realizacija Vaše investicije u hotel Feri na Velikom Polju na Igmanu?

ŠEIK MOHAMMED: Procedure za dobijanje dozvola još traju jer se radi o Parku prirode gdje želimo cijeli prostor organizirati na način da bude mnogo atraktivniji, sadržajniji, ljepši i primamljiviji za posjetitelje. Istina je, pošto se radi o Parku prirode, dosta je vlasnika zemlje, a mi želimo napraviti veliki obuhvat sa radovima, svi vlasnici imaju pravo dati svoje mišljenje na naš plan, a uz sve to treba sačuvati prirodu. Za sve ono što želimo napraviti sa obnovom hotela Feri na Igmanu potrebne su određeni infrastrukturni radovi koje mora provesti država. Zbog toga smo inicirali sveobuhvatnu izradu urbanističkog plana Velikog Polja na Igmanu gdje smo predložili izgradnju sportskih terena, staza za šetnju, mjesta za odmor, dječija igrališta, parking- prostor itd. U ovome trenutku imamo dozvolu za gradnju i gradimo objekat, ali sve to podrazumijeva duge procedure. A ako želite investitore, morate imati brže procedure. Pa kompletna dokumentacija za Burj Khalifa završena je za šest mjeseci, a izgradnja je trajala godinu dana. A nama je samo za sve procedure trebalo godinu dana. I sve smo uspjeli završiti zahvaljujući sjajnom timu ljudi kojeg imam ovdje u BiH, a šta je sa onim investitorima koji nemaju takve ljude ovdje. Nadamo se i želimo da hotel Feri završimo u drugoj polovini iduće godine, da primimo prve goste u jednom od najljepših hotela u ovom dijelu Evrope

IZVORBusiness Magazin
PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here