Online prodaja dominirala Crnim petkom

398
crni petak

Crni petak, konzumeristički praznik koji se iz Sjedinjenih Američkih Država posljednjih godina nezaustavljivo širi svijetom i odavno je došao i do naših krajeva, ni ove godine nije iznevjerio prodavce koji su imali razloga da zadovoljno trljaju ruke. Američki kupci, koji i dalje prednjače po svojoj revnosti da iskoriste popuste na Crni petak kojim otpočinje američka sezona darivanja, na Crni petak i Dan zahvalnosti potrošili su 11,9 posto više u odnosu na ista dva dana prošle godine, saopćio je Market Watch na osnovu analize 1,3 miliona prodavnica. U 24 sata Crnog petka, online je potrošeno rekordnih pet milijardi dolara, što je povećanje od 16,9 posto u odnosu na prošlu godinu, otkrili su podaci Adobe Analitics koji prati 80 posto online trgovine na 100 najvećih maloprodajnih web stranica u Americi. Online prodaja u 100 najvećih maloprodajnih web stranica dosegla je 7,9 milijardi dolara na Crni petak i Dan zahvalnosti.

Na Dan zahvalnosti, kupci su online potrošili 2,87 milijarde dolara, što je označilo još jedan rekord i znatno povećanje u odnosu na 1,93 milijarde potrošene na prošlogodišnji Dan zahvalnosti. Online maloprodajni div Amazon pohvalio se rekordnim nivoom prodaje. Amazon je u samo pet sati Crnog petka prodao više od 200.000 igračaka, navedeno je iz kompanije koja nije obznanila zaradu koju je ostvarila zahvaljujući konzumerističkoj groznici. No, premda se kupovina dobrim dijelom preselila na internet, trgovački centri i velike prodavnice nisu bili zanemareni. Prve procjene kompanije za analiziranje tržišta ShopperTrak ističu da je promet kupaca u trgovinama smanjen za manje od jednog procenta u poređenju s Crnim petkom prošle godine. To je dobra vijest za tradicionalne prodavnice robe, premda su posljedice jačanja online prodaje prijavile kompanije Macy’s, JCPenney, Gap i Sears.

Američki kupci bi ove praznične sezone mogli potrošiti 107,4 milijarde dolara, što bi predstavljalo povećanje od 14 posto u odnosu na prošlu godinu, govore predviđanja Adobe Analitics. Rekordna online prodaja očekuje se i na Cyber Monday. Tačne podatke o tome koliko su kupci potrošili tek ćemo saznati.

Bez obzira što kupci iz godine u godinu sve radije kupuju iz topline svoga doma, jednostavno upoređujući cijene putem pametnog telefona ili tablet računara, ni ove godine nisu izostali prizori ljudi koji u ranu zoru čekaju u dugačkim redovima pred američkim trgovačkim centrima da budu prvi u prodavnicama po njihovom otvaranju. Trgovački centar u Minnesoti Mall of America saopćio je da je 2.500 ljudi čekalo u redu ispred njihove zgrade u pet sati ujutro te da je njihov broj sličan prošlogodišnjem. Redovi kupaca pred prodavnicama počeli su se formirati već oko 5,45 u četvrtak, na Dan zahvalnosti, a trend je nastavljen i narednog dana.

Online platforma Shopify navela je da su kupci u vrhuncu Crnog petka trošili milion dolara u minuti kupujući online, a marketinška firma Criteo objavila je da se oko 40 posto online prodaje na Crni petak odnosilo na pametne telefone, tablet računare, laptope i sličnu tehniku, za razliku od prošlogodišnjih 29 posto. Uz stopu nezaposlenosti na niskih 4,1 posto i povjerenje kupaca u Americi na najvišem nivou u posljednjih 17 godina, trebali bismo očekivati porast brojki u izvještajima o prodaji. Nacionalna federacija maloprodajnih trgovaca očekuje da će prodaja u ovom periodu makar doseći prošlogodišnje povećanje od 3,6 posto te da će online prodaja doživjeti rast između 11 i 15 posto. Više informacija o tome koliko je zarade ostvareno zahvaljujući Crnom petku bit će poznato početkom 2018. godine, kada će velike prodavnice objaviti svoje izvještaje o zaradi u prethodnom periodu. Do tada, Amerikancima koji iz nekog neobičnog razloga nisu iskoristili Crni petak preostaje još čitava praznična sezona da troše, troše i troše, bilo u tradicionalnim prodavnicama, bilo na internetu.

I dok su Amerikanci objeručke prihvatili Crni petak i ove godine, Evropljani nisu bili toliko entuzijastični, piše britanski Independent, objašnjavajući to lošijim stanjem britanske ekonomije usljed Brexita, činjenicom da za Evropljane praznična sezona počinje uoči Božića te evropskom kulturom koja nije u tolikoj mjeri potrošačka kao američka. Trgovački centri zabilježili su pad prometa od 3,6 posto u odnosu na prošlogodišnji Crni petak, ali su Britanci, ipak, potrošili nemalih 1,4 milijarde funti online, što je rast od 11,7 posto u odnosu na isti dan prošle godine, javio je BBC. Francuski maloprodajni lanci bolje su se potrudili oko Crnog petka pa mogu očekivati i veću zaradu, dok su u Njemačkoj i Italiji radnici Amazona taj dan iskoristili za štrajk, uz argument da poslovna praksa Amazona puna pritisaka ugrožava zdravlje radnika i radnica. Njemačka je, inače, drugo najveće tržište Amazona, nakon Sjedinjenih Američkih Država.

Bez obzira što su prethodne procjene govorile da bi britanski kupci na Crni petak mogli potrošiti i do 2,5 milijarde funti, mnogi maloprodajni trgovci na Ostrvu nisu učestvovali u ovom američkom običaju. Anthony Thompson, vlasnik modnog lanca Fat Face, izjavio je za BBC da neće učestvovati u Crnom petku jer je riječ o “lažnim promocijama i cijenama”, te da će radije čekati Božić kada kupci traže dobre ponude, a ne neistine. Za mnoge prodavce, tradicionalne i online, Crni petak predstavlja kockanje s narudžbama ali bilo je ipak teško ne pridružiti se pomami ukoliko su htjeli držati korak s konkurencijom. “Većina trgovaca voljela bi da Crni petak nikad nije uvezen iz Amerike”, ocijenio je Steve Rowe, izvršni direktor lanca Marks and Spencer, koji nije nudio posebne ponude na Crni petak. Lidl je, s druge strane, ove godine prvi put učestvovao u Crnom petku.

 

PODIJELI

OSTAVITI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here